JUDO IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: REALITY AND POSSIBILITIES

Authors

  • Douglas Yuji Takeda Violin douglas@amcf.com.br
    Universidade Estadual de Maringá
  • Claudio Kravchychyn claudiokrav@gmail.com
    Universidade Estadual de Maringá
  • Vânia de Fátima Matias de Souza vfmatias@gmail.com
    Universidade Estadual de Maringá
  • Ieda Parra Barbosa-Rinaldi parrarinaldi@hotmail.com
    Universidade Estadual de Maringá
  • Amauri Aparecido Bássoli de Oliveira amauribassoli@gmail.com
    Universidade Estadual de Maringá

Keywords:

Judo, Physical Education, School

Abstract

As a discipline or content of the discipline of fighting, judo has traditionally been part of the Physical Education teacher formation curriculum in Brazil, but its effective application in school Physical Education has been little investigated. The study aimed to analyze the application of judo content by teachers of state public schools in the city of Maringá, Paraná. Twenty-four Physical Education teachers who worked for at least one school year at the State Education system participated in the research. The teachers answered a questionnaire whose questions addressed the teachers' profile and their experiences with judo: extracurricular, as an elementary school, in Physical Education graduation and the pedagogical practice involving the sport. There was a great offer of judo as content of undergraduate courses in Physical Education and, in contrast, little or no offer in school Physical Education. These results indicate the need for greater convergence between higher education and the reality and pedagogical possibilities in schools, and continuing education for teachers working in the public school system, so that judo content is effectively offered.

Author Biographies

Douglas Yuji Takeda Violin, Universidade Estadual de Maringá

Departamento de Educação Física - DEF/UEM

Claudio Kravchychyn, Universidade Estadual de Maringá

Departamento de Educação Física - DEF/UEM

Vânia de Fátima Matias de Souza, Universidade Estadual de Maringá

Departamento de Educação Física - DEF/UEM

Ieda Parra Barbosa-Rinaldi, Universidade Estadual de Maringá

Departamento de Educação Física - DEF/UEM

Amauri Aparecido Bássoli de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Departamento de Educação Física - DEF/UEM

References

ALENCAR, Yllah Oliveira e colaboradores. As lutas no ambiente escolar: uma proposta de prática pedagógica. Revista brasileira de ciência e movimento, v. 23, n. 3, p. 53-62, 2015.

ALVES JUNIOR, Edmundo de Drummond. O judô na universidade: discutindo questões de gênero e idade. In: GUEDES, Onacir Carneiro. Judô: evolução técnica e competição. João Pessoa, PB: Idéia, 2001.

BATISTA, Marco; DELGADO, Sixto Cubo. A prática de judô em relação com o autoconceito, a auto-estima e o rendimento escolar de alunos do primeiro ciclo do ensino básico. Revista de ciências del deporte, v. 9, p. 193-210, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB (Lei nº. 9394/96). Brasília: MEC, 1996.

______. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC, 1997.

______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível

em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 03/02/2018.

CAVAZANI, Reinaldo Naia e colaboradores. Pedagogia do esporte: tornando o jogo possível no judô infantil. Motrivivência, v. 28, n. 47, p. 177-190, 2016.

COLL, César e colaboradores. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre, RS: Artmed; 2000.

CONFEDERAÇÃO BRASILEIRA DE JUDÔ. História do judô. Disponível em: https://cbj.com.br/historia_do_judo/. Acesso em: 11/09/2019.

CORREIA, Walter Roberto; FRANCHINI, Emerson. Produção acadêmica em lutas, artes marciais e esportes de combate. Motriz, v. 16, n.1, p. 01-09, 2010.

DARIDO, Suraya Cristina; SOUZA JUNIOR, Osmar Moreira de. Para ensinar educação física: possibilidades de intervenção na escola. Campinas, SP: Papirus, 2008.

GOMES, Nathalia Chaves e colaboradores. O conteúdo das lutas nas séries iniciais do ensino fundamental: possibilidades para a prática pedagógica da Educação Física escolar. Motrivivência, ano XXV, n. 41, p. 305-320, 2013.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; DARIDO, Suraya Cristina; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de (Orgs.). Práticas corporais e a organização do conhecimento: lutas, capoeira e práticas corporais de Aventura. Maringá, PR: EdUEM, 2014.

GUEDES, Dartagnan Pinto; MISSAKA, Marcelo Seiji. Sport participation motives of young brasilian judô athletes. Motriz, v. 21, n. 1, p. 84-91, 2015.

KRAVCHYCHYN, Claudio; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de; CARDOSO, Sônia Maria Vicente. Implantação de uma proposta de sistematização e desenvolvimento da Educação Física do Ensino Médio. Movimento, v. 14, n. 2, p. 39-62, 2008.

LOPES, Rafael Gregory Bazilio; KERR, Tiemi Okimura. O ensino das lutas na educação física escolar: uma experiência no ensino fundamental. Motrivivência, v. 27, n. 45, p. 262-279, 2015.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.

MUGRABI, Lenon Vinícius Solis; MARIA, Anderson Leandro. O judô na educação física escolar. Acta brasileira do movimento humano, v.6, n.2, p.11-19, 2016.

NASCIMENTO, Paulo Rogério Barbosa; ALMEIDA, Luciano de. A tematização das lutas na educação física escolar: restrições e possibilidades. Movimento, v. 13, n. 3, p. 91-110, 2007.

PAGANI, Mario Mecenas; ANDREOLA, Remi; SOUZA, Francisco Tadeu Reis de. Lutas na escola: judô como opção de educação física para o ensino fundamental no município de Sorriso-MT. Revista Científica FAEMA, v. 3, n. 2, p. 40-56, 2012.

PALMA, Ângela Pereira Teixeira Victoria; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de; PALMA, José Augusto Victoria. Educação física e a organização curricular: educação infantil, ensino fundamental, ensino médio. Londrina, PR: EdUEL, 2012.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica – Educação Física. Paraná: Governo do Estado do Paraná. Curitiba, PR, 2008.

______. Lei Complementar 130, de 14 de julho de 2010. Regulamenta o Programa de Desenvolvimento Educacional – PDE, instituído pela Lei Complementar nº 103/2004, que tem como objetivo oferecer Formação Continuada para o Professor da Rede Pública de Ensino do Paraná, conforme especifica. Curitiba, 2010. Disponível em <https://www.legislacao.pr.gov.br/legislacao/listarAtosAno.do?action=exibir&codAto=56196&indice=1&anoSpan=2010&anoSelecionado=2010&isPaginado=true>. Acesso em 10/02/2018.

RIZZO, Marco Antonio Lima. As apropriações e objetivações do conteúdo judô nas aulas de educação física escolar. 2011. 202f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 2011.

ROSÁRIO, Luís Fernando Rocha; DARIDO, Suraya Cristina. A sistematização dos conteúdos da educação física na escola: a perspectiva dos professores experientes. Motriz, v. 11, n. 3, p. 167-178, 2005.

RUFINO, Luís Gustavo Bonatto. “Campos de luta”: o processo de construção coletiva de um livro didático na educação física no ensino médio. 2012. 364f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, 2012.

______. Lutas. In: GONZÁLEZ, Fernando Jorge; DARIDO, Suraya Cristina; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de (Orgs.). Lutas, capoeira e práticas corporais de aventura. Maringá: EdUEM, 2014. p. 29-68.

RUFINO, Luís Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. A separação dos conteúdos das “lutas” dos “esportes” na educação física escolar: necessidade ou tradição. Pensar a prática, v. 14, n. 3, p. 1-17, 2011.

______. Pedagogia do esporte e das lutas: em busca de aproximações. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 26, n. 2, p. 283-300, 2012.

______. O ensino das lutas nas aulas de educação física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. Revista da educação física/UEM, v. 26, n. 4, p. 505-518, 2015.

SOUZA, Mariele Santayana de; SPESSATO, Barbara Coiro; VALENTINI, Nadia Cristina. Estratégias de aprendizagem e o ensino de judô para iniciantes: demonstração, dicas verbais e feedback. Acta brasileira do movimento humano, v. 5, p. 32-46, 2014.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

TRUSZ, Rodrigo Augusto; DELL’AGLIO, Débora Dalbosco. A prática do judô e o desenvolvimento moral das crianças. Revista brasileira de psiciologia do esporte, v. 3, n. 2, p. 117-135, 2010.

TRUSZ, Rodrigo Augusto.; NUNES, Alexandre Velly. A evolução dos esportes de combate no currículo do curso de educação física da UFRGS. Movimento, v.13, n. 1, p. 179-204, 2007.

Published

2019-12-09

How to Cite

Violin, D. Y. T., Kravchychyn, C., Souza, V. de F. M. de, Barbosa-Rinaldi, I. P., & Oliveira, A. A. B. de. (2019). JUDO IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: REALITY AND POSSIBILITIES. Corpoconsciência, 23(3), 1–14. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8713

Most read articles by the same author(s)