CHALLENGES IN MATH TEACHING FOR A VISUALLY DISABLED STUDENT IN AN INCLUSIVE SCHOOL

Authors

DOI:

10.26571/reamec.v8i1.9722

Keywords:

Inclusion, Visual impairment, Math teaching

Abstract

This article aims to analyze the process of teaching and learning in mathematics, given the difficulties encountered by a student with visual impairment from the methodological practices inserted by a math teacher. One student with visual impairment and a math teacher participated in the research. The research was conducted during math classes in a 6th grade B class in Manaus city with a qualitative approach. For data collection we applied as a research technique a semi-structured interview for both participants and participant observation in which we developed a script to identify essential points related to possible barriers encountered during the teaching and learning process of the teacher and blind student during the classes. mathematics. The results obtained by the research point to some situations experienced in the inclusion process, such as the educator's difficulties in teaching a blind student, besides showing some existing pedagogical barriers for a visually impaired person in math classes, besides the importance of building and using materials. accessibility courses to be applied in math classes, aimed at people with special educational needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CRESWELL, J. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.

D’AMBRÓSIO, U. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. 8ª . ed. São Paulo: Ática, 2016.

GERDES, P. Sobre o despertar do pensamento geométrico. Editora da UFPR, Curitiba, 2005.

GELLERT, U. Didactic material confronted with the concept of mathematical literacy. Educational Studies in Mathematics, 55, 163-179. 2004

KASTRUP, V. A invenção na ponta dos dedos: a reversão da atenção em pessoas com deficiência visual. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 13, n.1, p. 69-93, jun, 2007.

MORAES, M. E. L. A leitura tátil e os efeitos da desbrailização em aulas de matemática. 2016. 318f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal do Pará, 2016.

MOREIRA, M. A. Metodologias de pesquisa em ensino. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.

PAIS, L.C. Educação Matemática: uma introdução. São Paulo: EDUC- PUC-SP, 2005.

REALY, L. Escola Inclusiva: Linguagem e mediação. Campinas: Editora Papirus, 2004.

REGIANI, Anelise Maria; MÓL, Gerson de Souza. Inclusão de uma aluna cega em um curso de licenciatura em química. Revista Ciência e Educação. v.19, n.1. pg 123-134. 2013.

SALES, E. R. A visualização no ensino de matemática: uma experiência com alunos surdos. 2013. 235 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2013.

SILVA, L. M. S. Do improviso às possibilidades de ensino: estudo de caso de uma professora de matemática no contexto da inclusão de estudantes cegos. 2015. 199f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, UNESP, 2015.

SILVA, M. C. R. F.; PINTO, T. C. L. Inclusão social: o design como parte integrante no ensino da arte. Florianópolis, v. 02, jan./dez. 2010.

Published

2020-02-14

How to Cite

RODRIGUES, J. de M.; SALES, E. R. de. CHALLENGES IN MATH TEACHING FOR A VISUALLY DISABLED STUDENT IN AN INCLUSIVE SCHOOL. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, Brasil, v. 8, n. 1, p. 139–151, 2020. DOI: 10.26571/reamec.v8i1.9722. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9722. Acesso em: 19 sep. 2024.