ETHNOMATEMATIC PRACTICES IN LAND MEASUREMENT: A STUDY ON THE CALCULATION OF AREAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26571/reamec.v8i1.9692


Keywords:

Ethnomathematics, Sociocultural practices, Land measurement

Abstract

The Ethnomathematics has as one of its approaches to unveil knowledge from different social groups.
In this sense, the present study aims to discuss the ethnomathematical knowledge inserted in the land measurement practice of farmers in the interior of Ceará. From a qualitative approach on the ethnomathematical practices described by the consulted farmers, we found that even using measurement units and measurement instruments peculiar to the context, equivalences are made with standard units and contemporary technologies. In addition, we have identified that the methods for measuring the quadratic, triangular and elliptical terrains analyzed have similarities with methods used by groups from other regions.  To give voice and time to ethnomathematical knowledge demonstrates that modernity and tradition are intrinsic parts to the corpus of knowledge of humanity. 

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Author Biographies

  • José Edmar da Silva, Secretaria Municipal de Educação de Abaiara-CE.

    Especialista em Educação Matemática pela Faculdade Juazeiro do Norte- FJN (2019). Graduado em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Cariri-UFCA (2019). Graduado em Licenciatura Interdisciplinar em Ciências Naturais e Matemática pela Universidade Federal do Cariri-UFCA (2018). Professor da rede municipal de Abaiara-CE e atualmente Formador Educacional de Ciências Naturais e Matemática da Secretaria Municipal de Educação de Abaiara.

  • Paulo Gonçalo Farias Gonçalves, Universidade Federal do Cariri

    Licenciado em Matemática pela UECE (2011), Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pela UFRN (2013) e Doutor em Educação pela UFRN (2020). É professor da Universidade Federal do Cariri (UFCA), campus Brejo Santo. Compõe o Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis) do INEP. Tem experiência como professor e pesquisador atuante nas seguintes linhas de pesquisa: Métodos e Técnicas de Ensino; Formação de Professores; Educação Matemática; Etnomatemática e Teoria de Formação Planejada das Ações Mentais e dos Conceitos.

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Published

2020-03-16

How to Cite

SILVA, José Edmar da; GONÇALVES, Paulo Gonçalo Farias. ETHNOMATEMATIC PRACTICES IN LAND MEASUREMENT: A STUDY ON THE CALCULATION OF AREAS. REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education, Cuiabá, v. 8, n. 1, p. 391–402, 2020. DOI: 10.26571/reamec.v8i1.9692. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9692. Acesso em: 18 dec. 2025.