THE SCIENTIFIC DEBATE IN PHYSICAL EDUCATION AND ITS UNFOLDING EXPRESSED IN THE WORKS OF CONCLUSION OF COURSE DE AN UNIVERSITY OF THE STATE OF MINAS GERAIS

Authors

  • Kleber Tuxen Carneiro kleber2910@gmail.com
    Universidade Federal de Lavras/MG – DEF – Departamento de Educação Física. http://orcid.org/0000-0003-0826-6172
  • Bruno Adriano Rodrigues Silva b.adriano_rs@yahoo.com.br
    Universidade Federal de Lavras/MG – DEF – Departamento de Educação Física.
  • Bianca Stefany da Costa Santos bsantoslife@gmail.com
    Universidade Federal de Lavras/MG – DEF – Departamento de Educação Física.

Keywords:

Epistemology, Completion of Course Work, Licentiate in Physical Education

Abstract

The article analyzed the Course Completion Works developed in the degree in a university located in the state of Minas Gerais, produced between the years 2010 and 2016. Conjectured that the broader debate in the scientific field of Physical Education reverberated in the choices that subsidized such productions. As for the methodological aspects, it is a research under qualitative-quantitative assumptions. The results evidenced an expressive number of CCWs that analyzed the theme of Physical School Education; however, it is a timid percentile, since it is not equivalent to half of the total works. The scenario becomes more complex as the sum of the number of CCWs that analyzed other topics almost equals those of the surveys that observed the school space, since it is a licentiate's degree course. In view the checked scenario, it is understood that an auspicious exit would be to think interdisciplinary scientific perspectives, through an epistemology of the practice.

Author Biographies

Kleber Tuxen Carneiro, Universidade Federal de Lavras/MG – DEF – Departamento de Educação Física.

Graduado em Educação Física e Pedagogia, com especialização em Pedagogia do Movimento, Mestrado e Doutorado em Educação Escolar. Desenvolve Estágio de Pós-Doutoramento junto a FCA/Unicamp. Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Lavras/MG – DEF – Departamento de Educação Física, tal como no programa de Mestrado em Educação da mesma instituição.

Bruno Adriano Rodrigues Silva, Universidade Federal de Lavras/MG – DEF – Departamento de Educação Física.

Licenciado em Educação Física; Mestre e Doutor em Educação, com Estágio de Pós-Doutoramento pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) sob o escrutínio das políticas para Educação em tempo integral. Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Lavras/MG – DEF – Departamento de Educação Física.

Bianca Stefany da Costa Santos, Universidade Federal de Lavras/MG – DEF – Departamento de Educação Física.

Licenciada em Educação Física. Com especialização em dança e atividades rítmicas.

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Published

2019-04-03

How to Cite

Carneiro, K. T., Silva, B. A. R., & Santos, B. S. da C. (2019). THE SCIENTIFIC DEBATE IN PHYSICAL EDUCATION AND ITS UNFOLDING EXPRESSED IN THE WORKS OF CONCLUSION OF COURSE DE AN UNIVERSITY OF THE STATE OF MINAS GERAIS. Corpoconsciência, 23(1), 25–36. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/7656

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