PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS

Authors

  • Leila Maira Borre leilamayra@gmail.com
    Secretária de Estado de Educação de Mato Grosso
  • Riller Silva Reverdito rsreverdito@gmail.com
    Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)

Keywords:

Child, Physical Education, Early Childhood Education

Abstract

The Physical Education in Infantile Education is in charge of making possible, for little children, to live and experiment different corporal practices. The study proposes to identify if children, matriculated in eight public institutions of Early Childhood Education on a city in the interior of Mato Grosso, are having access to pedagogical practices focused on the contents of Physical Education. To obtain the data, teachers/ educators (n=102) answered a questionnaire with closed questions and multiple choice. It was verified that the contents of Physical Education in the didactic projects are still incipient. Teachers recognize the existence of different spaces in the institution, but prioritize the use of classrooms, playground and/ or courtyard. The periods reserved to corporal activities are reduced, results that mainly affect the two-year classes. We conclude that there is a distance between what is proposed as a right to the children and what is actually accomplished in the analyzed institutions.

Author Biographies

Leila Maira Borre, Secretária de Estado de Educação de Mato Grosso

Licenciada em Educação Física pela Faculdade FASIPE (2012), Especialista em Educação Física Escolar na Faculdade de Sinop - FASIP (2014). Tem experiência na área de Educação Física Escolar, com ênfase em Educação Física Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Mestra em Educação Física pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT. Professora da rede estadual de ensino de Mato Grosso.

Riller Silva Reverdito, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)

Possui graduação em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Adventista de São Paulo (FAH/UNASP), Mestrado em Educação Física pela Universidade Metodista de Piracicaba (FACIS/UNIMEP), na área de concentração Movimento Humano, Cultura e Educação, e Doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (FEF/UNICAMP), na área de Biodinâmica do Movimento e Esporte. Atualmente é docente da Faculdade de Ciências da Saúde (FACIS) e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) e do Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso (PPGEF/UFMT).

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Published

2019-08-14

How to Cite

Borre, L. M., & Reverdito, R. S. (2019). PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS. Corpoconsciência, 23(2), 96–108. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8627

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