GENDER AND PHYSICAL EDUCATION CLASSES

REFLECTIONS FROM THE APPLICATION OF SPORT EDUCATION MODEL

Authors

  • Aluízio Henrique Rocha Pires henrique.pires@unesp.br
    Universidade Estadual Paulista
  • Rafael Soares Bufalo rafaelbufalo@hotmail.com
    Universidade Estadual Paulista
  • Thomás Augusto Parente thomas.parente@unesp.br
    Universidade Estadual Paulista
  • Fernanda Moreto Impolcetto fernanda.moreto@unesp.br
    Universidade Estadual Paulista

DOI:

10.51283/rc.v26i2.14063

Keywords:

Physical Eeducation Classes, Sport Pedagogy, Sport Education, Gender

Abstract

The purpose of this study was analyzing how the Sport Education model can influenced gender issues presented in physical education classes in High School. The data were produced in a partnership between an extension project bound to São Paulo State University and a São Paulo state’s interior school. The analysis was made by codification category, which emerge two main categories: a) Sport Education project; and b) physical education classes and gender. Both categories search for a discussion about how the Sport Education model in physical education classes, based on it principles, can help in gender issues and seek for coeducational practices, even though there are problems related with this theme. It is concluded that are gender stereotypes reflected in school physical education and, through Sport Education, can be discussed with students in order to overcome this question.  

References

ALTMANN, Helena; AYOUB, Eliana; AMARAL, Silvia Cristina Franco. Gênero na prática docente em educação física: “meninas não gostam de suar, meninos são habilidosos ao jogar”? Estudos feministas, v. 19, n. 2, p. 491-501, 2011.

BALBINO, Marcela Albertini; CARDOSO, Priscila Carla; FONSECA, Débora Cristina. Violências de gênero, sexualidade e educação física escolar: como essa questão social vem sendo tratada no contexto escolar. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 35, n. esp., p. 63-70, 2021.

BARBOUR, Rosaline. Grupos focais. Porto Alegre, RS: ARTMED, 2009.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto, Portugal: Porto Editora, 1994.

BRANDOLIN, Fábio; KOSLINSKI, Mariane Campelo; SOARES, Antônio Jorge Gonçalves. A percepção dos alunos sobre a educação física no ensino médio. Revista da educação física, v. 26, n. 4, p. 601-610, 2015.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018.

CAGLIARI, Mayara de Sena. Pedagogia do esporte e TIC: contribuições para o ensino do handebol na educação física escolar. 2018. 103f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, 2018.

COSTA, Luciane Cristina Arantes da e colaboradores. O Sport Education Model como possibilidade formativa: uma experiência na formação inicial em Educação Física. Reaserch, society and development, v. 9, n. 8, p. 1-20, 2020.

COSTA, Maria Regina Ferreira; SILVA, Rogério Goulart da. A educação física e a co-educação: igualdade ou diferença? Revista brasileira de ciência do esporte, v. 23, n. 2, p. 43-54, 2002.

EVANGELIO, Carlos e colaboradores. The sport education model in elementary and secondary education: a systematic review. Movimento, v. 24, n. 3, p. 931-946, 2018.

FARIAS, Alison Nascimento; IMPOLCETTO, Fernanda Moreto; BENITES, Larissa Cerignoni. A análise de dados qualitativos em um estudo sobre educação física escolar: o processo de codificação e categorização. Pensar a prática, v. 23, e57323, p.1-20, 2020.

GALATTI, Larissa Rafaela e colaboradores. Pedagogia do esporte: tensão na ciência e o ensino dos jogos esportivos coletivos. Revista da educação física, v. 25, n. 1, p. 153-162, 2014.

GIL-ARIAS, Alexander e colaboradores. A hybrid tgfu/se volleyball teaching unit for enhancing motivation in physical education: a mixed-method approach. International journal of environmental research and public health, v. 18, n. 110, p. 1-20, 2021a.

GIL-ARIAS, Alexander e colaboradores. Effect of a hybrid teaching games for understanding/sport education unit on elementary students’ self-determined motivation in physical education. European physical education review, v. 27, n. 2, p. 366-383, 2021b.

GINCIENE, Guy; MATTHIESEN, Sara Quenzer. O modelo do Sport Education no ensino do atletismo na escola. Movimento, v. 23, n. 2, p. 729-742, 2017.

GONÇALVES, Carlos E.; SILVA, Manuel José Coelho E.; CRUZ, Jaume. Efeito do gênero, contexto de prática e tipo de modalidade desportiva sobre os valores no desporto de jovens. Boletim da sociedade portuguesa de educação física, p. 71–83, 2007.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime. O ensino dos esportes. In: GONZÁLEZ, Fernando Jaime; DARIDO, Suraya Cristina; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de. Esportes de marca e com rede divisório ou muro/parede de rebote. 2. ed. Maringá, PR: Eduem, 2017.

GRAÇA, Armândio; MESQUITA, Isabel. A investigação sobre os modelos de ensino dos jogos desportivos. Revista portuguesa de ciências do desporto, v. 7, n. 3, p. 401-421, 2007.

JACO, Juliana Fagundes; ALTMANN, Helena. Significados e expectativas de gênero: olhares sobre a participação nas aulas de educação física. Educação em foco, v. 22, n. 1, p. 1-26, 2017.

JACOBY, Lara Félix; GOELLNER, Silvana Vilodre. Educação física e questões de gênero: motivos para a escolha de modalidades esportivas por estudantes do ensino médio de uma escola militar. Motrivivência, v. 32, n. 62, p. 1-19, 2020.

LANG, Affonso Manoel Righi; GONZÁLEZ, Fernando Jaime. Ressignificando o ensino dos esportes de invasão: um relato de experiência com o modelo Sport Education e a utilização das TIC. In: CESAR, Denise Jovê; PONTES, Carlos José Farias; SILVA, Francisco Carlos da (Orgs.). Pesquisas no ensino básico, técnico e tecnológico: interdisciplinaridades. Rio Branco, AC: Stricto Sensu, 2020.

LEONARDI, Tiago José e colaboradores. Referenciais da pedagogia do esporte e as dimensões dos conteúdos: interfaces teóricas e aplicadas. Pensar a prática, v. 24, e68983, p. 1-22, 2021.

LOPES, Fabiano Schulz; CARLAN, Paulo. O ensino do futsal escolar a partir do Sport Education Model. Motricidades, v. 4, n. 2, p. 127-141, 2020.

LUCCA, Mateus Henrique Servilha de; IMPOLCETTO, Fernanda Moreto; GINCIENE, Guy. Possibilities for teaching the technical conceptual knowledge of handball in a didactic unit based on Sport Education. Retos, v. 44, p. 395-404, 2022.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: LTC, 2013.

MARIANO, Gabriela Suffin; MIRANDA, José Luiz Aparecido; METZNER, Andreia Cristina. Fatores que levam ao desinteresse dos alunos do ensino médio em participar das aulas de educação física. Revista Educação Física UNIFAFIBE, v. 5, p. 7-18, 2017.

MARIMON, Tzusy Estivalet de Mello; ROMÃO, José Eustáquio. Educação física e relações de gênero. Cadernos de pós-graduação - educação, v. 8, p. 13-25, 2009.

MARTINS, Mariane Zuaneti; SILVA, Bruna Saurin. Incorporar meninas nas aulas de esporte: pensando possíveis articulações entre os estudos de gênero e a pedagogia do esporte. Pensar a prática, v. 23, e59259, p. 1-23, 2020.

PEREIRA, Beatriz de Souza. Sport Education no ensino médio: análise de conduta nas aulas de educação física escolar. 2021. 54f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, 2021.

PRADO, Vagner Matias do; ALTMANN, Helena; RIBEIRO, Arilda Ines Miranda. Condutas naturalizadas na Educação Física: uma questão de gênero? Currículo sem fronteiras, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2016.

PRADO, Vagner Matias do; RIBEIRO, Arilda Ines Miranda. Gêneros, sexualidades e Educação Física escolar: um início de conversa. Motriz, v. 16, n. 2, p. 402-413, 2010.

SANTOS, Paulo Sérgio Moreira dos; HIROTA, Vinícius Barroso. Futsal na educação física escolar: a participação das meninas. Educacíon física y deportes, v. 17, n. 167, 2012.

SIEDENTOP, Daryl. The Sport Education Model. In: SIEDENTOP, Daryl. Sport Education: quality PE through positive sport experiences. Champaign, USA: Human Kinects, 1994.

SILVA, Paula; GOMES, Maria Paula Brandão Botelho; GOELLNER, Silvana Vilodre. As relações de género no espaço da educação física: a percepção de alunos e alunas. Revista portuguesa de ciências do desporto, v. 8, n. 3, p. 396-405, 2008.

SOUZA, Hadamo Fernandes de; COSTA, Jonatas Maia da. A exclusão (normativa) em aulas de Educação Física: enfrentando a indisciplina por meio do modelo de ensino Sport Education. Motrivivência, v. 32, n. 63, p. 1-21, 2020.

SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira de. Gênero, Educação física escolar e pedagogia do esporte: construindo processos educativos empoderadores. In: WENETZ, Ileana; ATHAYDE, Pedro; LARA, Larissa. Gênero e sexualidade no esporte e na educação física. Natal, RN: EDUFRN, 2020.

THOMAS, Jerry; NELSON, Jack; SILVERMAN, Stephen. Métodos de pesquisa em atividade física. 6. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2012.

VARGAS, Tairone Girardon e colaboradores. A experiência do Sport Education nas aulas de educação física: utilizando o modelo de ensino em uma unidade didática de futsal. Movimento, v. 24, n. 3, p. 735-748, 2018.

VIANNA, José Antonio; SOUZA, Silvana Márcia de; REIS, Katarina Pereira dos. Bullying nas aulas de educação física: a percepção dos alunos no Ensino Médio. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 23, n. 86, p. 73-93, 2015.

Published

2022-08-03

How to Cite

Pires, A. H. R. ., Bufalo, R. S. ., Parente, T. A., & Impolcetto, F. M. . (2022). GENDER AND PHYSICAL EDUCATION CLASSES: REFLECTIONS FROM THE APPLICATION OF SPORT EDUCATION MODEL. Corpoconsciência, 26(2), 149–164. https://doi.org/10.51283/rc.v26i2.14063

Issue

Section

Seção Temática - PEDAGOGIA DO ESPORTE: DESAFIOS E TEMAS EMERGENTES

Most read articles by the same author(s)