GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE

Authors

  • Mellina Souza Batista melsouza@usp.br
    Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Priscila Lopes priscalopes@usp.br
    Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Tamiris Lima Patrício tamirislima90@hotmail.com
    Universidade de São Paulo
  • Nayana Ribeiro Henrique nayanaribeiro@usp.br
    Universidade de São Paulo
  • Lorena Nabanete dos Reis Furtado lorenareis@gmail.com
    Universidade de São Paulo Universidade Federal do Ceará
  • Michele Viviene Carbinatto mcarbinatto@usp.br
    Universidade de São Paulo

Keywords:

University Extension, Gymnastics for All, University Groups, Freirian Pedagogy

Abstract

The aim of this study was to comprehend how Gymnastics for All (GfA) have been carried out in the university context. This approach was possible throughout the view of the extenders and participants involved in the extension project of GfA, also based on the theoretical perspective of the Freiriana guidelines and FORPROEX. The results presented that the GfA projects were based on three main themes: I) individual appreciation and prior knowledge; II) democratic group issues; III) social interaction among components, which in turn, approached the main themes. We conclued that the GfA extensions enhance the participants’ active envolvement, therefore, contributing to a critical and autonomous academic formation, which recognize the collective.

References

AYOUB, Eliana. Ginástica geral e educação física escolar. 2. ed. Campinas, SP: Unicamp, 2007.

BORTOLETO, Marco Antônio Coelho; PAOLIELLO, Elizabeth. Ginástica para todos: um encontro com a coletividade. Campinas, SP: Unicamp, 2017.

CARBINATTO, Michele Viviene. A atuação do docente de ginástica nos cursos de licenciatura em Educação Física. 259. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

CARBINATTO, Michele Viviene; FURTADO, Lorena Nabanete Reis. Choreographic process in gymnastics for all. Science of gymnastics journal, v. 11, n. 3, p. 343-353, nov., 2019.

CLANDININ, Jean; CONNELLY, Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia, MG: EdUFU, 2015.

DALCIN, Larissa; AUGUSTI, Rudinei Barichello. O princípio da indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão como paradigma de uma universidade socialmente referenciada. Revista Elo - Diálogos em Extensão, v. 5, n. 3, p.1-12, dez. 2016.

EHRENBERG, Mônica Caldas; MIRANDA, Rita de Cassia Fernandes. Cia Alfa de ginástica geral: para além da extensão universitária. In: MIRANDA, Rita de Cassia Fernandes; EHRENBERG, Mônica Caldas; BRATIFISCHE, Sandra Aparecida. Temas emergentes em ginástica para todos. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2016.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS (FORPROEX). Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus, AM, 2012.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, Moacir. Extensão universitária: para quê? Rio de Janeiro, 17 fev 2017. Disponível em: <https://www.paulofreire.org/noticias/557-extensao-universitaria-para-que> Acesso em: 25 novembro de 2019.

GATTI, Bernadete Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília, DF: Líber Livro, 2005.

GONDIM, Sônia Maria Guedes. Grupos focais como técnica de investigação qualitativa: desafios metodológicos. Paidéia, v. 12, n. 24, p. 149-161, nov., 2003.

GRANER, Larissa; PAOLIELLO, Elizabeth; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Grupo Ginástico Unicamp: potencializando as ações humanas. In: BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; PAOLIELLO, Elizabeth. Ginástica para todos: um encontro com a coletividade. Campinas, SP: Unicamp, 2017.

LOPES, Priscila; BATISTA, Mellina Souza; CARBINATTO, Michele Viviene. Ginástica para Todos e arte: diálogos possíveis na extensão universitária. In: CONGRESSO DE GINÁSTICA PARA TODOS D DANÇA NO CENTRO-OESTE, 2017. Anais… Goiânia, GO, 2017.

MARTINS, Lígia Márcia. Indissociabilidade ensino pesquisa extensão. São Paulo, 2007. (Apresentação de Trabalho/Conferência ou palestra). 2006. Disponível em: <http://www.umcpos.com.br/centraldoaluno/arquivos/07_03_2014_218/2_ensino_pesquisa_extensao.pdf>. Acesso em: 20 de novembro 2019.

MAZZILLI, Sueli. Ensino, pesquisa e extensão: reconfiguração da universidade brasileira em tempos de redemocratização do Estado. Revista brasileira de política e administração da educação, v. 27, n. 2, p. 205-221, mai./ ago., 2011.

PAOLIELLO, Elizabeth e colaboradores. Grupo Ginástico Unicamp: 25 anos. Campinas, SP: Unicamp, 2014.

PATRÍCIO, Tamiris Lima; BORTOLETO, Marco Antônio Coelho; CARBINATTO, Michele Viviene. Festivais de ginástica no mundo e no Brasil: reflexões gerais. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 30, n.1, p. 199-216, 2016.

SOUZA, Elizabeth. Ginástica geral: uma área do conhecimento da educação física. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, 1997.

STRECK, Danilo. Pedagogia (s). In: STRECK, Danilo; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José. Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2010.

TAUCHEN, Gionara; FÁVERO, Altair Alberto. O princípio da indissociabilidade universitária: dificuldades e possibilidades de articulação. Linhas críticas, v. 17, n. 33, p. 403-419, mai./ago., 2011.

TOLEDO, Eliana; TSUKAMOTO, Mariana Harumi; CARBINATTO, Michele Viviene. Fundamentos da ginástica para todos. In: NUNOMURA, Mirian (Org.). Fundamentos das ginásticas. 2. ed. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2016.

TRAD, Leny A. Bomfim. Grupos focais: conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com o uso da técnica em pesquisas de saúde. Physis, v. 19, n. 3, p. 777-796, 2009.

Published

2020-04-03

How to Cite

Batista, M. S., Lopes, P., Patrício, T. L., Henrique, N. R., Furtado, L. N. dos R., & Carbinatto, M. V. (2020). GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE. Corpoconsciência, 24(1), 194–204. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9824

Issue

Section

Seção Temática - A GINÁSTICA PARA TODOS E SUAS TERRITORIALIDADES

Most read articles by the same author(s)