SCHOOL PHYSICAL EDUCATION, BODY AND HEALTH

PROBLEMATIZATIONS FROM HUMAN SCIENCES

Authors

  • Daniel Teixeira Maldonado danieltmaldonado@yahoo.com.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.v26i1.12105


Keywords:

School Physical Education, Health, Human Sciences

Abstract

The aim of this study was to describe and analyse how Physical Education teachers are problematizing issues related to the body and health in addition to biological determinants. Eighteen reports of educational experiences, published between the years 2009 and 2019, in a scientific journal and 10 books were analyzed. Data interpretation was performed through cultural analysis. These teachers organized political-pedagogical practices debating and reflecting with students on topics such as beauty standards, expanded concepts of health and quality of life, the cultural diversity in the bodies of the subjects, the representations that children, the elderly, adults, adolescents and people with disabilities produce when experiencing bodily practices and naturalized discourses that only certain bodies can participate in certain manifestations of bodily culture. We conclude that the Human Sciences reshaped the problematization on topics related to the body and health in Physical Education classes.

References

AGUIAR, Camila dos Anjos; NEIRA, Marcos Garcia. O ensino da edu¬cação física: dos métodos ginásticos à perspectiva cultural. In: NEIRA, Marcos Garcia. Educação física cultural. São Paulo: Blucher, 2016.

ANDRADE, Sandra dos Santos. Mídia impressa e educação dos corpos femininos. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre (Orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

ARAÚJO, Mauren Lúcia Bra¬ga. A saúde de quem? Uma etnografia crítica sobre a saúde na educação física do ensino médio de uma escola pública de Uruguaiana-RS. 2020. 162f. Tese (Doutorado em Ciências do Movimento Humano). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2020.

ARAÚJO, Mauren Lúcia Bra¬ga e colaboradores. Educação física esco¬lar e saúde: um contrato sólido em tempos líquidos. In: BORO¬WSKI, Eduardo Batista Von; ME¬DEIROS, Tiago Nunes; BOSSLE, Fabiano (Orgs). Por uma perspectiva crítica na educação física es-colar: ensaiando possibilidades. Curitiba, PR: CRV, 2020.

BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas em educação física. Caderno Cedes, ano XIX, n. 58, p. 69-88, 1999.

BISCONSINI, Camila Rinaldi; RINALDI, Wilson; BARBOSA-RINALDI, Ieda Parra. Viabilidade do trabalho com a temática saúde em aulas de Educação Física. Caderno de educação física e esporte, v. 10, n. 18, p. 11-20, 2011.

BONETTO, Pedro Xavier Russo. A perspectiva cultural da educação física e a temática da saúde. Temas em educação física escolar, v. 5, n. 2, p. 28-43, 2020.

BONETTO, Pedro Xavier Russo; AGUIAR, Camila dos Anjos. Skate no pé, skate no dedo e skate no controle: o currículo cultural em ação. In: NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. LIMA, Maria Emilia (Orgs.). Educação física e culturas: ensaios sobre a prática – volume 2. São Paulo: FEUSP, 2014.

CARVALHO, Yara Maria. Entre o biológico e o social: tensões no debate teórico acerca da saúde na educação física. Motrivivência, ano XVII, n. 24, p. 97-105, 2005.

CARVALHO, Yara Maria; GOMES, Ivan Marcelo; FRAGA, Alex Branco. Educação física + ciências humanas + saúde. In: STIGGER, Marco Paulo (Org.). Educação física + humanas. Campinas, SP: Autores Associados, 2015.

DAOLIO, Jocimar. Educação física e pesquisa sociocultural. In: STIGGER, Marco Paulo (Org.). Educação física + humanas. Campinas, SP: Autores Associados, 2015.

DEVIDE, Fabiano Pires. Educação física e saúde: em busca de uma reorientação para a sua práxis. Movimento, ano III, n. 5, p. 44-55, 1996.

FIGUEIREDO, Débora de Carvalho; NASCIMENTO, Fábio Santiago; RODRIGUES, Maria Eduarda. Discurso, culto ao corpo e identidade: representações do corpo feminino em revistas brasileiras. Linguagem em (Dis)curso, v. 17, n. 1, p. 67-87, 2017.

FILGUEIRAS, Isabel Porto; PACHECO, Mauro Storani. Educação Física integrada à área de linguagens: inovações na prática pedagógica do Ensino Médio. In: NOGUEIRA, Valdilene Aline; FARIAS, Uirá de Siqueira; MALDONADO, Daniel Teixeira (Orgs). Práticas pedagógicas inovadoras nas aulas de educação física escolar: indícios de mudanças 2. Curitiba, PR: CRV, 2017.

FRAGA, Alex Branco. A boa forma de João e o estilo de vida de Fernanda. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre (Orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

FUJIMURA, Paulo Roberto Koji; MORAIS, Milena Pedro; RODRIGUES, Graciele Massoli. Educação física escolar: contribuições de ações educativas para uma formação cidadã. In: FARIAS, Uirá de Siqueira; NOGUEIRA, Valdilene Aline; MALDONADO, Daniel Teixeira (Orgs.). Práticas pedagógicas inovadoras nas aulas de educação física escolar: indícios de mudanças. Curitiba, PR: CRV, 2017.

GOELLNER, Silvana Vilodre. A produção cultural do corpo. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre (Orgs). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

ISSE, Silvane Fensterseifer. Aula de educação física não é lugar de estudar o corpo!? Movimento, v. 17, n. 2, p. 225-237, 2011.

LEITZKE, Angélica Teixeira; RIGO, Luiz Carlos. Sociedade de controle e redes sociais na internet: #saúde e #corpo no Instagram. Movimento, v. 26, e26062, 2020.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Org). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 4. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2019.

MALDONADO, Daniel Teixeira. Educação física escolar, linguagens e saúde: por uma ecologia de saberes contra-hegemônicos sobre o corpo e as práticas corporais no ensino médio. Revista brasileira de educação física escolar, ano VI, v. 3, p. 136-161, 2021.

MALDONADO, Daniel Teixeira; NOGUEIRA, Valdilene Aline. A vida nas escolas e a prática político-pedagógica da Educação Física em uma perspectiva progressista. In: ROCHA, Leandro Oliveira; COELHO, Márcio Cardoso; ARAÚJO, Samuel Nascimento (Orgs.). Educação física escolar crítica: experiências em diálogo. Curitiba, PR: CRV, 2021.

MALDONADO, Daniel Teixeira; TONACIO, Larissa Vicente; NOGUEIRA, Valdilene Aline. Educação física escolar e saúde: relatando uma experiência pedagógica no ensino médio. In: NOGUEIRA, Valdilene Aline; MALDONADO, Daniel Teixeira; FARIAS, Uirá de Siqueira (Orgs.). Educação física escolar no ensino médio: a prática pedagógica em evidência 2. Curitiba, PR: CRV, 2018.

MALDONADO, Daniel Teixeira e colaboradores. Educação física escolar no ensino médio: a musculação em evidência. Revista brasileira de educação física escolar, ano 3, v. 1, p. 114-125, 2018.

MANTOVANI, Thiago Villa Lobos. Prática pedagógica da educação física em uma escola da rede particular: a influência dos padrões de beleza na sociedade e suas reflexões nas práticas corporais de movimento. In: NOGUEIRA, Valdilene Aline; MALDONADO, Daniel Teixeira; FARIAS, Uirá de Siqueira (Orgs.). Educação física escolar no ensino médio: a prática pedagógica em evidência 2. Curitiba, PR: CRV, 2018a. p. 213-228.

______. Prática pedagógica nas aulas de educação física em uma escola particular: reflexões sobre a saúde e a qualidade de vida. In: MALDONADO, Daniel Teixeira; NOGUEIRA, Valdilene Aline; FARIAS, Uirá de Siqueira (Orgs.). Educação física escolar no ensino médio: a prática pedagógica em evidência. Curitiba, PR: CRV, 2018b. p. 173-184.

MANTOVANI, Thiago Villa Lobos; MALDONADO, Daniel Teixeira. FREIRE, Elisabete dos Santos. A relação entre saúde e educação física escolar: uma revisão integrativa. Movimento, v. 27, e-27008, 2021.

MANTOVANI, Thiago Villa Lobos e colaboradores. Determinantes sociais da saúde como prática pedagógica na educação física escolar: relato de uma experiência no Ensino Médio. Revista brasileira de educação física escolar, ano VI, v. 3, p. 120-135, 2021.

MARTINS, Jacqueline Cristina Jesus Martins; SANTOS, Ivan Luis. Ginásticas: saúde e lazer x competição. In: NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. LIMA, Maria Emilia (Orgs.). Educação física e culturas: ensaios sobre a prática – volume 2. São Paulo: FEUSP, 2014.

MEDINA, João Paulo Subirá. A educação física cuida do corpo... e “mente”: novas contradições e desafios do século XXI. 26. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.

MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós críticas ou sobre como fazemos as nossas investigações. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2. ed. Belo Horizonte, MG: Mazza Edições, 2014.

MÜLLER, Arthur. A contribuição da ginástica para a (des)construção da identidade juvenil. In: NEIRA, Marcos Garcia (Org.). Educação física cultural: o currículo em ação. São Paulo: Labrador, 2017.

NASCIMENTO, Aline Santos; FLORENTIN, Caren Cristina Burnello. Subiu, arremessou e... entre o arremesso e a cesta há muito que se investigar. In: NEIRA, Marcos Garcia (Org.). Educação física cultural: o currículo em ação. São Paulo: Labrador, 2017.

NOGUEIRA, Valdilene Aline; LÉLIS, Camila Rita; SILVA, Sheila Aparecida Pereira dos Santos. A Educação física na área de linguagens: diálogos interdisciplinares em projetos no ensino médio. In: FARIAS, Uirá de Siqueira; NOGUEIRA, Valdilene Aline; MALDONADO, Daniel Teixeira (Orgs.). Práticas pedagógicas inovadoras nas aulas de educação física escolar: indícios de mudanças. Curitiba, PR: CRV, 2017.

NUNES, Hugo Cesar Bueno. O jogo da identidade e diferença no currículo cultural da educação física. 2018. 157f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

NUNES, Mário Luiz Ferrari. Saúde na educação física escolar: diálogos e possibilidades a partir da perspectiva cultural. Temas em educação física escolar, v. 5, n. 2, p. 16-27, 2020.

OLIVEIRA, Ricardo. Ginásticas de academia: pena que gordinha não pode. In: NEIRA, Marcos Garcia (Org.). Educação física cultural: relatos de experiência. Jundiaí, SP: Paco, 2018.

OLIVEIRA, Victor José Machado; MARTINS, Izabella Rodrigues; BRACHT, Valter. Projetos e práticas em educação para a saúde na educação física escolar: possibilidades! Revista da educação física, v. 26, n. 2, p. 243-255, 2015.

OLIVEIRA JUNIOR, Jorge Luiz; SOUZA JUNIOR, Marcílio Barbosa Mendonça; VIEIRA, Rubens Antonio Gurgel. Patins e Skate: quando o idoso é a diferença. In: NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mario Luiz Ferrari (Orgs.). Educação física cultural: escritos sobre a prática. Curitiba, PR: CRV, 2016.

PALMA, Alexandre. A saúde sob o olhar dos estudos socioculturais. In: RECHIA, Simone e colaboradores. Dilemas e desafios da pós-graduação em educação física. Ijuí, RS: Unijuí, 2015.

______. Saúde na educação física escolar: diálogos e possibilidades a partir do conceito ampliado de saúde. Temas em educação física escolar, v. 5, n. 2, p. 5-15, 2020.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2. ed. Belo Horizonte, MG: Mazza Edições, 2014.

RIBEIRO, Luciene Souza e colaboradores. Cultura e saúde: desvelando o autocuidado entre mulheres quilombolas. Saúde coletiva, v. 10, n. 58, p. 3831-3835, 2020.

SILVA, Angélica Caetano. Tematizando o discurso da mídia sobre saúde com alunos do ensino médio. Motrivivência, ano XXIII, n. 37, p. 115-122, 2011.

SILVA, Sílvio Sipliano. Um passeio cultural pela ginástica. In: NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari (Orgs.). Praticando estudos culturais na educação física. São Caetano do Sul, SP: Yendis, 2009.

SOARES, Carmen Lúcia. Educação física: raízes europeias no Brasil. 5. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

SOARES, João Paulo Fernandes; MOURÃO, Ludmila; ALVES JÚNIOR, Edmundo de Drummond. “O doce amargo sabor do envelhecimento”: discursos, práticas corporais e experiências geracionais. Movimento, v. 21, n. 3, p. 645-657, 2015.

ULASOWICZ, Carla; OKIMURA-KERR, Tieme; VENÂNCIO, Luciana. A educação física escolar e o tema saúde: análises, contextos e relatos no ensino fundamental II. In: OKIMURA-KERR, Tieme; ULASOWICZ, Carla (Orgs.). Educação física escolar e saúde: perspectivas e possibilidades. Curitiba, PR: CRV, 2017.

ULASOWICZ, Carla; SANTOS, Cássia Ulasowicz de Andrade Santos. Conhecimento sobre o corpo, formação de identidade e saúde na educação infantil. In: OKIMURA-KERR, Tieme; ULASOWICZ, Carla (Orgs.). Educação física escolar e saúde: perspectivas e possibilidades. Curitiba, PR: CRV, 2017.

ULASOWICZ, Carla e colaboradores. Ensino sobre o corpo e a saúde em diferentes perspectivas no ensino fundamental I. In: OKIMURA-KERR, Tieme; ULASOWICZ, Carla (Orgs.). Educação física escolar e saúde: perspectivas e possibilidades. Curitiba, PR: CRV, 2017.

VIEIRA, André Luis Sulva; BONETTO, Pedro Xavier Russo. Atletismo: diferentes práticas e diferentes corpos. In: NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mario Luiz Ferrari (Orgs.). Educação física cultural: escritos sobre a prática. Curitiba, PR: CRV, 2016.

WORTMANN, Maria Lucia Castagna. Análises culturais – um modo de lidar com histórias que interessa à educação. In: COSTA, Maria Vorraber (Orgs.). Caminhos Investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.

Published

2022-03-29

How to Cite

SCHOOL PHYSICAL EDUCATION, BODY AND HEALTH: PROBLEMATIZATIONS FROM HUMAN SCIENCES. (2022). Corpoconsciência, 26(1), 1-19. https://doi.org/10.51283/rc.v26i1.12105

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>