FROM THE PLAY ENVIRONMENT TO THE RHIZOMATIC PERSPECTIVE: CONJECTURES FOR TEACHING FIGHTS/MARTIAL ARTS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION

Authors

  • Álex Sousa Pereira alexjhowsp@hotmail.com
    Centro Universitário Presidente Tancredo de Almeida Neves - UNIPTAN
  • Fábio Pinto Gonçalves dos Reis fabioreis@ufla.br
    Universidade Federal de Lavras - UFLA
  • Kleber Tuxen Carneiro kleber2910@gmail.com
    Universidade Federal de Lavras - UFLA http://orcid.org/0000-0003-0826-6172

Keywords:

Rhizomatic Pedagogy, Play, Fights/Martial Arts, School Physical Education

Abstract

This is a theoretical-methodological essay that aims to ponder on the teaching-learning of fights/martial arts within the Physical Education classes at school. In the first segment we bring up the debate the specialized literature presents on the subject. Then, the Physical Education teaching object is delimited, placing the fights/martial arts as one of the expressions of corporal culture of movement. Soon after, to expand and contribute to the reflections aimed at teaching this knowledge, two conceptual aspects are proposed, the rhizomatic perspective, in which there would be a diversity of codified bodily practices, not understood only in their differences, but in the interconnections that arise from similarities, and the ambience of the game, in which the players/fighters would appropriate the knowledge concerning the fights/martial arts. Finally, there are final considerations, at which point we express some impressions and perspectives to discuss the subject.

Author Biographies

Álex Sousa Pereira, Centro Universitário Presidente Tancredo de Almeida Neves - UNIPTAN

Graduado em Educação Física, Mestre em Educação e Doutorando em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP. Atua profissionalmente no curso de Educação Física do Centro Universitário Presidente Tancredo de Almeida Neves - UNIPTAN, na função de Coordenador Pedagógico e Docente. Concentra experiência na área de Educação, Educação Física, Recreação e Lazer, Pedagogia do Esporte (Lutas), notadamente nos seguintes temas: Educação Física Escolar, Lutas e Artes Marciais, Pedagogia do Jogo e Competições Pedagógicas.

Fábio Pinto Gonçalves dos Reis, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Graduado em Educação Física pela Universidade de Taubaté (1996), Mestrado em Educação pela Universidade São Francisco-USF (2005) e Doutorado pela Universidade de São Paulo-USP (2010). Atualmente é Professor Associado I da Universidade Federal de Lavras - UFLA, no Departamento de Educação Física, bem como no Programa de Pós-Graduação Scricto Sensu do Departamento de Educação. Integra o Grupo de Pesquisa " Relações entre filosofia e educação para a sexualidade na contemporaneidade: a problemática da formação docente" e o Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Formação Docente em Educação Física (GEFORDEF), ambos registrados no Cnpq. 

Kleber Tuxen Carneiro, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Graduado em Educação Física e Pedagogia, especialista em Pedagogia do Movimento, com Mestrado e Doutorado em Educação Escolar pela FCLAr-Unesp. No momento desenvolve estágio de Pós-Doutoramento em Educação junto a Faculdade de Educação da Unicamp. Realiza pesquisas com enfoque epistemológico sob os seguintes eixos temáticos: Teoria do Jogo; Estudos sobre Memória e constituição da Cultura Lúdica; Aspectos Didático do ensino; Estudos sobre a(s) Infância(s) e a Educação Infantil e Pesquisas históricas em Educação/Educação Física. Atualmente é docente na Universidade Federal de Lavras (UFLA) no Departamento de Educação Física, tanto quanto no Programa de Pós Graduação em Educação na mesma instituição. Participa como pesquisador junto ao GEFORDEF - Grupo de Estudo/Pesquisa sobre Formação Docente em Educação Física.

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Published

2020-07-23

How to Cite

Pereira, Álex S., Reis, F. P. G. dos, & Carneiro, K. T. (2020). FROM THE PLAY ENVIRONMENT TO THE RHIZOMATIC PERSPECTIVE: CONJECTURES FOR TEACHING FIGHTS/MARTIAL ARTS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION. Corpoconsciência, 24(2), 208–225. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10777

Issue

Section

Seção Temática - IMPLICAÇÕES EPISTEMOLÓGICAS DO JOGO NAS PRÁTICAS CORPORAIS

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