PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES

Authors

  • Mariama Silva Gouvêa Barreto mariamabarreto@estudante.ufscar.br
    Universidade Federal de São Carlos
  • Carlos Rogério Thiengo carlos.thiengo@gingafutebol.com
    Ginga Futebol
  • Glauco Nunes Souto Ramos glauco@ufscar.br
    Universidade Federal de São Carlos
  • Osmar Moreira de Souza Júnior osmar@ufscar.br
    Universidade Federal de São Carlos (São Carlos, SP – Brasil)

DOI:

10.51283/rc.27.e16579

Keywords:

School Physical Education, Elementary School Final Years, Soccer, Soccers

Abstract

The study aimed to investigate the implementation of a didactic unit about soccers, with a group of 8th graders of elementary school, and analyze the education processes emerging from this intervention. It is about qualitative research like a research-action marked by the implementation of a didactic unit, composed of 12 classes, guided with the internal and external logic of soccer. The data product instrument used was the class diary, having as sources the participant observations and the audio records. The collected data were analyzed through the analysis of the codification categories in three steps: the organization and reading of the documents, codification and categorization of the materials. The results demonstrate that the soccers didactic unit enables the students to have positive and inclusive experiences, and a learning guided by body, conceptual and attitudinal knowledge, giving them access to the soccer sociocultural dimension through the external logic of the game.

References

ASSIS, João Vitor; COLPAS, Ricardo. A pedagogia esportiva e o ensino do futebol na escola. EFDesportes.com, v. 18, n. 185, 2013.

BARRETO, Mariama Silva Gouvêa. Implementação de um currículo dos futebóis para a educação física nos anos finais do ensino fundamental. 2023. 245f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Física). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2023.

BARROSO, André Luís Ruggiero. Inquietações no tratamento do esporte na educação física escolar. In: ALBUQUERQUE, Denise Ivana de Paula; DEL-MASSO, Maria Candida Soares (Orgs.). Desafios da educação física escolar: temáticas da formação em serviço no ProEF. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020.

BOGDAN, Robert Charles; BIKLEN, Sara Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto, 1994.

BRANDÃO, Maria Regina Ferreira e colaboradores. Além da cultura nacional: o expatriado no futebol. Revista brasileira de ciência e movimento, v. 21, n. 2, p. 177-182, 2013.

FERNANDES, Simone Cecilia. A educação esportiva de meninas na escola pública: experiências positivas de gênero na educação física. 2016. 132f. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2016.

FIGUEREDO, Marinete da Frota; CRUZ, Marlon Messias Santana. Futebol e racismo: algumas reflexões no âmbito da educação física escolar. Revista de estudos em educação e diversidade, v. 2, n. 5, p. 1-18, 2021.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia da pesquisa-ação. Educação e pesquisa, v. 31, n. 3, p. 483-502, 2005.

FREIRE, João Batista. Pedagogia do futebol. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

GARGANTA, Julio. O ensino do futebol. In: GRAÇA, Amândio; OLIVEIRA, José (Eds.). O ensino dos jogos desportivos. 3. ed. Porto, Portugal: Universidade do Porto, 1998.

GARGANTA, Julio. Para uma teoria dos jogos desportivos colectivos. In: GRAÇA, Amândio; OLIVEIRA, José (Eds.). O ensino dos jogos desportivos. Porto, Portugal: Universidade do Porto, 1995.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; BRACHT, Valter. Metodologia do ensino dos esportes coletivos. Vitória, ES: UFES, 2012.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime. Projeto Curricular e Educação Física: o esporte como conteúdo escolar. In: REZER, Ricardo. O fenômeno esportivo: ensaios crítico-reflexivos. Chapecó, SC: Argos, 2006.

KESSLER, Claudia Samuel. Se é futebol, é masculino? Sociologias plurais, n. esp., 2012, p. 240-257.

NEGRINE, Airton. Instrumentos de coleta de informações na pesquisa qualitativa. In: MOLINA NETO, Vicente; TRIVINOS, Augusto Silva. A pesquisa qualitativa na educação física: alternativas metodológicas. Porto Alegre, RS: Sulina, 1999.

PARLEBAS, Pierre. Juego, deporte y sociedad: Léxico de praxiologia motriz. Barcelona, Espanha: Paidotribo, 2001.

SILVA, Silvio; NICÁCIO, Luiz Gustavo; CAMPOS, Priscila. O futebol nas aulas de educação física para além da bola rolando. In: MAGALHÃES, Lívia; TEIXEIRA, Rosana (Orgs.). Futebol na sala de aula: jogadas, dribles, passes, esquemas táticos e atuações para o ensino de ciências sociais e de história. Niterói, RJ: EDUFF, 2021.

SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira. Gênero, educação física escolar e pedagogia do esporte: construindo processos educativos empoderadores. In: WENETZ, Ileana; ATHAYDE, Pedro; LARA, Larissa (Orgs.). Gênero e sexualidade no esporte e na educação física. Natal, RN: EdUFRN, 2020.

SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira; CARVALHO, Ricardo Souza; PRADO, Denis. Do futebol moderno aos futebóis transmodernos: a utopia da diversidade revolucionária. São Carlos, SP: EdUFSCar, 2023.

SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira; DARIDO, Suraya. Refletindo sobre a tematização do futebol na educação física escolar. Motriz, v. 16, n. 4, p. 920-930, 2010.

ZABALZA, Antoni. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre, RS: Artmed, 2004.

Published

2023-12-21

How to Cite

Barreto, M. S. G., Thiengo, C. R., Ramos, G. N. S. ., & Souza Júnior , O. M. de. (2023). PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES. Corpoconsciência, 27, e16579 . https://doi.org/10.51283/rc.27.e16579

Issue

Section

Seção Temática - ENSINO, VIVÊNCIA E APRENDIZAGEM DO FUTEBOL/FUTSAL

Most read articles by the same author(s)