“LIVING AND LEARNING THE GAMES”: EPISTEMOLOGICAL IMPLICATIONS AND GAME RATIONALITIES IN THE FIELD OF PHYSICAL EDUCATION TEACHER EDUCATION

Authors

  • Luiz Gustavo Bonatto Rufino gustavo_rufino_6@hotmail.com
    Centro Universitário de Jaguariúna – SP. Prefeitura Municipal de Campinas – SP. Prefeitura Municipal de Paulínia – SP.

Keywords:

Games, Body Practices, Epistemology of Practice, Teacher Education, School Physical Education

Abstract

The study aimed to analyze and comprehend the relationship between the phenomenon of the game and its interfaces with the field of teacher education in relation to different rationalities that affect its teaching and training and the possibilities linked to the paradigm of the epistemology of practice during this process. For this, the work was divided into three items: the first refers to the understanding of the training processes in Physical Education and its rationales; the second is related to the comprehension of games within the limits of the application perspective; the third is linked to the investigation of the ways in which games are appropriated at school and their consequences. It is concluded that the transformation of the utilitarian view of games from the consolidation of the complexity paradigm translates into the eminence of training processes that supplant the application logic based on the challenges of founding the epistemology of practice paradigm and its adjacent rationality.

Author Biography

Luiz Gustavo Bonatto Rufino, Centro Universitário de Jaguariúna – SP. Prefeitura Municipal de Campinas – SP. Prefeitura Municipal de Paulínia – SP.

Doutor em Ciências da Motricidade - Unesp Rio Claro.

References

ALVES, Rubem. A caixa de brinquedos. Folha de São Paulo, São Paulo, 27 de julho de 2004. Coluna. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/folha/sinapse/ult1063u877.shtml>. Acesso em: 17 jul. 2020.

BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. São Paulo: Summus, 1984.

BOURDIEU. Pierre. Sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Terceira versão revista. Brasília, DF: Secretaria da Educação Básica, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: educação física: 3º e 4º ciclos. Brasília, DF, 1998.

BETTI, Irene Conceição Rangel; BETTI, Mauro. Novas perspectivas na formação profissional de educação física. Motriz, v. 2, n. 1, p. 10-15. 1996.

BROUGÈRE, Gilles. Jogo e educação. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1998.

CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens. Lisboa, Portugal: Cotovia, 1990.

FORMOSINHO, José. Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Porto, Portugal: Porto, 2009.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

FREIRE, João Batista; SCAGLIA, Alcides José. Educação como prática corporal. São Paulo: Scipione, 2003.

FREIRE, João Batista. O jogo: entre o riso e o choro. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.

FREIRE, João Batista. Da escola para a vida. In: FREIRE, João Batista; VENÂNCIO, Silvana (Orgs.). O jogo dentro e fora da escola. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

GAUTHIER, Clermont e colaboradores. Por uma teoria da pedagogia: Pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí, RS: Unijuí, 2013.

GOODSON, Ivor F. Conhecimento e vida profissional: estudos sobre educação e mudança. Porto, Portugal: Porto, 2008.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1992.

KIRK, David. Physical education futures. Abingdon, Inglaterra: Routledge, 2010.

RUGIU, Antonio S. Nostalgia do mestre artesão. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.

SCAGLIA, Alcides José. O futebol e os jogos/brincadeiras de bola com os pés: todos semelhantes, todos diferentes. 2003. 164f. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2013.

SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner: how professionals think in action. EUA: Basic Books, 1983.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2020-07-23

How to Cite

Rufino, L. G. B. (2020). “LIVING AND LEARNING THE GAMES”: EPISTEMOLOGICAL IMPLICATIONS AND GAME RATIONALITIES IN THE FIELD OF PHYSICAL EDUCATION TEACHER EDUCATION. Corpoconsciência, 24(2), 157–171. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10781

Issue

Section

Seção Temática - IMPLICAÇÕES EPISTEMOLÓGICAS DO JOGO NAS PRÁTICAS CORPORAIS