APPROACH AND SYSTEMATIZATION OF FIGHTING CONTENT IN EARLY CHILD EDUCATION:

THE EXPERIENCE WITH A DIDACTIC UNIT

Authors

  • Renato Daniel Trusz renato.pedagogicobc@gmail.com
    Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Fernanda Torres Kossmann Trusz nandakossmann@yahoo.com.br
    Prefeitura Municipal de Itajaí
  • Tathiana Ely da Silveira tathinz@yahoo.com.br
    Jardim de Infância Waldorf Casa Ametista
  • Marcos Paulo Vaz de Campos Pereira marcosp.pereira46@gmail.com
    Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

10.51283/rc.27.e12927

Keywords:

Physical Education, Early Child Education, Opposition Games and Plays, Fighting

Abstract

The experience report aims to verify the applicability of fighting content within early childhood education. Therefore, the planning of the classes was done through Didactic Units. This proposal was made through opposition games, with a group of 14 children from 5 to 6 years old. In addition, the children were able to practice the opposition games, understanding the rules and responding to the motor requirements of each game. Regarding the concepts, children can differentiate fights from struggles, including identifying the presented modalities. After the application of the Didactic Units and its evaluation, it is verified that the prejudices about teaching fights in physical education are not justified. In summary, the experience’s success was possibly because the content was applied in a planned and systematized way, using evaluation, both children and of the Didactic Units proposal.

References

ALVES JUNIOR, Edmundo de Drummond. Discutindo a violência nos esportes de luta: a responsabilidade do professor de educação física na busca de novos significados para o uso das lutas como conteúdo pedagógico. In: ENCONTRO REGIONAL DE HISTÓRIA ANPUH-RJ, XII, 2006. Anais... Rio de Janeiro: ANPUH, 2006.

ARAÚJO, Leandro Pereira e colaboradores. Artes marciais na educação infantil: desafios e possibilidades. Retratos da escola, v. 13, n. 26, p. 555, 2019.

BRASIL. Ministério da educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2017.

BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 22 jun. 2021.

BREDA, Marcos e colaboradores. Pedagogia do esporte aplicada às lutas. São Paulo: Phorte, 2010.

CARREIRO, Eduardo Augusto. Lutas. In: DARIDO, Suraya Cristina. Educação física escolar: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005

CIRINO, Cirino; PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos; SCAGLIA, Alcides José. Sistematização dos conteúdos das lutas para o ensino fundamental: uma proposta de ensino pautada nos jogos. Revista mineira de educação física, v. esp., n. 9, p. 221-227, 2013.

CORREIA, Walter Roberto; FRANCHINI, Emerson. Produção acadêmica em lutas, artes marciais e esportes de combate. Motriz, v. 16, n. 1, p. 1-9, 2010.

COSTA, Caio Martins; ROSSETO JÚNIOR, Adriano José; D’ANGELO, Fábio Luiz. Práticas pedagógicas reflexivas em esporte educacional: unidade didática como instrumento de ensino e aprendizagem. 2. ed. São Paulo: Phorte, 2012.

DAÓLIO, Jocimar. Educação física escolar: em busca da pluralidade. Revista paulista de educação física, n. supl. 2, p. 40-42, 1996.

FERREIRA, Heraldo Simões. As lutas na educação física escolar. Revista de educação física, v. 75, n. 135, p. 36-44, 2006.

GALATTI, Larissa Rafaela. A contribuição da pedagogia do jogo para o ensino das lutas na educação física escolar. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DOS JOGOS DESPORTIVOS, 5, 2015. Anais...Belo Horizonte, MG: CREF/MG, 2015.

GALATTI, Larissa Rafaela; CIRINO, Carolina; SCAGLIA, Alcides José. Reflexões metodológicas do ensino para o processo de iniciação esportiva das lutas. In: NASCIMENTO, Juarez Vieira (Org.). Educação física e esporte: convergindo para novos caminhos. Florianópolis, SC: UDESC, 2015.

GIASSI, Rita Cássia; PIRES, Giovani de Lorenzi. Estudo das possíveis relações entre comportamentos agressivos/violentos de escolares e a programação da televisão. Motrivivência, v. 16, n. 23, p. 143-168, 2004.

GOMES, Mariana Simões Pimentel. Procedimentos pedagógicos para o ensino das lutas: contextos e possibilidades. 2008. 119f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2008.

GOMES, Mariana Simões Pimentel e colaboradores. Ensino das lutas: dos princípios condicionais aos grupos situacionais. Movimento, v. 16, n. 2, p. 207-227, 2010.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

NASCIMENTO, Paulo Rogério Barbosa do; ALMEIDA, L.uciano de. A tematização das lutas na educação física escolar: restrições e possibilidades. Movimento, v. 13, n. 3, p. 91-110, 2008.

NASCIMENTO, Paulo Rogério Barbosa do. Organização e trato pedagógico do conteúdo de lutas na educação física escolar. Motrivivência, v. 20, n. 31, p. 36-49, 2008.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mario Luiz Ferrari. Pedagogia da cultura corporal: crítica e alternativas. São Paulo: Phorte, 2008.

NOGUEIRA, Valdilene Aline; FARIAS, Uirá de Siqueira; MALDONADO, Daniel Teixeira. Práticas pedagógicas inovadoras nas aulas de educação física escolar: indícios de mudanças 2. Curitiba, PR: CRV, 2017.

OLIVIER, Jean-Claude. Das brigas aos jogos com regras: enfrentando a indisciplina na escola. Porto Alegre, RS: Artmed, 2000.

PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte: especialização esportiva precoce. In: TANI, Go; BENTO, Jorge Olímpio; PETERSEN, Ricardo Demétrio de Souza (Org.). Pedagogia do desporto. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2006.

PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos e colaboradores. O jogo como estratégia pedagógica para o ensino da educação física escolar no 5º ano do ensino fundamental I. Corpoconsciência, v. 20, n. 1, p. 1-8, 2016.

PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos e colaboradores. Educação física infantil e o jogo de faz de conta como estratégia pedagógica, Caderno de educação física e esporte, v. 17, n. 2, p. 1-8, 2019.

PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos e colaboradores. Jogo como estratégia de ensino: tematizando a prática de lutas na escola. Retratos da escola, v. 14, n. 28, p. 207-221, 2020.

PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos e colaboradores. Lutas na escola: estratégias de ensino de professores de educação física. Journal of physical education, v. 32, p 1-11, 2021.

PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos; FARIAS, Gelcemar Oliveira. Professores de Educação Física e o jogo: reflexões no contexto escolar. Corpoconsciência, v. 24, n. 2, p. 82-90, 2020.

REID, Howard; CROUCHER, Michael. O caminho do guerreiro: o paradoxo das artes marciais. São Paulo: Cultrix, 2004.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. Pedagogia do esporte e das lutas: em busca de aproximações. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 26, n. 2, p. 283-300, 2012.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. DARIDO, Suraya Cristina. Possíveis diálogos entre a educação física escolar e o conteúdo das lutas na perspectiva da cultura corporal. Conexões, v. 11, n. 1, p. 145-170, 2013.

SANTA CATARINA. Governo do Estado. Secretaria de Estado da Educação. Proposta curricular de Santa Catarina: formação integral na educação básica. Florianópolis, SC: Secretaria de Estado da Educação, 2014.

SCAGLIA, Alcides José. Referencial curricular da educação básica das escolas públicas municipais de Franca. Franca, SP: Secretaria Municipal de Educação de Franca, 2007.

SILVA, Jaqueline e colaboradores. Ensino das lutas na educação física escolar: um relato de experiência fundamentado no ensino centrado no aprendiz, Revista prática docente, v. 5, n. 2, p. 823-842, 2020.

SOARES, Carmem Lúcia e colaboradores. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

TRUSZ, Renato Daniel; TRUSZ, Rodrigo Augusto. Abordando o judô na educação infantil: relato de experiência. Cadernos de formação RBCE, v. 10, n. 2, p. 8-20, 2019.

Published

2023-01-02

How to Cite

Trusz, R. D., Trusz, F. T. K. ., Silveira, T. E. da, & Pereira, M. P. V. de C. (2023). APPROACH AND SYSTEMATIZATION OF FIGHTING CONTENT IN EARLY CHILD EDUCATION:: THE EXPERIENCE WITH A DIDACTIC UNIT. Corpoconsciência, 27, e12927. https://doi.org/10.51283/rc.27.e12927

Most read articles by the same author(s)