THE VIEW OF TEACHERS FROM THE MUNICIPAL EDUCATION OF FLORIANÓPOLIS ON THE CONCEPTIONS OF PHYSICAL EDUCATION IN CHILDHOOD EDUCATION AT NCCB

Authors

  • Luiza Oliveira de Liz luizaalizz@gmail.com
    Rede Municipal de Ensino de Florianópolis
  • Larissa Cerignoni Benites larissa.benites@udesc.br
    Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

10.51283/rc.27.e15077

Keywords:

Phisical Education, Childhoon Education, Teachers, Pedagogical Documentation, NCCB

Abstract

The objective was to present the understanding of Physical Education in Childhood Education in the Municipal Education of Florianópolis and National Common Curricular Base – NCCB. A documental analysis of five documents from the Municipal Education of Florianópolis and the NCCB and a semi-structured interview were carried out with Physical Education teachers from the Childhood Education. As a result, it is pointed out that there is a conceptual approximation about Physical Education between Municipal Education of Florianópolis documents and the teachers' speeches, in what concerns a more critical bias in the area. However, a distancing from the NCCB was noted, as it does not address Physical Education in the Childhood Education and, when there is an approximation, it addresses the dimension of education of the physical and biological body, something does not present in the Municipal Education of Florianópolis and testimonies. These understandings lead to pondering on interpretations present in the documents, in the teachers' speeches, being necessary debate and attention of the Physical Education in the Childhood Education so as not to lose pedagogical advances nor to delegitimize the historical and collective trajectory of the Municipal Education of Florianópolis.

References

ALMEIDA, Débora Ferreira. Base Nacional Comum Curricular: concepção do componente Educação Física para o Ensino Fundamental. 2018. 112f. Dissertação (Mestrado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto. 1994.

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Brasília, DF: Congresso Nacional, 1988.

______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9394/1996. Brasília, DF: MEC, 1996.

______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília, DF: MEC/ CNE, 2010.

______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Plano nacional de educação. Brasília, DF: MEC/CNE, 2014.

______. Resolução CNE/CP 2/2017. Diário Oficial da União, Brasília, 22 de dezembro de 2017, Seção 1, p. 41-44. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf>. Acesso em 28 fev. 2023.

______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

FLORIANÓPOLIS. Diretrizes educacionais pedagógicas para rede municipal de educação infantil de Florianópolis. Florianópolis, SC. 2010. Disponível em: <http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/26_12_2012_10.07.23.2222d0b553a3286bd6b7accf987ef3bb.pdf>. Acesso em 28 fev. 2023.

______. Orientações curriculares para a educação infantil da rede municipal de ensino de Florianópolis. Florianópolis, SC. 2012. Disponível em: <http://www.pmf.sc.gov.br/entidades/educa/index.php?cms=legislacao++leis+e+orientacoes+++dei&menu=9&submenuid=254>. Acesso em 28 fev. 2023.

______. Currículo da educação infantil. Florianópolis, SC. 2015. Disponível em: <http://www.pmf.sc.gov.br/entidades/educa/index.php?cms=legislacao++leis+e+orientacoes+++dei>. Acesso em 28 fev. 2023.

______. Educação física na educação infantil na rede municipal de ensino de Florianópolis. Florianópolis, SC. 2016. Disponível em: <http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/13_06_2017_9.23.33.5187fb803460dd1cd26a6eb383715fd8.pdf>. Acesso em 28 fev. 2023.

FLORIANÓPOLIS. Base Nacional Comum Curricular e os documentos curriculares municipais da educação infantil de Florianópolis: Recontextualização Curricular. Florianópolis, SC, 2020. Disponível em: <http://www.pmf.sc.gov.br/entidades/educa/index.php?cms=legislacao++leis+e+orientacoes+++dei>. Acesso em 28 fev. 2023.

EVANGELISTA, Olinda. Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. UFRGS, 2018. Disponível em: <https://gtfhufrgs.files.wordpress.com/2018/05/olinda_como-analisar-documentos.doc>. Acesso em: 25 fev. 2023.

LIZ, Luiza Oliveira de. Professores de educação física na educação infantil e a discussão sobre a BNCC. 2021. 160f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2021.

MARTINELLI, Telma Adriana Pacifico e colaboradores. A educação física na BNCC: concepções e fundamentos políticos e pedagógicos. Motrivivência, v. 28, n. 48, p. 76-95, set., 2016.

MELLO, André da Silva e colaboradores. A educação infantil na Base Nacional Comum Curricular: pressupostos e interfaces com a educação física. Motrivivência, v. 28, n. 48, p. 130-149, set., 2016.

PASQUALINI, Juliana Campregher; MARTINS, Lígia Márcia. Currículo por campos de experiência na educação infantil: ainda é possível preservar o ensino desenvolvente? Revista online de política e gestão educacional, v. 24, n. 2, p. 425-447, ago., 2020.

RESENDE, Rui. Técnica de investigação qualitativa: ETCI. Journal of sport pedagogy & research, v. 2, n. 1, p. 50-57, 2016.

ROSA, Luciane Oliveira de. Continuidades e descontinuidades nas versões da BNCC para a educação infantil. 2019. 162f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, SC, 2019.

SAYÃO, Deborah Thomé. Educação física na educação infantil: riscos, conflitos e controvérsias. Motrivivência, ano XI, n. 13, p. 221-238, nov., 1999.

______. Infância, educação física e educação infantil. In: SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO/SME. Síntese da qualificação da educação infantil. Divisão de Educação Infantil. Prefeitura Municipal de Florianópolis, Florianópolis, SC, 2000.

SOARES, Carmen Lúcia e colaboradores. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

SOARES, Marta Genú. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parecer sobre o documento preliminar de educação física. Brasília, DF. 2016. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Marta_Genu_Soares.pdf>. Acesso em: 6 de mar. 2023.

Published

2023-04-13

How to Cite

Liz, L. O. de, & Benites, L. C. . (2023). THE VIEW OF TEACHERS FROM THE MUNICIPAL EDUCATION OF FLORIANÓPOLIS ON THE CONCEPTIONS OF PHYSICAL EDUCATION IN CHILDHOOD EDUCATION AT NCCB. Corpoconsciência, 27, e15077. https://doi.org/10.51283/rc.27.e15077

Issue

Section

Seção Temática - A EDUCAÇÃO FÍSICA NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR