MOOC “FOOTBALL STORIES PRACTICED BY WOMEN IN BRAZIL”

THE EVALUATIVE LOOK OF TEACHERS AND GRADUATING STUDENTS

Authors

  • Mateus Camargo Pereira matunicamp@gmail.com
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais
  • Fernanda Moreto Impolcetto fernanda.moreto@yahoo.com.br
    Universidade Estadual Paulista

DOI:

10.51283/rc.v26i1.12904

Keywords:

Physical Education, Distance Learning, Women's Football , Course Evaluation

Abstract

This article aimed to evaluate the Massive Open Online Course “stories of football practiced by women in Brazil”, from the perspective of its graduates, teachers and students of physical education in Brazil. It was qualitative research, with data produced by an open questionnaire and categorization of the answers found. The categories assessment, contributions to training and professional performance were identified. Positively evaluated, the identification of virtues and limitations was accompanied by suggestions for improving the MOOC. Among the virtues, the quality of the content, accessibility and functionality was indicated. As limitations, technical flaws and functionality issues were pointed out. The graduates suggested improving the means of interaction and answers to evaluative questions on the platform, among others. The contribution to training took the form of professional updating, training to combat gender bias, professional training. As a use of knowledge, the spaces of professional performance, academic production and personal actions were pointed out. Difficulty of propositions that advanced to the elaboration of lesson plans was perceived. It is concluded that continuing education at a distance opens up possibilities for dealing with the topic, with the MOOC being one of the possible ways to carry it out, although with improvements to be made possible in order to favor the interaction between the participants.

References

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Saren. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto, 1994.

CORSINO, Luciano Nascimento; AUAD, Daniela. O professor diante das relações de gênero na educação física escolar. São Paulo: Cortez, 2012.

DOWNES, Stephen What Connectivism Is. 2007. Disponível em: <https://halfanhour.blogspot.com.br/2007/02/what-connectivism-is.html>. Acesso em: 18 set. 2018.

FASSBINDER, Aracele Garcia de Oliveira; BARBOSA, Ellen Francine. Construção de projetos de aprendizagem para MOOCs. In: VALENTE, José Armando; FREIRE, Fernanda Maria Pereira; ARANTES, Flávia Linhalis (Orgs.). Tecnologia e educação: passado, presente e o que está por vir. Campinas-SP: NIED-UNICAMP, 2018.

FERREIRA, Aline Fernanda. As tecnologias digitais de informação e comunicação nas aulas de educação física: formação continuada em serviço de professores da rede pública. 2017. 196f. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, 2017.

FERREIRA, Dirlene Almeida Elaboração, implementação e avaliação de um curso de formação continuada em educação em valores na modalidade EaD. 2018. 139f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, 2018.

GABARDO, Patrícia; QUEVEDO, Silvia Regina Pochman de; ULBRICHT, Vânia Ribas. Estudo comparativo das plataformas de ensino-aprendizagem. Revista eletrônica de biblioteconomia, n. esp., 2, sem., p. 65-84, 2010.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre, RS: UFRGS, 2009.

GOTO, Melissa Midori Martinho. O impacto dos MOOCs (Massive Open Online Courses) nas instituições de ensino superior: um estudo exploratório. 2015. 213F. Dissertação (Mestrado em Administração), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

HOOPER EDUCACIONAL. Ranking por matrículas EaD em IES privadas. Disponível em: <https://www.hoper.com.br/infograficos?lightbox=dataItem-jielhs38__fd7e3106-77c2-4263-a410-f2526473378e>. Acesso em: 24 mar., 2019.

MARQUES, Paula Fogaça. Massive open course online: uma análise de experiencias pioneiras. 2015. 91f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2015.

MOTA e SILVA. Eduardo Vieira Ensino da história e cultura afro-brasileira por meio do atletismo: contribuições de um curso de extensão a distância para professores de educação física. 2016. 137f. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, 2016.

PARULLA, Cibele Duarte; COGO, Ana Luísa Petersen. MOOCs na área da saúde: organização, avaliação e potencialidades. Relatório de pesquisa de iniciação científica. UFRGS, 2015.

PIMENTEL, Fernanda Cruvinel; LAZAROTTI FILHO, Ari; HUNGARO, Edson Marcelo; MASCARENHAS, Fernando Formação de professores de educação física a distância: a experiência da Universidade de Brasília. Motrivivência, v. 26, n. 43, p. 55-69, nov., 2014.

SICILIANI, Igor Dorneles Schoeller. Elaboração, aplicação e avaliação de um Curso Online Aberto e Massivo (MOOC) interdisciplinar entre física e matemática. 2016. 128f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2016.

SILVA, José Augusto Ramos; BERNARDO JUNIOR, Ronaldo; OLIVEIRA, Fátima Bayma de. Abandono e conclusão de alunos inscritos em cursos MOOC. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. 2014. Anais [...] Rio de Janeiro. 2014. Disponível em: <http://www.abed.org.br/hotsite/20-ciaed/pt/anais/pdf/116.pdf>. Acesso em: 15 out. 2018.

SILVEIRA, Juliano; PIRES, Giovani de Lorenzi Educação física, formação de professores e educação a distância (EaD): investigando a produção do conhecimento no âmbito das ciências do esporte. Pensar a prática, v. 20, n. 1, p. 61-75, jan./ mar., 2017.

SILVEIRA, Juliano. Educação (física) na cultura digital: formação continuada com professores de escolas públicas de Santa Catarina na modalidade EaD. 2018. 365f. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2018.

THOMAS, Jerry; NELSON, Jack; SILVERMAN, Stephen. Métodos de pesquisa em atividade física. 6. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2012.

VIEIRA, Marcelo Pustilnik de Almeida A EaD nas políticas de formação continuada de professores. 2011. 256f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2011.

Published

2022-03-29

How to Cite

Pereira, M. C., & Impolcetto, F. M. (2022). MOOC “FOOTBALL STORIES PRACTICED BY WOMEN IN BRAZIL”: THE EVALUATIVE LOOK OF TEACHERS AND GRADUATING STUDENTS. Corpoconsciência, 26(1), 53–69. https://doi.org/10.51283/rc.v26i1.12904

Most read articles by the same author(s)