FEEDBACK AS A LEARNING TOOL IN THE SCHOOL CONTEXT: FROM THE PERFORMANCE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS

Authors

Keywords:

Feedback, Physical Education, Teachers

Abstract

The study verified the perception of Physical Education teachers about the use of extrinsic feedback in the context of the classes of the municipal school network of Maringá-PR. Twenty physics teachers from the initial grades of elementary school were part of the research. As a data source, a questionnaire was developed, prepared by the researchers themselves, composed of open and closed questions. For data analysis we used descriptive statistics and categorical content analysis. The results show that all investigated teachers provide extrinsic feedback to the students in the Physical Education classes at school and consider the validity of offering information after performing an activity. The importance of motivating students in the face of satisfactory performances and of not punishing themselves in the face of unsatisfactory performances was identified. As a conclusion, it is indicated from the teachers' perception that extrinsic feedback is a tool that enhances the teaching-learning process.

Author Biographies

Dreice Élen Bocca de Oliveira

Graduada em Educação Física pelo Centro Universitário de Maringá – UNICESUMAR.

Fabiane Castilho Teixeira, Professora do departamento de Educação Física do Centro Universitário de Maringá – UNICESUMAR.

Doutora em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM-UEL.

Leonardo Pestillo de Oliveira, Professor do departamento de psicologia do Centro Universitário de Maringá – UNICESUMAR.

Pós-doutor em Saúde Global pela Duke University-EUA.

Caroline Broch

Doutora em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM-UEL.

Juliana Pizani, Professora do Departamento de Educação Física da UFSC.

Doutora em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM-UEL.

Nayara Malheiros Caruzzo, Doutoranda em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM-UEL.

Doutoranda em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM-UEL.

Ieda Parra Barbosa-Rinaldi, Professora do Departamento de Educação Física da UEM.

Doutora em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP.

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Published

2018-11-29

How to Cite

Oliveira, D. Élen B. de, Teixeira, F. C., Oliveira, L. P. de, Broch, C., Pizani, J., Caruzzo, N. M., & Barbosa-Rinaldi, I. P. (2018). FEEDBACK AS A LEARNING TOOL IN THE SCHOOL CONTEXT: FROM THE PERFORMANCE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS. Corpoconsciência, 22(3), 25–35. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/6835

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