TEACHING, EXPERIENCING AND LEARNING FOOTBALL/FUTSAL

EMERGENCE OF A DIALOGICAL AND CONSCIOUS PEDAGOGICAL PRACTICE

Authors

  • Mariana Zuaneti Martins marianazuaneti@gmail.com
    Universidade Federal do Espírito Santo
  • Osmar Moreira de Souza Júnior osmar@ufscar.br
    Universidade Federal de São Carlos
  • Riller Silva Reverdito rsreverdito@gmail.com
    Universidade do Estado de Mato Grosso

DOI:

10.51283/rc.27.e16881

Keywords:

Soccer, Sport Pedagogy, Women's Football, Diversity

Abstract

Football/futsal occupies an important space in people's daily lives, ranging from play in the streets and squares, media to politics and the economy. However, the aspects that affect the teaching, experience and learning processes are still far from the relevance of football/futsal. Therefore, the objective of this essay is to approach football/futsal in three scenarios, focusing on pedagogical practice. The scenarios include professional training, girls' football/futsal and football and diversity. The commitment to a conscious/intentional pedagogical practice in teaching football /futsal is an emerging agenda and needs to be covered by a programmatic agenda.

References

BONFIM, Aira; GONZALES, Bernardo. Pós-hibernar: quando o futebol se desperta para uma pessoa transmasculina? In: SOUZA JUNIOR, Osmar Moreira; PRADO, Denis; CARVALHO, Ricardo Souza. Do futebol moderno aos futebóis transmodernos: a utopia da diversidade revolucionária. São Carlos, SP: EdUFSCar, 2023.

CONTI, Leticia Ferreira. A prática pedagógica e a aprendizagem profissional: percepção de professores/treinadores de atletismo dos jogos escolares de Mato Grosso. 2022. 97f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade do Estado de Mato Grosso, Cáceres, MT, 2022.

DAOLIO, Jocimar. Jogos esportivos coletivos: dos princípios operacionais aos gestos técnicos- modelo pendular a partir das ideias de Claude Bayer. Revista brasileira de ciência e movimento, v. 10, n. 4, p. 99-104, 2002.

DUSSEL, Enrique. Transmodernidade e interculturalidade: interpretação a partir da filosofia da libertação. Revista sociedade e estado, v. 31, n. 1, p. 51-73, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.

GALATTI, Larissa Rafaela e colaboradores. Pedagogia do esporte: tensão na ciência e o ensino dos jogos esportivos coletivos. Revista da educação física, v. 25, p. 153-162, 2014.

GARGANTA, Julio. Para uma teoria dos jogos desportivos coletivos. In: GRAÇA, Amândio; OLIVEIRA, José (Eds.). O ensino dos jogos desportivos. Porto, Portugal: Universidade do Porto, 1998.

GONZALES, Bernardo. “O lixo vai falar e numa boa”. In: SOUZA JUNIOR, Osmar Moreira; PRADO, Denis; CARVALHO, Ricardo Souza. Do futebol moderno aos futebóis transmodernos: a utopia da diversidade revolucionária. São Carlos-SP: EdUFSCar, 2023.

GONZALES, Bernardo. Um minuto de silêncio para tanto silenciamento: trajetórias esportivas transmasculinas. Mídia Ninja. 2021. Disponível em: <https://midianinja.org/bernardogonzales/um-minuto-de-silencio-para-tanto-silenciamento-trajetorias-esportivas-transmasculinas/>. Acesso em: 07 out. 2023.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime., BRACHT, Valter. Metodologia do ensino dos esportes coletivos. Vitória, ES: UFES, 2012.

GUIMARÃES, Karen Letícia; BARREIRA, Júlia; GALATTI, Larissa Rafaela. “Ser mulher em um curso de futebol já é começar com um passo atrás”: experiências das treinadoras em cursos da CBF Academy. Movimento, v. 29, p. 1-16, 2023.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

MACHADO, Gisele Viola; GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte e projetos sociais: interlocuções sobre a prática pedagógica. Movimento, v. 21, n. 2, p. 405-418, 2015.

MARTINS, Mariana Zuaneti; SILVA, Bruna Saurin. Incorporar meninas nas aulas de esporte: pensando possíveis articulações entre os estudos de gênero e a pedagogia do esporte. Pensar a prática, v. 23, p. 1-23, 2020.

MEIER, Marianne. The value of female sporting role models. Sport in society, v. 18, n. 8, p. 968-982, 2015.

MOREIRA, Evando Carlos; REVERDITO, Riller Silva. Estudos e pesquisas sobre futebol/futsal: da consciência filosófica à prática consciente. Cáceres, MT: UNEMAT, 2023.

OLIVEIRA, Rogério Cruz de; DAOLIO, Jocimar. Na "periferia" da quadra: educação física, cultura e sociabilidade na escola. Pro-posições, v. 25, p. 237-254, 2014.

OLIVER, Kimberly L.; HAMZEH, Manal; MCCAUGHTRY, Nate. Girly girls can play games/las niñas pueden jugar tambien: co-creating a curriculum of possibilities with fifth-grade girls. Journal of teaching in physical education, v. 28, n. 1, p. 90-110, 2009.

OLIVER, Kimberly L.; KIRK, David. Girls, gender and physical education: an activist approach. Londres, Inglaterra: Routledge, 2015.

PASSERO, Julia Gravena e colaboradores. Futebol de mulheres liderado por homens: uma análise longitudinal dos cargos de comissão técnica e arbitragem. Movimento, v. 26, p. 1-18, 2020.

REVERDITO, Riller Silva; COLLET, Carine; MACHADO, João. Pedagogia do esporte: desafios e temas emergentes. Corpoconsciência, v. 26, n. 2, p. 82-98, 2022.

SCAGLIA, Alcides José. Pedagogia do jogo: o processo organizacional dos jogos esportivos coletivos enquanto modelo metodológico para o ensino. Revista portuguesa de ciências do desporto, p. 27–38, S1A, 2017.

SCAGLIA, Alcides José; REVERDITO, Riller Silva. Perspectivas pedagógicas do esporte no século XXI. In: NISTA-PICCOLO, Vilma Leni; MOREIRA, Wagner Wey (Org.). Educação física e esporte no século XXI. Campinas, SP: Papirus, 2016.

SILVA, Bruna Saurin; MARTINS, Mariana Zuaneti. O futebol e as meninas. Recife, PE: IFPE, 2023a.

SILVA, Bruna Saurin; MARTINS, Mariana Zuaneti. Ensinando o esporte a partir do ponto de vista feminista: tensões da epistemologia feminista para a pedagogia do esporte. Corpoconsciência, v. 27, p. 1-16, 2023b.

SOUZA JUNIOR, Osmar Moreira e colaboradores. Futebóis, diversidade e dialogicidade: práticas sociais emergentes do projeto de extensão Academia ProFut - Do futebol moderno aos futebóis transmodernos: a utopia da diversidade revolucionária. São Carlos, SP: EdUFSCar, 2023.

THIENGO, Carlos Rogério. Ginga futebol com alegria: proposta pedagógica. Bauru, SP: Autor, 2020.

Published

2023-12-21

How to Cite

Martins, M. Z., Souza Júnior, O. M. de, & Reverdito, R. S. (2023). TEACHING, EXPERIENCING AND LEARNING FOOTBALL/FUTSAL: EMERGENCE OF A DIALOGICAL AND CONSCIOUS PEDAGOGICAL PRACTICE. Corpoconsciência, 27, e16881. https://doi.org/10.51283/rc.27.e16881

Issue

Section

Seção Temática - ENSINO, VIVÊNCIA E APRENDIZAGEM DO FUTEBOL/FUTSAL

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>