THE SUPERVISED INTERNSHIP IN UPDERGRADUATE DEGREES IN PHYSICAL EDUCATION FROM FEDERAL UNIVERSITIES IN MINAS GERAIS: WHAT DO THEIR DOCUMENTS REVAL?

Authors

  • Nathália Inêz de Morais Silva nathaliasdemoraiss@gmail.com
    Universidade Federal de São João del-rei
  • Elaine Prodocimo elaine@fef.unicamp.br
    Unicamp
  • Elaine Valéria Rizzuti elainerizzuti@terra.com.br
    Universidade Federal de São João del-Rei
  • Galdino Rodrigues de Sousa galdinorodrigues@yahoo.com.br
    Universidade Federal do Espírito Santo

Keywords:

Supervised Internship, Initial Training, Physical Education, Teacher Training

Abstract

This study aimed to analyze the configurations of the curricular internship in undergraduate courses at Physical Education in 5 federal universities in Minas Gerais. It was a document research of the Course Pedagogical Projects, Curricular Frameworks and Teaching Plans of the internship subjects. The results indicated that the courses fulfill the workload established by CNE/CP Resolution n.º 02/2002. The distribution occurs from the second half of the course, even though this need is not included in the Resolution CNE/CP n.º 02/2015. As for the plans, it is proposed to observe, plan, intervene and reflect on the experience, involving the different stages of basic education. Although it meets the objectives of experiencing teaching practice in the school context, we defend the importance that the curricular internship takes place from the beginning of the training course.

Author Biographies

Nathália Inêz de Morais Silva, Universidade Federal de São João del-rei

Licenciada em Educação Física pela UFSJ; professora do Estado de Minas Gerais.

Elaine Prodocimo, Unicamp

Livre docente da Faculdade de Educação Física da Unicamp

Elaine Valéria Rizzuti, Universidade Federal de São João del-Rei

Professora Adjunto 1 do curso de Educação Física da Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)

Galdino Rodrigues de Sousa, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestre em Educação (UFJF); doutorando em Educação Física (UFES); professor da rede municipal de Cariacica - ES e do Estado do Espírito Santo
Mestre em Educação (UFJF); Doutorando em Educação Física (UFES); professor da rede municipal de Cariacica - ES e do Estado do Espírito Santo.

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Published

2020-07-23

How to Cite

Silva, N. I. de M., Prodocimo, E., Rizzuti, E. V., & Sousa, G. R. de. (2020). THE SUPERVISED INTERNSHIP IN UPDERGRADUATE DEGREES IN PHYSICAL EDUCATION FROM FEDERAL UNIVERSITIES IN MINAS GERAIS: WHAT DO THEIR DOCUMENTS REVAL?. Corpoconsciência, 24(2), 1–12. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9822