THE PRODUCTION OF DOCUMENTARIES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: THE USE OF TECHNOLOGIES FOR THE INCREASE OF CRITICAL THINKING OF STUDENTS IN HIGH SCHOOL

Authors

Keywords:

School Physical Education, Didactics’ Resources, Media.

Abstract

The purpose of this study was to describe and analyze a pedagogical experience, carried out with high school students. During Physical Education classes, they analyzed socio-cultural aspects related to sports and constructed documentaries on different subjects: religion, racism, sexism, homophobia, socioeconomic inequality, doping, media, health, talent selection, as well as the Olympic Games and World Cup in Brazil. The students were encouraged to produce knowledge about the topics discussed in class; critically analyze the media and sport; perceive themselves as a producer of the media. When we discuss the documentaries produced, we identified that many students began to look more critically at the issues surrounding sports. The dialogue between school and university allowed to approach these two contexts and to conclude that the use of the media in the classes can favor the participation of the students of the High School, making the learning significant.

Author Biographies

  • Daniel Teixeira Maldonado, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia
    Doutor em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo.
  • Fabiano Dias, Universidade São Judas
    Possui graduação em Educação Física Licenciatua e bacharelado pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2015). Mestrando em Educação Física pela Universidade São Judas. Atualmente é professor PEB II - Educação Física - Barueri.
  • Valdilene Aline Nogueira, Universidade São Judas
    Bacharel e Licenciada em Educação Física pela UFV - Universidade Federal de Viçosa - MG (2009). Especialista em Educação, com ênfase nas questões de Gênero e Raça também pela Universidade Federal de Viçosa (2011). Pedagoga pela UNIUBE - Universidade de Uberaba - MG (2015). Mestra em Educação Física (2016) e Doutoranda em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu - SP. Atuou como professora de Educação Física na Coeducar - Cooperativa Educacional de Viçosa - Educação Infantil: 2010 - 2011 - Ensino Fundamental II e Médio: 2012 - 2015. Atualmente é professora efetiva da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo e do curso de Educação Física da Universidade Guarulhos - SP. 
  • Elisabete dos Santos Freire, Universidade São Judas
    enciada (1990) e Mestre (1999) em Educação Física pela Universidade de São Paulo e Doutora (2012) em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu. Atua como Professora nos Cursos de Graduação e de Pós Graduação Stricto Sensu em Educação Física da Universidade São Judas Tadeu. Atuou, também, com o Ensino da Educação Física na Escola, trabalhando nos diferentes níveis de ensino da Educação Básica, o que motivou a escolha da principal linha de pesquisa a qual se dedica: Educação Física, Escola e Currículo. Nos últimos anos tem desenvolvido pesquisas sobre os saberes escolares a serem aprendidos nas aulas de Educação Física e, especialmente, sobre a construção de valores na escola. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física, Escola e Currículo - GEPEFEC.

References

ALMEIDA, Felipe Quintão. Educação física escolar e práticas pedagógicas inovadoras: uma revisão. Corpoconciência, v. 21, n. 3, p. 7-16, 2017.

BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia-educação. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

BETTI, Mauro. Mídias: aliadas ou inimigas da Educação Física Escolar? Motriz, v. 7, n. 2, p. 125-129, 2001a.

______. Esporte na mídia ou esporte da mídia? Motrivivência, ano XII, n. 17, p. 1-3, 2001b.

______. Estudos sobre a mídia: portas e chaves. In: BETTI, Mauro. Educação física e mídia: novos olhares, outras práticas. São Paulo: Hucitec, 2003.

BÉVORT, Evelyne; BELLONI, Maria Luiza. Mídia-Educação: conceitos, história e perspectivas. Educação e sociedade, v. 30, n. 109, 2009.

CONTRERAS, Jose. Relatos de experiencia, em busca de um saber pedagógico. Revista brasileira de pesquisa (auto) biográfica, v. 1, n. 1, p. 14-30, 2016.

DINIZ, Irlla Karla dos Santos; RODRIGUES, Heitor Andrade; DARIDO, Suraya Cristina. Os usos da mídia em aulas de educação física escolar: possibilidades e dificuldades. Movimento, v. 18, n. 3, p. 183-202, 2012.

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília, DF: Secretaria de Educação Média e Tecnológica/MEC, 2000.

FANTIN, Monica. Mídia-educação: conceitos, experiências, diálogos Brasil-Itália. Florianópolis, SC: Cidade Futura, 2006.

FANTIN, Monica; RIVOLTELLA, Pier Cesare. Cultura digital e escola: pesquisa e formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2012.

FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo; SILVA, Marlon André. Ensaiando o ‘’Novo’’ em Educação Física Escolar: A Perspectiva de Seus Atores. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 33, n. 1, p. 116-134, 2011.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FRAGA, Alex Branco. Afazeres da educação física na escola: planejar, ensinar, partilhar. Erechim, RS: Edelbra, 2012.

MALDONADO, Daniel Teixeira; SILVA, Sheila Aparecida Pereira dos Santos Do “rola a bola” à inovação pedagógica nas aulas de educação física: uma análise dos bastidores do cotidiano escolar público. Curitiba, PR: CRV, 2017.

MALDONADO, Daniel Teixeira e colaboradores. Perspectivas de mudanças nas práticas pedagógicas da Educação Física Escolar: uma análise dos estudos publicados nos anais de eventos paulistas. Conexões, v. 15, n. 3, p. 349-367, 2017.

MALDONADO, Daniel Teixeira e colaboradores. Indícios de mudanças na prática pedagógica dos professores de educação física escolar: análise dos estudos publicados em anais de eventos nacionais. Corpoconsciência, v. 22, n. 1, p. 77-92, 2018.

NEIRA, Marcos. Educação física cultural: o currículo em ação. São Paulo: Labrador, 2017.

NOGUEIRA, Valdilene Aline; FARIAS, Uirá de Siqueira; MALDONADO, Daniel Teixeira. Práticas pedagógicas inovadoras nas aulas de educação física escolar: indícios de mudanças 2. Curitiba, PR: CRV, 2017.

PATRINHANI, Gisele Fregolente; MAGNONI, Maria da Graça Mello; PRADO JÚNIOR, Milton Vieira. Educação inclusiva e mídias: práticas pedagogias nas aulas de educação física escolar. Revista da Sobama, v. 18, n. 1, p. 77-92, 2017.

PEREIRA, Raquel Stoilov; MOREIRA, Evando Carlos. A difícil tarefa de avaliar: possibilidades na educação física escolar. In: MOREIRA, Evando Carlos; PEREIRA, Raquel Stoilov. Educação física escolar: desafios e propostas 2. 2. ed. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2011..

ROSSI, Júlio Cesar Ramos e colaboradores. Exergame: da prática virtual para a prática presencial. Coleção pesquisa em educação física. v. 15, n. 2, p. 91-100, 2016.

SANCHES NETO, Luiz e colaboradores. Demandas ambientais na educação física escolar: perspectivas de adaptação e transformação. Movimento, v. 19, n. 4, p. 309-330, 2013.

SANTOS, Silvan Menezes e colaboradores. Estudo da produção científica sobre educação física e mídia/TICS em periódicos nacionais (2006-2012). Revista brasileira de ciências do esporte, v. 36, n. 2, p. 123-139, 2014.

SOUSA, Dandara Queiroga de Oliveira e colaboradores. Apontando possibilidades pedagógicas na Educação Física a partir da mídia-educação. Cadernos de formação RBCE, v. 5, n. 2, p. 26-40, 2014.

SÚNEGA, Paula Beatriz Camargo e colaboradores. Luz, câmera, educação e...cesta: produção e implementação de materiais audiovisuais para o ensino do basquetebol e dos temas transversais nas aulas de Educação Física. Arquivos em Movimento, v. 8, n. 2, p. 44-64, 2012.

VENÂNCIO, Luciana e colaboradores. Educação física no ensino fundamental II: saberes e experiências educativas de professores(as)-pesquisadores(as). Curitiba, PR: CRV, 2017.

VIEIRA, Karina Langone e colaboradores. Características comportamentais de escolares e sua percepção sobre a utilização dos exergames nas aulas de educação física. Cinergis, v. 15, n. 2, p. 65-69, 2014.

VIEIRA, Pollyane Barros Albuquerque; FREIRE, Elisabete dos Santos; RODRIGUES, Graciele Massoli. O texto escrito como recurso didático nas aulas de educação física: perspectivas e experiências dos professores. Movimento, v. 21, n. 4, p. 929-944, 2015.

Published

2018-08-08

How to Cite

THE PRODUCTION OF DOCUMENTARIES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: THE USE OF TECHNOLOGIES FOR THE INCREASE OF CRITICAL THINKING OF STUDENTS IN HIGH SCHOOL. (2018). Corpoconsciência, 22(2), 85-99. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/6857

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>