THE DESIGN OF A REFERENTIAL MATRIX FOR TEACHING TEAM SPORTS

Authors

Keywords:

Small-Sided Games, Teaching, Soccer, Futsal

Abstract

Currently, the mechanistic perspective has been giving way to systemic proposals for teaching and training sports. This means that the exercises used to develop the technique, carried out without opposition, has been replaced by contextualized activities, which integrate the technique with the tactic. In general, it is understood that the best way to learn to play is playing, mainly from modified versions of the game, named Small-Sided Games (SSG). Assisting in the construction of activities of a systemic design, the present work aims to offer an original matrix for the classification and elaboration of the SSG, conceived from the reflection on the use of the game as a teaching tool and the definition of pedagogical objectives, with examples in football and futsal. It is intended to indicate contexts for the implementation of the JR that can be extended, including, to other sports.

Author Biographies

Thiago André Rigon, Escola de Educação Física e Esporte (EEFE-USP)

Estudos Socioculturais e Comportamentais da Educação Física e Esporte (EEFE-USP)

Rafael Batista Novaes, Escola de Educação Física e Esporte (EEFE-USP)

Estudos Socioculturais e Comportamentais da Educação Física e Esporte (EEFE-USP)

References

ARAÚJO, Rui; MESQUITA, Isabel. Organização do ataque à recepção do serviço em voleibol: comparação de dois programas de treino, (exercícios analíticos vs formas de jogo simplificadas). In: MOUTINHO, Carlos; PINTO, Dimas (Edits.) Estudos CEJD. Porto, Portugal: FCDEF-UP, 1996.

BAYER, Claude. O ensino dos desportos colectivos. Lisboa, Portugal: Dinalivro, 1994.

BUNKER, David; THORPE, Rod. A model of teaching games for secondary school. Bulletin of Physical Education, v. 18, n. 1, p. 5-8, 1982.

FREIRE, João Batista. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo: Scipione, 1989.

______. Pedagogia do futebol. Campinas, SP: Autores Associados, 2003.

GARGANTA, Júlio. O ensino dos jogos desportivos colectivos. Movimento, ano IV, n. 8, p. 19-27, 1998.

GARGANTA, Júlio. Para uma teoria dos jogos desportivos coletivos. In: GRAÇA, Amândio; OLIVEIRA, José. (Orgs.). O ensino dos jogos desportivos. Porto, Portugal: FCDEF-UP, 1995.

GARGANTA, Júlio; GRÉHAIGNE, Jean-Francis. Abordagem sistémica do jogo de futebol: moda ou necessidade. Movimento, v. 5, n. 10, p. 40-50, 1999.

GRAÇA, Amândio; MESQUITA, Isabel. A investigação sobre os modelos de ensino dos jogos desportivos. Revista portuguesa de ciências do desporto, v. 7, n. 3, p. 401-421, 2007.

GRECO, Pablo Juan. Iniciação esportiva universal: metodologia de iniciação esportiva na escola e no clube. Belo Horizonte, MG: UFMG, 2007.

GRÉHAINE, Jean-Francis; GODBOUT, Paul; BOUTHIER, Daniel. The teaching and learning of decision making in team sports. Quest, v. 53, n. 1, p. 59-76, 2001.

GRIFFIN, Linda; MITCHELL, Stephen; OSLIN, Judy. Teaching sport concepts and skill: a tactical games approach. Champaing, IL: Human Kinetics, 1997.

HASTIE, Peter. Student-designed games: Strategies for promoting creativity, cooperation, and skill development. Champaign, IL: Human Kinetics, 2010.

LEONARDO, Lucas; SCAGLIA, Alcides José; REVERDITO, Riller Silva. O ensino dos esportes coletivos: metodologia pautada na família dos jogos. Motriz, v. 15, n. 2, p. 236-246, 2009.

LOPEZ, Luis Miguel García; CAMPO, David Gutiérrez Díaz de. Aprendiendo a enseñar deporte: modelos de enseñanza comprensiva y educación deportiva, Barcelona, Espanha: INDE, 2016.

MAHLO, Friendrich. O acto tático no jogo. Lisboa, Portugal: Compendium, 1974.

NOVAES, Rafael Batista Novaes; RIGON, Thiago André; DANTAS, Luiz Eduardo Pinto Basto Tourinho. Modelo do jogo de futsal e subsídios para o ensino. Movimento, v. 20, n. 3, p. 1039-1060, 2014.

NOVAES, Rafael Batista. Efeitos de um programa de ensino em futsal, baseado em uma perspectiva tática do jogo, sobre o desempenho tático. 2013. 79f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2013.

OMETTO, Lucas e colaboradores. How manipulating task constraints in small-sided and conditioned games shapes emergence of individual and collective tactical behaviours in football: a systematic review. International journal of sports science & coaching, v. 13, n. 6, p. 1–15, 2018.

PAES, Roberto Rodrigues. Educação física escolar: o esporte como conteúdo pedagógico no ensino fundamental. Canoas, RS: ULBRA, 2001.

REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José. Pedagogia do esporte: jogos coletivos de invasão. São Paulo: Phorte, 2009.

RIGON, Thiago André. O comportamento de variáveis de desempenho tático em jogos reduzidos de futsal. 2019. 117f. Dissertação (Mestrado em Atividade Física, Saúde e Lazer). Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2019.

SÁ, Pedro João Ramos Amorim. Exercícios complexos de treino: influência das variáveis espaço, tempo e número de jogadores na intensidade do esforço de um exercício de treino. 2001. 100f. Dissertação (Mestrado em Ciências do Desporto). Universidade do Porto, Porto, Portugal, 2001.

SANTANA, Wilton Carlos, RIBEIRO, Danilo Augusto, FRANÇA, Vinícius dos Santos. 70 contextos de exercitação tática para o treinamento do futsal. Londrina, PR: Companhia Esportiva, 2016.

SCAGLIA, Alcides José e colaboradores. O ensino dos jogos esportivos coletivos: as competências essenciais e a lógica do jogo em meio ao processo organizacional sistêmico. Movimento, v. 19, n. 4, p. 227-249, 2013.

SCAGLIA, Alcides José. O futebol e os jogos/brincadeiras de bola com os pés: todos semelhantes, todos diferentes. 2003. 164f. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2003.

Published

2020-07-23

How to Cite

Rigon, T. A., Novaes, R. B., & Tsukamoto, M. H. C. (2020). THE DESIGN OF A REFERENTIAL MATRIX FOR TEACHING TEAM SPORTS. Corpoconsciência, 24(2), 172–186. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10713

Issue

Section

Seção Temática - IMPLICAÇÕES EPISTEMOLÓGICAS DO JOGO NAS PRÁTICAS CORPORAIS

Most read articles by the same author(s)