EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME

Authors

  • Cauê dos Santos Agostini cauedossantosagostini@gmail.com
    UFSCar - Universidade Federal de São Carlos
  • Osmar Moreira de Souza Júnior osmar@ufscar.br
    UFSCar - Universidade Federal de São Carlos

Keywords:

Project Pedagogy, Generator Themes, Educational Processes, Table Football

Abstract

The present research had as objective to investigate the educational processes emerging from the pedagogy of projects, oriented by the table football like generator theme. It is a case study of the ethnographic type, carried out in a private school through participant observation and semi-structured interview. The results indicate that from the work per project emerged educational processes that surpassed its initial objective that would be to learn to draw and print material in 3D, evidencing learning related to the work in team and to the educational and productive processes demanded by the customization of the teams of table football.

Author Biographies

Cauê dos Santos Agostini, UFSCar - Universidade Federal de São Carlos

Estudante de Licenciatura em Educação Física, na Universidade Federal de São Carlos.

Membro do grupo de estudos ProFut.

Osmar Moreira de Souza Júnior, UFSCar - Universidade Federal de São Carlos

Doutor em Educação Física pela FEF - Unicamp e docente no Departamento de Educação Física e Motricidade Humana na UFSCar - Universidade Federal de São Carlos

References

ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso de. Etnografia da prática escolar. 15. ed. Campinas, SP: Papirus, 2008.

COSTA, Jaqueline de Morais; PINHEIRO, Nilcéia Aparecida Maciel. O ensino por meio de temas-geradores: a educação pensada de forma contextualizada, problematizada e interdisciplinar. Imagens da educação, v. 3, n. 2, p. 37-44, 2013.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas, SP: Papirus, 1994.

FOER, Franklin. Como o futebol explica o mundo: um olhar inesperado sobre a globalização. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 48. reimp. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

HERNÁNDEZ, Fernando. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

OLIVEIRA, Cacilda Lages. Significados e contribuições da afetividade, no contexto da metodologia de projetos, na educação básica. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica). Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 2006.

OLIVEIRA, Maria Waldenez de e colaboradores. Processos educativos em práticas sociais: reflexões teóricas e metodológicas sobre pesquisa educacional em espaços sociais. In: OLIVEIRA, Maria Waldenez; SOUSA, Fabiana Rodrigues (Orgs.). Processos educativos em práticas sociais: pesquisas em educação. São Carlos, SP: EdUFSCar, 2014.

SENA, Marina Tizzot Borges da Cruz; FINATTI, Jussara Riva. O processo de ensino-aprendizagem a partir de projetos de trabalho em uma abordagem crítica. In: Congresso Nacional de Educação, X, 2011. Anais... Curitiba, PR, 2011.

SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira de; DARIDO, Suraya Cristina. Refletindo sobre a tematização do futebol na educação física escolar. Motriz, v. 16, n. 4, p. 920-930, out./ dez., 2010.

WISNIK, José Miguel. Veneno remédio: o futebol e o Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

Published

2020-04-03

How to Cite

Agostini, C. dos S., & Souza Júnior, O. M. de. (2020). EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME. Corpoconsciência, 24(1), 17–28. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8938

Most read articles by the same author(s)