THE USE OF METACOGNITIVE STRATEGIES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION

TWO PUBLIC SCHOOLS IN THE SOUTH OF MINAS GERAIS IN PERSPECTIVE

Authors

  • Andreolle Augusto dos Santos prof.andreolle@gmail.com
    Colégio Losango Lavras
  • Vitor Pereira de Oliveira vitor.oliveira10@estudante.ufla.br
    Universidade Federal de Lavras
  • Marco Túlio da Silva Batista marco-tulio1992@hotmail.com
    Centro Mineiro de Ensino Superior
  • Kleber Tüxen Carneiro kleber2910@gmail.com
    Universidade Federal de Lavras
  • Fábio Pinto Gonçalves dos Reis fabioreis@ufla.br
    Universidade Federal de Lavras
  • Alessandro Teodoro Bruzi bruzi@ufla.br
    Universidade Federal de Lavras

DOI:

10.51283/rc.28.e15048

Keywords:

Metacognition, Children, Learning, Learning Strategies

Abstract

The objective of this study was to verify how school physical education teachers stimulate metacognitive strategies during classes. Participating in this study were physical education teachers and students from the 4th, 5th and 6th grades of elementary school, from two public schools in a city in the south of Minas Gerais. Six physical education classes were observed during a school month. Information about these classes was recorded through a class observation protocol. After the last observed class, information about the students' metacognitive strategies was collected through the application of a questionnaire. The results showed that metacognitive strategies were little stimulated in physical education classes. However, the teacher and students from school 1 performed better than the students and teacher from school 2. According to the study, the stimulation of metacognitive strategies occurs infrequently and unconsciously in the context of school physical education.

References

ALMEIDA, Gustavo; VALENTINI, Nádia Cristina; BERLEZE, Adriana. Percepções de competência: um estudo com crianças e adolescentes do ensino fundamental. Movimento, v. 15, n. 1, p. 71-97, 2009.

ANDRETTA, Ilana e colaboradores. Metacognição e Aprendizagem: como se relacionam? Psico, v. 41, n. 1, 3, p. 7-13, 2010.

BETTI, Mauro. Educação física escolar: ensino e pesquisa-ação. 2. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2013.

BROWN, Ann. Knowing when, where, and how to remember: a problem of metacognition. Advances in instructional psychology, v. 1, n. 1, 3, p. 50-63, 1978.

CHIZZOTTI, Antonio. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista portuguesa de educação, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003.

COLL, César e colaboradores. Os conteúdos da reforma. Porto Alegre, RS: Artmed, 2000.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.

DARIDO, Suraya Cristina. Caderno de formação: formação de professores didática dos conteúdos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.

DAVIS, Cláudia; NUNES, Marina; NUNES, Cesar. Metacognição e sucesso escolar: articulando teoria e prática. Cadernos de pesquisa, v. 35, n. 125, p. 205-230, 2005.

DIETRICH, Pascale. LOISON, Marie. ROUPNEL, Manuella. Articular as abordagens quantitativas e qualitativas. In: PAUGAM, Serge. Pesquisa sociológica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

FLAVELL, John Hurley. First discussant's comments: What is memory development the development of? Human development, v. 14, n. 4, p. 272-278, 1971.

FLAVELL, John Hurley. Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive developmental inquiry. American psychologist, v. 34 n. 10, p. 906-911, 1979.

FLAVELL, John Hurley; WELLMAN, Henry. Perspectives on the development of memory and cognition. Hillsdale, New Jersey, USA: Lawrence Erlbaum Associates, 1977.

FLAVELL, John Hurley. Cognitive development: children's knowledge about the mind. Annual review of psychology, v. 50, n. 1, p. 21-45, 1999.

FREIRE, João Batista. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo: Scipione, 1989.

FREIRE, João Batista De corpo e alma: o discurso da motricidade. São Paulo: Summus, 1991.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

GALATTI, Larissa Rafaela e colaboradores. O ensino dos jogos esportivos coletivos: avanços metodológicos dos aspectos estratégico-tático-técnicos. Pensar a prática, v. 20, n. 3, p. 639-654, 2017.

HOFFMANN, Jussara. Avaliar para promover: as setas do caminho, 8. ed. Porto Alegre, RS: Mediação, 2006.

HOLT, John. How children fail. New York, USA: Delta, 1982.

JOU, Gabriela Inchausti de; SPERB, Tania Mara. A metacognição como estratégia reguladora da aprendizagem. Psicologia: reflexão e crítica, v. 19, n. 2, p. 177-185, 2006.

KURTZ, Beth.; BORKOWSKI, John. Development of strategic skills in impulsive and reflective children: a longitudinal study of metacognition. Journal of experimental child psychology, v. 43, n. 1, p. 129-148, 1987.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública. São Paulo: Loyola, 2001.

LUCKESI, Cipriano Carlos. O que é mesmo o ato de avaliar a aprendizagem. Revista pátio, v. 3, n. 12, p. 6-15, 2000.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem na escola e a questão das representações sociais. EccoS revista científica, v. 4, n. 2, p. 79-88, 2002.

LÜDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MEDINA, João Paulo. Educação física cuida do corpo... e" mente". Campinas, SP: Papirus, 2018.

MONEREO, Carles; POZO, Juan Ignacio; CASTELLÓ, Montserrat. La enseñanza de estrategias de aprendizaje en el contexto escolar. Desarrollo psicológico y educación, v. 2, p. 235-258, 2001.

OLIVEIRA, Katya Luciane; BORUCHOVITCH, Evely; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli. Estratégias de aprendizagem no ensino fundamental: Análise por gênero, série escolar e idade. Psico, v. 42, n. 1, p. 98-105, 2011.

PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens – entre duas lógicas. Porto Alegre, RS: Artmed, 1999.

RIBEIRO, Célia. Metacognição: um apoio ao processo de aprendizagem. Psicologia: reflexão e crítica, v. 16, n. 1, p. 109-116, 2003.

ROSA, Cleci Werner da. Metacognição no ensino de física: da concepção à aplicação. Passo Fundo, RS: UPF, 2014.

ROSA, Cleci Werner da. Instrumento para avaliação do uso de estratégias metacognitivas nas atividades experimentais de Física. Revista thema, v. 14, n. 2, p. 182-193, 2017.

SAMPIERI, Roberto Hernandez.; COLLADO, Carlos Fernandez.; LUCIO, Maria Del Pillar. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre, RS: Penso, 2013.

SERAFIM, Tania Maria; BORUCHOVITCH, Evely. Pedir ajuda: uma estratégia de aprendizagem de estudantes do ensino fundamental. As estratégias de aprendizagem e o gênero entre escolares. In: CONGRESSO NACIONAL DE PSICOLOGIA ESCOLAR E EDUCACIONAL, 8. Anais... Universidade Federal de São João del Rey, São João del Rey, MG, 2007.

SILVA, Adelina Lopes da; SÁ, Isabel. Saber estudar e estudar para saber. Porto, Portugal: Porto, 1997.

SILVA, Bruno Adriano Rodrigues da e colaboradores. A proficiência motora de crianças e a abordagem de ensino na educação física escolar: suscitando um debate. Conexões, v. 19, p. 1-20, 2021.

SOARES, Antônio Jorge Gonçalves e colaboradores. Concepção e validação do protocolo de observação de aula (POA) do programa segundo tempo. Journal of physical education, v. 28, n. 1, p. 1-11, 2017.

SOUZA, Mariele Santana de e colaboradores. Meninos e meninas apresentam desempenho semelhante em habilidades motoras fundamentais de locomoção e controle de objeto? Cinergis, v. 15, n. 4, p. 186-190, 2014.

VALENTE, Maria Odete e colaboradores. A metacognição. Revista de educação, v. 1, n. 3, p. 47-51, 1989.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Avaliação da aprendizagem: práticas e mudança por uma práxis transformadora. 9. ed. São Paulo: Libertad, 2013.

ZABALA, Antoni. A prática educativa. Porto Alegre, RS: Artmed, 1998.

Published

2024-02-28

How to Cite

Santos, A. A. dos, Oliveira, V. P. de, Batista, M. T. da S. ., Carneiro, K. T., Reis, F. P. G. dos, & Bruzi, A. T. (2024). THE USE OF METACOGNITIVE STRATEGIES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: TWO PUBLIC SCHOOLS IN THE SOUTH OF MINAS GERAIS IN PERSPECTIVE. Corpoconsciência, 28, e15048. https://doi.org/10.51283/rc.28.e15048

Most read articles by the same author(s)