TEACHING DANCE IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES

A LOOK AT THE DIMENSIONS OF CONTENT

Authors

  • Jaqueline da Silva jaqueline_s91@yahoo.com
    Faculdade IELUSC
  • Allana Alencar allanaa.alencar@gmail.com
    Universidade Federal de Santa Catarina
  • Ana Flávia Backes anafbackes@hotmail.com
    Rede Municipal de Ensino de Florianópolis
  • Gelcemar Oliveira Farias fariasgel@hotmail.com
    Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Juarez Vieira do Nascimento juarez.nascimento@ufsc.br
    Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.29.e19072


Keywords:

Physical Education, Dance, Elementary School

Abstract

The objective was to analyze the teaching of dance in Physical Education classes in the conceptual, attitudinal and procedural dimensions of the content. Seven Physical Education teachers from the Municipal Education Network of São José/SC participated. Data collection took place through semi-structured interviews and document analysis of planning, in which the content analysis method was used. The results revealed that the teachers implement different styles of dances, with the predominance of the conceptual dimension. It is concluded that the dances were approached, aiming to overcome resistance and prejudice.

References

ALENCAR, Allana et al. Passos e descompassos: A dança nos currículos de formação inicial em educação física. Pro-Posições, v. 33, p. 1-25, 2021.

ALVES, Michelle Silva et al. O ensino da dança no ensino fundamental II e ensino médio da rede estadual de Recife–PE. Pensar a prática, v. 18, n. 2, p. 350-367, 2015.

ANDREOLI, Giuliano Souza. Dança, gênero e sexualidade: narrativas e performances. Curitiba, PR: Appris, 2019.

ARAÚJO, Marília Camargo; PRODÓCIMO, Elaine. Práticas pedagógicas do hip-hop nas aulas de educação física: uma revisão sistemática. Movimento, v. 28, p. 1-20, 2022.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARROSO, André Luís et al. Objetivos, conteúdos, metodologia e avaliação. In: DARIDO, Suraya Cristina (Org.). Educação física escolar: compartilhando experiências. São Paulo: Phorte, 2011.

BEIJA, João Victor Cruz. Danças urbanas nas aulas de educação física escolar: entre a cultura juvenil e o cotidiano escolar. 2020. 182f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Federal da Paraíba, PB, 2020.

BIANCHETTI, Monique; ISSE, Silvane Fensterseifer. Funk na escola: corpo, cultura e movimento juvenil em pauta. Kinesis, v. 36, n. 3, p. 75-90, 2018.

BONETTO, Pedro Xavier Russo. O samba na educação física escolar: na batucada dos nossos tantãs. EMEF Olavo Pezzotti. São Paulo, SP, 2019.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRASILEIRO, Lívia Tenório; SOUZA, Ana Aparecida de Almeida. Saberes docentes de professoras de Educação Física sobre o conteúdo dança. Motrivivência, v. 31, n. 59, p. 1-18, 2019.

BUCHOLTZ, Mary. The politics of transcription. Journal of pragmatics, v. 32, n. 10, p. 1439-1465, 2000.

CARDOSO, Allana Alexandre; SILVA, Jaqueline da; SILVA, Rui Manoel Coelho Resende da. Corpos que dançam: a significação do corpo no dançar a dois. Corpoconsciência, v. 25, n. 1, p. 74-89, 2021.

CARVALHO, Monique Costa de et al. A importância da dança nas aulas de educação física: revisão sistemática. Revista mackenzie de educação física e esporte, v. 11, n. 2, p. 38-54, 2012.

COLL, César et al. Os conteúdos na reforma. Porto Alegre, RS: Artmed, 2000.

CRESWELL, John W. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. 3. ed. Thousand Oaks, USA: SAGE, 2013.

DALDRY, Stephen. Billy Elliot. Direção: Stephen Daldry. Universal Studios. Reino Unido. 2000. 1 DVD (111 min.).

DARIDO, Suraya Cristina. Os conteúdos da Educação Física escolar. In: DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição (Orgs.). Educação física na escola. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

DARIDO, Suraya Cristina et al. A educação física, a formação do cidadão e os Parâmetros Curriculares Nacionais. Revista paulista de educação física, v. 15, n. 1, p. 17-32, 2001.

DA ROSA, Marcelo Victor et al. “Porque eu gosto e principalmente funk, mas a professora não

permite”: uma análise da percepção de alunos/as em relação a dança na Educação Física

escolar. Educação online, v. 15, n. 33, p. 26-46, 2020.

DIAS, Juliana Luzia; BISCONSINI, Camila Rinaldi. Possibilidade de tematização da dança na educação física cultural. Temas em educação física escolar, v. 7, n. 1, p. 1-15, 2022.

DENZIN, Norman Kent; LINCOLN, Yvonna Sessions. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2 ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2008.

DOURADO, Isabella Katrinny Araújo et al. O trato pedagógico sobre gênero nas aulas de educação física do ensino fundamental: uma revisão narrativa. Educação física: fundamentos e práticas em pesquisa, v. 1, p. 78-98, 2024.

EASTWOOD, Clint. Menina de ouro. Direção: Clint Eastwood. Warner Bros. Pictures. Estados Unidos. 2004. 1 DVD (132 min.).

FRANÇA, Silvana de; MORALES, Pedro Jorge Cortes. A dança na prática pedagógica dos docentes de Educação Física da rede municipal de ensino de Joinville. Pensar a Prática, v. 24, p. 1-22, 2021.

FU, Ho Shin et al. Filmes como estratégias para as aulas de educação física na escola. Movimento, v. 28, p. 1-17, 2022.

GOMES, Izaú Veras; MOREIRA, Eduardo Vinícius. “Por favor deixa eu passar”: funk na educação física escolar. In.: NICÁCIO, Luiz Gustavo et al. Formação na prática, 2020. Disponível em: <https://www.cp.ufmg.br/wp-content/uploads/2021/10/Livro-FORMACAO-NA-PRATICA_compressed.pdf#page=27>. Acesso em: 07 out. 2025.

GULARTE, Priscila Fontes; FINOQUETO, Leila Cristiane Pinto. Danças populares brasileiras: trajetórias e experiências contribuindo para a formação docente. Conexão UEPG, v. 15, n. 2, p. 226-231, 2019.

JESUS, Glauber Bedini; GASPARI, Telma Cristiane. Atividades rítmicas e expressivas. In: DARIDO, Suraya Cristina (Org.). Educação física escolar: compartilhando experiências. São Paulo: Phorte, 2011.

LIMA, Eliaquim de Sousa; PINTO, Nilson Vieira. Gênero e dança na educação física escolar: trilhando experiências pedagógicas no ensino médio com o forró. Temas em educação física escolar, v. 9, n. 1, p. 1-22, 2024.

MALDONADO, Daniel Teixeira; BOCCHINI, Daniel. Educação física escolar e as três dimensões do conteúdo: tematizando as danças na escola pública. Conexões, v. 12, n. 1, p. 181-200, 2014.

MALDONADO, Daniel Teixeira. Por uma educação física escolar feminista. Temas em educação física escolar, v. 6, n. 1, p. 15-38, 2021.

OLIVEIRA, Ingrid Patrícia Barbosa de; BATISTA, Alison Pereira; MEDEIROS, Rosie Marie Nascimento de. Educação física e a linguagem do hip hop: um Diálogo possível na escola. Conexões, v. 12, n. 2, p. 166-189, 2014.

PAIVA, Thalisney Souza de; GADELHA, Jhonatan Gomes; SANTOS, Angelita Pereira dos. Aspectos limitadores para o ensino da dança nas aulas de educação física. Revista Contemporânea, v. 4, n. 4, p. 1-32, 2024.

PERNA, Marco Antonio. Samba de gafieira: a história da dança de salão brasileira. S.l.: O autor, 2005.

ROCHA, Janaina; DOMENICH, Mirella; CASSEANO, Patrícia. Hip hop: a periferia grita. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2001.

SÃO JOSÉ. Secretaria Municipal de Educação. Currículo base da educação josefense. Prefeitura Municipal de São José, São José, SC, 2020.

SILVA, Jaqueline da et al. O ensino da dança na educação física escolar: um relato de experiência fundamentado no ensino centrado no aprendiz. Revista portuguesa de educação, v. 35, n. 2, p. 148-166, 2022.

SOARES, Josias Góis; DAHLKE, Ana Paula; FRAGA, Alex Branco. Cultura hip-hop na educação física: um projeto de educação antirracista com estudantes que não se autodeclaravam negros/as. Retratos da escola, v. 18, n. 40, p. 261-279, 2024.

SOUSA, Nilza Coqueiro Pires; HUNGER, Dagmar Aparecida Cynthia França. Ensino da dança na escola: enfrentamentos e barreiras a transpor. Educación física y ciencia, v. 21, n. 1, p. 1-20, 2019.

SOUSA, Romerito da Silva; REIS, Deyse Almeida. A dança como recurso no ensino da educação física escolar: uma análise da literatura. Humanidades & inovação, v. 8, n. 38, p. 141-152, 2021.

SOUZA, Alberto Carlos. A origem do samba no brasil. In: SOUZA, Alberto Carlos de. Humanidades e ciências sociais uma análise institucional. Rio Branco, AC: Stricto sensu, 2021.

SPARKES, Andrew C.; SMITH, Brett. Qualitative research methods in sport, exercise and health: from process to product. London, England: Routledge, 2014.

UNESCO. North Western Counties Physical Education Association et al. World-wide survey of school physical education. Paris, France: UNESCO, 2014.

XAVIER, Fernanda; ALMEIDA, Felipe Quintão; GOMES, Ivan. A relação do funk com a cultura escolar: entre dilemas e tensões. Pensar a prática, Goiânia, v. 21, n. 3, p. 540-551, 2018.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre, RS: Artmed, 1998.

ZANOTTO, Luana; BARBOSA, Luis Felipe. O hip hop na educação física: um contexto de planejamento interdisciplinar. Corpoconsciência, v. 23, n. 2, p. 37-48, 2019.

Published

2025-12-11

How to Cite

TEACHING DANCE IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES: A LOOK AT THE DIMENSIONS OF CONTENT. (2025). Corpoconsciência, 29, e19072. https://doi.org/10.51283/rc.29.e19072

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>