FORMACIÓN DE PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA EN BRASIL: ANÁLISIS DE ALGUNAS POLÍTICAS PÚBLICAS Y SUS IMPLICACIONES PARA EL DESARROLLO DE LA PRÁCTICA PROFESIONAL

Autores/as

  • Luiz Gustavo Bonatto Rufino gustavo_rufino_6@hotmail.com
    Unifaj - Jaguariúna - SP. Prefeitura Municipal de Campinas - SP. Prefeitura Municipal de Paulínia - SP.
  • Larissa Cerignoni Benites lari.benites@gmail.com.br
    UDESC - SC.
  • Samuel de Souza Neto samuel.souza-neto@unesp.br
    Unesp Rio Claro.

Palabras clave:

Teacher Education, Teachers’ Professionalization, Physical Education, Public Policy, Field Theory

Resumen

We aimed to analyze public policies development process related to Physical Education Teacher Education in Brazil, highlighting their main advances, as well as the issues that still need to be better understood. We performed a documentary analysis of the Law of Guidelines and Bases of National Education (LGB) and the National Common Curriculum Basis (NCCB), aiming to understand the historical transformations and the main teachers training conceptions over time. The results were divided in three categories: Physical Education in Brazil and public policies; Documental analysis and implications to the training in Physical education; Development of practice in Physical Education and its relations with public policies. The analysis of the documents showed that little attention has been paid to the specificities of PE. Thus, in the scope of public policies, it is essential to analyze not only their latent content, but also the relationships presented and their established social configurations.

Biografía del autor/a

Luiz Gustavo Bonatto Rufino, Unifaj - Jaguariúna - SP. Prefeitura Municipal de Campinas - SP. Prefeitura Municipal de Paulínia - SP.

Doutor em Ciências da Motricidade.

Larissa Cerignoni Benites, UDESC - SC.

Professora do CEFID - UDESC - SC.

Samuel de Souza Neto, Unesp Rio Claro.

Doutor em Educação (UFSCar). Professor e pesquisador pela Unesp Rio Claro.

Citas

AMARAL, Silvia Cristina Franco; PEREIRA, Ana Paula Cunha. Reflexões sobre a produção em políticas públicas de Educação Física, Esporte e Lazer. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 3, n. 1, p. 41-56, 2009.

AZEVEDO, Ângela Celeste Barreto de; MALINA, André. Memória do currículo de formação profissional em educação física no Brasil. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 25, n. 2, p. 129-142, 2004.

BALL, Stephen J. Educational reform: a critical and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.

BALL, Stephen J.; BOWE, Richard. Subject departments and the “implementation” of National Curriculum policy: an overview of the issues. Journal of Curriculum Studies, v. 24, n. 2, p. 97-115, 1992.

BENITES, Larissa Cerignoni; SOUZA NETO, Samuel de; HUNGER, Dagmar. O processo de constituição histórica das diretrizes curriculares na formação de professores de educação física. Educação e Pesquisa, v. 34, n. 2, p. 343-360, 2008.

BETTI, Irene Conceição Rangel; BETTI, Mauro. Novas perspectivas na formação profissional de educação física. Motriz, v. 2, n. 1, p. 10-15, 1996.

BOURDIEU, Pierre. Questions de sociologie. Paris: Les Éditions de Minuit, 1984.

BOURDIEU, Pierre. A representação política: Elementos para uma teoria do campo político. In: BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Lisboa: Difel, 1989.

BOURDIEU, Pierre. Le champ economique. Actes de la recherche en sciences sociales, v. 119, n. 1, p. 48-66, 1997.

BOURDIEU, Pierre. Practical reason. On the theory of action. Cambridge: Polity Press, 1998.

BOURDIEU, Pierre. Pascalian meditations. Cambridge: Polity; Stanford: Stanford University Press, 2000.

BOURDIEU, Pierre; WACQUANT, Loïc. Invitation to a reflexive sociology. Chicago: University of Chicago Press, 1992.

BOWE, Richard; BALL, Stephen J.; GOLD, Anne. Reforming education & changing school: case studies in policy sociology. London: Routledge, 1992.

BRACHT, Valter. Educação física & ciência: cenas de um casamento (in) feliz. Ijuí, RS: Unijuí, 1999.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. 3ª versão do parecer. Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum para a Formação Inicial e Continuada de Professores da Educação Básica. 18 de setembro de 2019. 2019.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Lei n.º 4024, de 20 de dezembro de 1961. 1961.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Lei n.º 5692, de 11 de agosto de 1971. 1971.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução n.º 3, de 16 de junho de 1987. Diário Oficial, Brasília, 172. 1987.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 292 p. 1988.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. 1996.

BRASIL. Lei nº 9696, de 1 setembro de 1998. Dispõe sobre a regulamentação da Profissão de Educação Física e cria os respectivos Conselho Federal e Conselhos Regionais de Educação Física. 1998.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº10328, de 12 de dezembro. 2001.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 10793, de 1 de dezembro. 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Proposta Preliminar. Terceira Versão – Revista. Brasília, DF: Secretaria da Educação Básica. 2017.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. 2017.

BRZEZINSKI, Iria. Tramitação e desdobramentos da LDB/1996: embates entre projetos antagônicos de sociedade e de educação. Trabalho, educação e saúde, v. 8, n. 2, p.185-206, 2010.

DUBOIS, Vincent. The fields of public policy. In: HILGERS, Mathieu; MANGEZ, Eric (Orgs.). Bourdieu’s theory of social fields: concepts and applications. Abingdon: Routledge, 2015.

FARAH, Marta Ferreira Santos. Análise de políticas públicas no Brasil: de uma prática não nomeada à institucionalização do “campo de públicas”. Revista administração pública, v. 50, n. 6, p. 959-979, 2016.

HILGERS, Mathieu; MANGEZ, Eric. Bourdieu’s theory of social fields: concepts and applications. Abingdon: Routledge, 2015.

IGLESIAS, María Elinor Duzaides; GÓMEZ, Ana María Molina. Análisis documental y de información: dos componentes de un mismo proceso. ACIMED, v. 12, n. 2, p. 1-5, 2004.

KIRK, David. Physical education futures. Londres: Routledge, 2010.

KIRK, David; HAERENS, Leen. New research programmes in physical education and sport pedagogy. Sport, education and society, v. 19, n. 7, p. 899-911, 2014.

LISAHUNTER; SMITH, Wayne; EMERALD, Elke. Pierre Bourdieu and physical culture. Londres: Routledge, 2015.

MAINARDES, Jefferson; MARCONDES, Maria Inês. Entrevista com Stephen J. Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. Educação e sociedade, v. 30, n. 106, p. 303-318, 2009.

MOREIRA, Sônia Virgínia. Análise documental como método e como técnica. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio (Orgs.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2005.

OLIVEIRA, Adolfo Samuel de; BUENO, Belmira Oliveira. Formação às avessas: problematizando a simetria invertida na educação continuada de professores. Educação & pesquisa, v. 39, n. 4, p. 875-890, out./ dez., 2013.

SILVA, Marilda. O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula. Revista brasileira de educação, v. 1, n. 29, p. 152-164, mai./ ago., 2005.

SILVA, Marilda. Habitus professoral e habitus estudantil: uma proposição acerca da formação de professores. Educação em revista, v. 27, n. 3, p. 335-360, dez., 2011.

SOUZA, Celina. Políticas públicas: uma revisão de literatura. Sociologias, v. 8, n. 16, p. 20-45, 2006.

SOUZA, Jacqueline de; KANTORSKI, Luciane Prado; VILLAR LUIS, Margarita Antonia. Análise documental e observação participante na pesquisa em saúde mental. Revista baiana de enfermagem, v. 25, n. 2, p. 221-228, 2011.

SOUZA NETO, Samuel de. A educação física na universidade: licenciatura e bacharelado: as propostas de formação profissional e suas implicações teórico-práticas. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil. 1999.

SOUZA NETO, Samuel de; SILVA, Vandeí Pinto da. Prática como componente curricular: questões e reflexões. Revista diálogo educacional, v. 14, n. 43, p. 889-909, set./ dez., 2014.

WEBER, Max. Essays in sociology. New York: Oxford University Press, 1946.

Publicado

2020-07-23

Cómo citar

Rufino, L. G. B., Benites, L. C., & Souza Neto, S. de. (2020). FORMACIÓN DE PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA EN BRASIL: ANÁLISIS DE ALGUNAS POLÍTICAS PÚBLICAS Y SUS IMPLICACIONES PARA EL DESARROLLO DE LA PRÁCTICA PROFESIONAL. Corpoconsciência, 24(2), 226–240. Recuperado a partir de https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9230