FÚTBOL CALLEJERO
A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES
DOI:
10.51283/rc.27.e16460Keywords:
Fútbol Callejero, Human Formation, TeachingAbstract
This research is a case study, in which we seek to understand the experiences of women who are in the period of learn to train futsal in adulthood. The study was carried out in the context of the Programa Academia e Futebol, da Secretaria Nacional de Futebol e Direitos do Torcedor. To produce the data, we used the observations made during training sessions, the artifacts produced in these spaces and the records of the intervention's planning and evaluation meetings. The time frame is from 2022 to 2023, resulting in approximately 70 training sessions. As results, we describe the profile of the project participants; the methodological proposal that structures the training sessions; and, finally, the women's accounts of their participation and engagement in the project, as well as the challenges they faced during the training sessions.
References
BELMONTE, Maurício Mendes. Fútbol callejero: processos educativos decorrentes de uma motricidade emergente. 2019. 524f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2019.
BELMONTE, Maurício Mendes; GONÇALVES JUNIOR, Luiz. Fútbol callejero: nascido e criado no Sul. Revista crítica de ciências sociais, n. 116, p. 155-178, 2018.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto, 1994.
BRACHT, Valter. Educação física & ciência: cenas de um casamento (in) feliz. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 22, n. 1, p. 53-63, 2000.
BRONFENBRENNER, Urie. Making human beings human: bioecological perspectives on human development. Thousand Oaks, California, USA: Sage Publications, 2005.
CASTRO, Lígia Estronioli De; FERREIRA, Lilian Aparecida. Fútbol callejero: uma primeira análise praxiológica. Corpoconsciência, v. 26, n. 3, p. 70-85, 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2013.
IFMT - PDI 2019/2023. Plano de Desenvolvimento Institucional - PDI 2019-2023. Cuiabá, MT: IFMT, 2019.
LEONARDO, Lucas; SCAGLIA, Alcides José; REVERDITO, Riller Silva. O ensino dos esportes coletivos: metodologia pautada na família dos jogos. Motriz, v. 15, n. 2, p. 236-246, 2009.
MARTINS, Mariana Zuaneti; SOUZA JUNIOR, Osmar Moreira De; BELMONTE, Maurício Mendes. Quando as meninas tomam a rua: as relações de gênero no Fútbol Callejero. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE/CONBRACE, 19/ CONGRESSO INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS DO ESPORTE/CONICE, 6. Anais... Vitória, ES: UFES, 2015.
MORAES, Fabio De; COUTO, Yara Aparecida. Os saberes atitudinais e a metodologia callejera na educação física escolar. Revista da sociedade de pesquisa qualitativa em motricidade humana, v. 5, n. 1, p. 134-145, 2021.
PASQUARELLI, Bruno Natale; SANTOS, Diogo Cardoso. Futebol da cabeça aos pés. Curitiba, PR: Appris, 2021.
REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José. Pedagogia do esporte: jogos coletivos de invasão. São Paulo: Phorte, 2009.
ROSSINI, Luciano e colaboradores. Fútbol callejero: juventud, liderazgo y participación-trayectorias juveniles em organizaciones sociales de América Latina. Buenos Aires, Argentina: FUDE, 2012.
SCAGLIA, Alcides José; REVERDITO, Riller Silva. Perspectivas pedagógicas do esporte no século XXI. In: NISTA-PICCOLO, Vilma Leni; MOREIRA, Wagner Wey (Orgs.). Educação física e esporte no século XXI. Campinas, SP: Papirus, 2016.
SILVA, Bruna Saurin; MARTINS, Mariana Zuaneti. Ensinando o esporte a partir do ponto de vista feminista: tensões da epistemologia feminista para a pedagogia do esporte. Corpoconsciência, v. 27, p. 1-18, 2023.
SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira; MARTINS, Mariana Zuaneti; BELMONTE, Maurício Mendes. Fútbol callejero: desafios e potencialidades de uma metodologia para a educação popular. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO FÍSICA E MOTRICIDADE HUMANA, 9/ SIMPÓSIO PAULISTA DE EDUCAÇÃO FÍSICA, 15. Anais... Rio Claro, SP, Unesp, 2015.
VAROTTO, Nathan Raphael e colaboradores. “Fútbol callejero” na educação física escolar: processos educativos emergentes de uma intervenção. Revista brasileira de iniciação científica, v. 5, n. 5, p. 104-120, 2018.
VAROTTO, Nathan Raphael; GRIFONI, Tiago; SOUZA JUNIOR, Osmar Moreira De. Fútbol callejero: processos educativos emergentes de uma metodologia de educação popular. In: SOUZA JUNIOR, Osmar Moreira De; CARVALHO, Ricardo Souza De; PRADO, Denis (Orgs.). Do futebol moderno aos futebóis transmodernos: a utopia da diversidade revolucionária. São Carlos, SC: EdUFSCar, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Corpoconsciência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
-
A Revista Corpoconsciência da Universidade Federal de Mato Grosso está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional. Baseado no trabalho disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/index.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).