ADHERENCE AND FULFILLMENT IN PHYSICAL EDUCATION DEGREE

Authors

  • Patrick Yago de Melo Fernandes patrickyago@hotmail.com
    Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
  • Alexandre Nascimento prof.alexandrenascimento@gmail.com
    Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
  • Alexandra Folle alexandra.folle@udesc.br
    Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Keywords:

Professional Choice, Spatial Intervention, Remaining, Fulfillment

Abstract

The present study aims to analyze the adherence and the level of fulfillment of 119 students taking a degree in Physical Education. This is a descriptive study with a quantitative approach. During the data collection, a quiz was used to evaluate the personal motivation and fulfillment with the degree in Physical Education. The results showed that the possibility of being a Professor is not the main reason to take this course. The main reason why most freshmen students applied for this degree was fondness for sport. However, along the years, the possibility of becoming future Professors is more relevant among the students. During the degree, the students also exhibited fulfillment with the degree, library, practical classes, and behavior of the staff and faculty. Nevertheless, they were not satisfied with security, student body, and class shift.

Author Biographies

Patrick Yago de Melo Fernandes, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Graduado em Educação Física

Alexandre Nascimento, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Mestre em Ciência do Movimento HumanoGraduado em Educação Física

Alexandra Folle, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Dra. Ciência do Movimento Humano

References

ANTUNES, Marcelo Moreira; POLITO, Marcos Doederlein; RESENDE, Helder Guerra de. Aspectos interferentes na qualidade do curso de educação física na ótica do corpo discente. Avaliação, v. 15, n. 2, p. 131-179, 2010.

BARDAGI Marucia Patta; HUTZ Claudio Simon. Rotina acadêmica e relação com colegas e professores: impacto na evasão universitária. Psico, v. 43, n. 2, p. 174-184, 2012.

BARDAGI, Marucia Patta; LASSANCE, Maria Célia Pacheco; PARADISO, Ângela Carina. Trajetória acadêmica e satisfação com a escolha profissional de universitários em meio do curso. Revista brasileira de orientação profissional, v. 4, n. 1/2, p. 153-166, 2003.

BENITES, Larissa. Cerignoni; SOUZA NETO, Samuel. Educação física, professores e estudantes: a escolha da docência como profissão e os saberes que lhe são constitutivos. Pensar a Prática, v. 14, n. 2, p. 1-11, 2011.

BERLEZE, Adriana; VIEIRA, Lenamar Fiorese; KREBS, Ruy Jornada. Motivos que levam crianças à prática de atividades motoras na escola. Revista da educação física, v. 13, n. 1, p. 99-107, 2008.

BRASIL, Ministério da Educação. Resumo técnico: censo da educação superior. Brasília, DF: INEP, 2010a.

BRASIL, Congresso Nacional. Plano Nacional de Educação (PNE). Lei 8035-B de 2010. Brasília: Congresso Nacional, 2010b.

CAVALCANTI, Alessandro Leite e colaboradores. Motivos de ingresso e de evasão dos acadêmicos de odontologia de uma instituição pública. Revista de odontologia da UNESP, v. 39, n. 2, p. 95-99, 2010.

DIAS, Ellen Christine Moraes; THEÓPHILO, Carlos Renato; LOPES, Maria Aaparecida Soares. Evasão no ensino superior: estudo dos fatores causadores da evasão no curso de ciências contábeis da Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES - MG. In: Congresso USP de Iniciação Científica em Contabilidade, 7, 2010, São Paulo. Anais... São Paulo: Êxito, 2010. p. 1-16.

DIAS, Edivaldo Torquato. Dúvida da continuidade dos estudos universitários: uma questão adolescente. São Paulo, 1995. 247f. Dissertação (Mestrado em Psicologia). Universidade de São Paulo, São Paulo, 1995.

ESPARTEL, Lélis Balestrin. O uso da opinião dos egressos como ferramenta de avaliação de cursos: o caso de uma instituição de ensino superior catarinense. Revista alcance, v. 16, n. 1, p. 102-114, 2009.

FARIA, Adriana Ferreira; SOUZA JUNIOR, Antônio Claret Rodrigues. Propostas de melhoria do projeto pedagógico através do acompanhamento dos egressos. Revista GEPROS, v. 2, n. 1, p. 33-41, 2007.

FONSECA, João José Saraiva. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza, CE: UEC, 2002.

IGUE, Érica Aparecida; BARIANI, Isabel Cristina Dib; MILANESI, Pedro Vitor Barnabé. Vivência acadêmica e expectativas de universitários ingressantes e concluintes. Psico-USF, v. 13, n. 2, p. 155-164, 2008.

LAGIOIA, Umbelina Cravo Teixeira e colaboradores. Uma investigação sobre as expectativas dos estudantes e o seu grau de satisfação em relação ao curso de ciências contábeis. Revista contemporânea de contabilidade, v. 1, n. 8, p. 121-138, 2007.

LASSANCE, Maria Célia Pacheco. A orientação profissional e a globalização da economia. Revista da OBAP, v. 1, n. 1, p. 71-80, 1997.

LOPES, Nilton Silveira. Motivação dos acadêmicos de educação física da Universidade Federal de Rondônia. 2013. 44f. Monografia (Licenciatura em Educação Física). Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, RO, 2013.

MASCHIO, Alexandre Vieira e colaboradores. As motivações para a escolha do curso de licenciatura em Educação Física: um diálogo com acadêmicos em formação inicial. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO, 13, Cachoeira do Sul, RS, 2008. Anais... Cachoeira do Sul, RS: ULBRA, 2008. p. 1-9.

MAINARDES, Emerson Wagner; DOMINGUES, Maria José Carvalho Souza. Satisfação de estudantes em administração de Joinville/SC. Revista pensamento contemporâneo em administração, v. 4, n. 2, p. 76-94, 2010.

MENDES, Evandra Hein e colaboradores. Avaliação da formação inicial em educação física: um estudo delphi. Revista da educação física, v. 17, n. 1, p. 53-64, 2008.

NORONHA, Marcos Antonio Neves; CARVALHO, Ana Emilía Vita; CALDAS, Cezar Augusto Muniz. Motivações e expectativas dos calouros de Medicina. Revista paraense de medicina, v. 28, n. 1, p. 49, 2014.

PRIM, Alexandre Luis; FÁVERO, Jéferson Deleon. Motivos da evasão escolar nos cursos de ensino superior de uma faculdade na cidade de Blumenau. Revista E-Tech: tecnologias para competitividade industrial, p. 53-72, 2013.

RAMOS, Solto Nunes Glauco e colaboradores. Egressos do curso de educação física da Universidade Federal de São Carlos (1997-2003): formação e atuação. Movimento e percepção, v. 9, n. 13, p. 249-265, 2008.

RAZEIRA, Mauricio Berndt e colaboradores. Os motivos que levam à escolha do curso de licenciatura em educação física e as pretensas áreas de atuação. Revista mackenzie de educação física e esporte, v. 13, n. 2, p. 124-136, 2014.

RIBEIRO, Marian Mônica Freitas e colaboradores. A opção pela medicina e os planos em relação ao futuro profissional de estudantes de uma faculdade pública brasileira. Revista brasileira de educação médica, v. 35, n. 3, p. 405-11, 2011.

SALLES, William Souza. Formação acadêmica e situação profissional de egressos dos cursos de bacharelado e licenciatura em educação física da UFSC. 2011. 141f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Educação Física). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2011.

SALLES, William das Neves; FARIAS, Gelcemar Oliveira; NASCIMENTO, Juarez Vieira do. Avaliação da formação inicial em educação física: estudo com egressos da Universidade Federal de Santa Catarina. Revista brasileira de ciência e movimento, v. 21, n. 3, p. 61-70, 2013.

SCHLEICH, Ana Lúcia Righi; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli. Escala de satisfação com a experiencia acadêmica de estudantes do ensino superior. Avaliação psicológica, v. 5 n. 1, p. 11-20, 2006.

SOUZA, Fernanda Angeloni de e colaboradores. Por que escolher odontologia? E o que esperar da profissão: estudo com acadêmicos do curso de odontologia da Univali. Odontologia clínico-científica, v. 11, n. 1, p. 45-51, 2012.

SOUZA, Saulo Aparecido de; REINERT, José Nilson. Avaliação de um curso de ensino superior através da satisfação/insatisfação discente. Avaliação, v. 15, n. 1, p. 159-176, 2010.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em Educação. São Paulo: Atlas, 1987.

ZAMBERLAN, Coutinho Oliveira. Análise da satisfação nas instituições de ensino superior: um estudo na biblioteca acadêmica da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul: unidade de Ponta Porã. Gestão contemporânea, v. 7, n. 7, p. 85-100, 2010.

Published

2020-04-03

How to Cite

Fernandes, P. Y. de M., Nascimento, A., & Folle, A. (2020). ADHERENCE AND FULFILLMENT IN PHYSICAL EDUCATION DEGREE. Corpoconsciência, 24(1), 29–40. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9377

Most read articles by the same author(s)