SENSITIVITY TO GENDER EQUALITY IN FOOTBALL

PERSPECTIVES FROM ELEMENTARY AND HIGH SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Cauê dos Santos Agostini cauedossantosagostini@gmail.com
    Universidade Federal de São Carlos
  • Daniela Godoi-Jacomassi danielagodoij@ufscar.br
    Universidade Federal de São Carlos
  • Luiz Gustavo Bonatto Rufino rufinolg@unicamp.br
    Universidade Estadual de Campinas
  • Osmar Moreira de Souza Junior osmar@ufscar.br
    Universidade Federal de São Carlos

DOI:

10.51283/rc.28.e17194

Keywords:

Football, School Physical Education, Gender Equality, Sexism

Abstract

The aim was to analyze the opinions and positions of students in the final years of Elementary and High School in relation to gender equality in football in the school environment and high performance. For this, a questionnaire called EAIGFU (Attitude Scale for Gender Equality in School Football) was used, developed by Spanish researchers and validated in Brazil, obtaining 187 responses from students with ages between 12 and 18 years old. For the analyses, the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) software was used, which grouped the responses into three clusters. The results point to opinions and positions that move between the egalitarian and sexist spectrums in clusters 1 and 2, with a greater predominance of sexist responses in 2 and uncertainty in 1 and a consistency of egalitarian responses in cluster 3, mostly formed by girls as opposed to the first two, which are mostly male.

References

BARROSO André Luís Ruggiero; DARIDO Suraya Cristina. Escola, educação física e esportes: possibilidades pedagógicas. Revista brasileira de educação física, esporte, lazer e dança, v. 1, n. 4, p. 101-114, 2006.

CASTELLANI FILHO, Lino. Educação física no Brasil: a história que não se conta. Campinas, SP: Papirus, 1998.

DAOLIO, Jocimar. Da cultura do corpo. Campinas, SP: Papirus, 1995.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.

DORNELLES, Priscila Gomes; TEIXEIRA, David Romão. O ensino do futebol na educação física escolar: uma “feminilidade problema” entra em campo. In: KESSLER, Cláudia Samuel (Org.). Mulheres na área: gênero, diversidade e inserções no futebol. Porto Alegre, SP: UFRGS, 2016.

GIL-MADRONA, Pedro´e colaboradores. Attitudes towards gender equality in soccer in the school context in Spain (EAIGFU): design and evaluation of its psychometric properties. Revista de psicología del deporte, v. 31, n. 1, p. 196-209, 2022.

GOELLNER, Silvana Vilodre. A contribuição dos estudos de gênero e feministas para o campo acadêmico-profissional da Educação Física. In: DORNELES, Priscila Gomes, WENETZ, Ileana; SCHWENGBER, Maria Simone Vione (Orgs.). Educação física e gênero: desafios educacionais. Ijuí, RS: Unijuí, 2013.

GOELLNER, Silvana Vilodre. Futebol de mulheres: histórias, memórias e desafios. In: MARTINS, Mariana Zuaneti; WENETZ, Ileana (Orgs.). Futebol de mulheres no Brasil: desafios para as políticas públicas. Curitiba, PR: CRV, 2020.

GOELLNER, Silvana Vilodre. Corpos, gêneros e sexualidades: em defesa do direito das mulheres ao esporte. Revista do centro de pesquisa e formação, n. 13, p. 99-112, 2021.

HAIR JÚNIOR, Joseph F. e colaboradores. Análise multivariada de dados. 6. ed. Porto Alegre, RS: Bookman, 2009.

KESSLER, Claudia Samuel. Quais as contribuições das mulheres ao futebol? In: SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira de; CARVALHO, Ricardo Souza de; PRADO, Denis. Do futebol moderno aos futebóis transmodernos: a utopia da diversidade revolucionária. São Carlos, SP: EdUFSCar, 2023.

MARTINS, Mariana Zuaneti; SILVA, Kerzia Railane Santos; VASQUEZ, Vitor. As mulheres e o país do futebol: intersecções de gênero, classe e raça no Brasil. Movimento, v. 27, p. 1-18, 2021.

MÉNDEZ-HINOJOSA, Luz Marina e colaboradores. Adaptation of the SAGEFS scale on attitudes toward gender equality in football in the international school context. Front Psychol. p. 1-9, 2023.

MORESI, Eduardo (Org.). Metodologia da pesquisa. Brasília, DF: Universidade Católica de Brasília, 2003.

NICOLINO, Aline; OLIVEIRA, Valléria Araújo de. “Ocupar a quadra”, empoderando meninas: ampliando diálogos sobre futebol e gênero nas aulas de Educação Física. Cadernos de formação RBCE, v. 11, n. 2, p. 61-70, 2020.

SILVA, Giovana Capucim. Mulheres impedidas: a proibição do futebol feminino na imprensa de São Paulo. Rio de Janeiro: Drible de Letra, 2017.

SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira de. Futebol como projeto profissional de mulheres: interpretações da busca pela legitimidade. 2013. 314f. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2013.

SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira de; DARIDO, Suraya Cristina. Refletindo sobre a tematização do futebol na Educação Física escolar. Motriz, v. 16, n. 4, p. 920-930, 2010.

SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira de; PEREIRA, Mateus Camargo. Futebol como direito e profissão de mulheres: passado, presente e perspectivas de futuro. In: MARTINS, Mariana Zuaneti; WENETZ, Ileana (Orgs.). Futebol de mulheres no Brasil: desafios para as políticas públicas. Curitiba, PR: CRV, 2020.

SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira de; REIS, Heloisa Helena Baldy dos. Futebol de mulheres: a batalha de todos os campos. Paulínia, SP: Autor, 2023.

TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

UCHOGA, Liane Aparecida Roveran; ALTMANN, Helena. Educação física escolar e relações de gênero: diferentes modos de participar e arriscar-se nos conteúdos de aula. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 38, p. 163-170, 2016.

VINUTO, Juliana. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, v. 22, n. 44, p. 203-220, 2014.

Published

2024-04-11

How to Cite

Agostini, C. dos S., Godoi-Jacomassi, D., Rufino, L. G. B., & Souza Junior, O. M. de. (2024). SENSITIVITY TO GENDER EQUALITY IN FOOTBALL: PERSPECTIVES FROM ELEMENTARY AND HIGH SCHOOL STUDENTS. Corpoconsciência, 28, e17194. https://doi.org/10.51283/rc.28.e17194

Issue

Section

Seção Temática - MULHERES E ESPORTES

Most read articles by the same author(s)