TENNIS PEDAGOGY

THE INFLUENCE OF PLAY AND STAY ON DIDACICS AND METHODOLOGY OF COACHES OF THE MODALITY

Authors

  • Laís Miotto Borelli borelli236@gmail.com
    Universidade Estadual de Campinas
  • Luís Felipe Nogueira Silva luisfelipenogu@gmail.com
    Universidade Estadual de Campinas
  • João Marcelo de Queiroz Miranda jmtreinamento@yahoo.com.br
    Universidade Cidade de São Paulo
  • Alcides José Scaglia scaglia@unicamp.br
    Universidade Estadual de Campinas

DOI:

10.51283/rc.27.e14471

Keywords:

Sports Pedagogy, Tennis, Play and Stay, Practice Epistemology

Abstract

The teaching-learning processes are taught by didactic methods of the method, which are integrated into an epistemological classification integrated among which several instances, including BT, such as the Brazilian Tennis Confederation. In this line, the study excelled in investigating the influence of Play and Stay in the midst of the organization, systematization, application and evaluation of content by tennis teachers in the context of initiation and sports participation in Brazil. The study points out that Play and Stay is known and, because it doesn't say, well-liked by tennis teachers and teachers in Brazil. However, its effective application is still sparse – in some cases, non-existent. Professionals choose to use approaches based on pedagogical technicality, which contrasts with Play and Stay, with a constructivist connotation. One of the justifications is the receipt that students refute actions and directions that, supposedly, do not emphasize the technique or contemplate what is accomplished in high sports performance There is, therefore, a need to (re)think the training process of these professionals, in order to optimize, in theory and in practice, methodological and didactic access to the bases of Play and Stay, from the context between institutions and formal, non-formal and informal learning and development institutions, in Sports Initiation.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2008.

BELLI, Taísa e colaboradores. Pedagogia do esporte e tênis de mesa: novas perspectivas no ensino-treino do efeito na iniciação esportiva tardia. Pensar a Prática, v. 20, n. 2, p. 420-429, 2017.

BELLI, Taísa; GALATTI, Larissa Rafaela. Desenvolvimento de treinadores de tênis de mesa: iniciação esportiva. Campinas, SP: BCCL/UNICAMP, 2021.

BUNKER, David; THORPE, Rod. A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of physical education, v. 18, n. 1, p. 5-8, 1982.

BUSZARD, Tim; REID, Machar M.; FARROW, Damian. Research inspired by tennis play and stay: what have we learnt about equipment modification in tennis? ITF coaching & sport science review, v. 25, n. 72, p. 8-11, 2017.

CLEMENTE, Filipe Manuel. Princípios pedagógicos dos teaching games for understanding e da pedagogia não-linear no ensino da educação física. Movimento, v. 18, n. 2, p. 315-335, 2012.

CORTELA, Caio Correa e colaboradores. Iniciação esportiva ao tênis de campo: um retrato do programa play and stay à luz da pedagogia do esporte. Conexões, v. 10, n. 2, p. 214-234, 2012.

CORTELA, Caio Correa e colaboradores. Evaluation of the potential of the ‘introduction to tennis’ landscape in Brazil. ITF coaching & sport science review, n. 27, v. 77, p. 24-26, 2019.

COTÊ, Jean; BAKER, Joseph; ABERNETHY, Bruce. Practice and play in the development of sport expertise. In: TENENBAUM, Gershon; EKLUND, Robert C. Handbook of sport psychology. 3. trd. New Jersey, USA: John Wiley & Sons, 2007.

CRESPO, Miguel; REID, Machar M. Metodología de la enseñanza del tenis para principiantes. Stadium, n. 192, p. 28-54, 2005.

DAVIES, Karl. Growing the game, the modified way! ITF coaching & sport science review, v. 25, n. 72, 15-18, 2017.

DE PAULA, Patrícia Ramos; BALBINOTTI, Carlos Adelar Abaide. Iniciação ao tênis na infância: os primeiros contatos com a bola e a raquete. In: BALBINOTTI, Carlos Adelar Abaide (Org.). O ensino do tênis: novas perspectivas de aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artmed, 2009.

FAGUNDES, Felipe Menezes; RIBAS, João Francisco Magno. Princípios pedagógicos do modelo teaching games for understanding: uma visão praxiológica sobre o ensino para compreensão do esporte. Motrivivência, v. 32, n. 62, p. 1-22, 2020.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. A pedagogia como ciência da educação. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro (Org.). Pedagogia como ciência da educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

GADAL, Michel. La route du haut niveau. Paris, France: Fedération Française de Tennis de Table, 2011.

GHIDETTI, Filipe Ferreira. Pedagogia do esporte e educação física: a convergência na busca pela autonomia em relação aos significados culturais do esporte. Movimento, v. 26, p. e26034, 2020.

GINCIENE, Guy e colaboradores. Ensino de tênis e prática pedagógica dos professores. Pensar a prática, v. 22, p. 1-12, 2019.

KIST, Cesar; BEN MAKHLOUF, Amine. Tennis Play and stay: estudios de casos de Sudamérica y del Oeste, Centro y Norte de África. ITF coaching & sport science review, v. 25, n. 72, 27-29, 2017.

KORONAS, Vaislis. The impact of the tennis play and stay method on backhand skill learning and satisfaction level: the case of elementary school students. Bulletin of the Transilvania University of Braşov, v. 11, n. 60, n. 2, 2018.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática: velhos e novos temas. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MAYRING, Philipp. Qualitative content analysis: theoretical foundation, basic procedures and software solution. Klagenfurt, Austria: 2014.

PLUIM, Babette e colaboradores. Tennis injuries: occurrence, aetiology and prevention. British journal of sports medicine, v. 40, n. 5. p. 415-423, 2006.

REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte: panorama e análise conceitual das principais abordagens. Motriz, v. 15, n. 3, p. 600-610, 2009.

SANDOVAL, Gabriel Orenga; SILVA, Luís Felipe Nogueira; SCAGLIA, Alcides José. A autonomia no ensino do futebol sob a perspectiva de treinadores e treinadoras. Corpoconsciência, v. 26, n. 2, p. 134-148, 2022.

SÁNZ, David. The importance of modifying the equipment for beginner tennis players: tennis play and stay development in Spain. ITF coaching & sport science review, v. 25, n. 72, 12-14, 2017.

SCAGLIA, Alcides José e colaboradores. O ensino dos jogos esportivos coletivos: as competências essenciais e a lógica do jogo em meio ao processo organizacional sistêmico. Movimento, v. 19, n. 4, p. 227–249, 2013.

SCAGLIA, Alcides José. Pedagogia do jogo: o processo organizacional dos jogos esportivos coletivos enquanto modelo metodológico para o ensino. Revista portuguesa de ciências do desporto. S1A, p. 27-38, 2017.

SCAGLIA, Alcides José e colaboradores. Pedagogia do jogo: bases conceituais e epistemológicas. In. SILVA, Elizaldo Inaldo da; SILVA, Peterson Amaro da (Orgs.). A cultura e a pedagogia da rua nas aulas de educação física escolar: implicações para prática docente. Alexa: São Paulo, 2021.

SILVA, Luís Felipe Nogueira; SCAGLIA, Alcides José; LEONARDO, Lucas. Epistemologia da prática pedagógica na educação física e esporte: mapeamento a partir de um instrumento metodológico. Educacíon física y deportes, v. 25, n. 274, p. 145-163, 2021.

SILVA, Luís Felipe Nogueira; SCAGLIA, Alcides José. Saberes profissionais: um ensaio sobre a epistemologia da prática docente. Cadernos da pedagogia, v. 15, n. 32, p. 199-209, 2021.

SILVA, Luís Felipe Nogueira; THIENGO, Carlos Rogério; SCAGLIA, Alcides José. Epistemes, pedagogias, didáticas e métodos no ensino e treinamento do futebol. In: SANTOS, Júlio Wilson dos (Org.). Seminários: ciência & futebol. Curitiba, PR: CRV, 2022.

SPARKES, Andrew C.; SMITH, Brett. Qualitative research methods in sport, exercise and health: from process to product. New York, USA: Routledge, 2014.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VALENTINI, Nádia Cristina e colaboradores e colaboradores. Considerações sobre o desenvolvimento e a aprendizagem motora em crianças. In: BALBINOTTI, Carlos Adelar Abaide (Org.). O ensino do tênis: novas perspectivas de aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artmed, 2009.

WERNER, Peter; THORPE, Rod; BUNKER, David. Teaching games for understanding: evolution of a model. Journal of physical education recreation and dance, v. 67, n. 1, p. 28-33, 1996.

ZETOU, Eleni e colaboradores. Learning tennis skill through game play and stay in elementary pupils. Journal of human science & exercise, v. 7, n. 2, p. 560-572, 2012.

Published

2023-04-13

How to Cite

Borelli, L. M., Silva, L. F. N. ., Miranda, J. M. de Q., & Scaglia, A. J. (2023). TENNIS PEDAGOGY: THE INFLUENCE OF PLAY AND STAY ON DIDACICS AND METHODOLOGY OF COACHES OF THE MODALITY. Corpoconsciência, 27, e14471. https://doi.org/10.51283/rc.27.e14471

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>