CONTINUED TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION AND DIGITAL TECHNOLOGIES: PERCEPTIONS OF PARTICIPATING TEACHERS

Authors

  • Juliano Silveira juliano_silveira@yahoo.com.br
    Universidade Federal de Santa Catarina
  • Giovani De Lorenzi Pires delorenzi57@gmail.com
    Universidade Federal de Santa Catarina.

Keywords:

Physical Education, Digital culture, Continued training

Abstract

This study aims to reflect on the perceptions of teachers / students about the development of the Specific Core of Physical Education in the offer of the specialization course in Education in digital culture. For the production of the data of the present investigation, semi-structured interviews were conducted with 10 Physical Education teachers who participated in the study core. As for the methodological tool adopted for the interpretation of the data produced in the field, the choice fell on content analysis. The results point out that the approach of ICT in teacher education is very important in view of contemporary cultural dynamics and the need for education coherent with the 21st century. From this perspective, the teachers' own experience and their perceptions about the approach of these themes in their continued training, can provide important elements for the qualification of such actions.

Author Biographies

Juliano Silveira, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor da Rede municipal de ensino de Florianópolis.

Giovani De Lorenzi Pires, Universidade Federal de Santa Catarina.

Doutor em Educação Física pela UNICAMP. Professor aposentado da Universidade Federal de Santa Catarina.

References

BARBOSA, Ana Cristina Lima Santos. Abordagens educacionais baseadas em dinâmicas colaborativas on line. 2008. 306f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2008.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa, Portugal: Edições 70 Lda, 2009.

BETTI, Mauro. Imagens em ação: uma pesquisa-ação sobre o uso de matérias televisivas em programas de educação física do ensino fundamental e médio. Movimento, v. 12, n. 2, p. 95-120, mai./ ago., 2006.

BIANCHI, Paula. Relato de Experiência em mídia-educação (física) com professores da rede municipal de ensino de Florianópolis/SC. In: PIRES, Giovani De Lorenzi; RIBEIRO, Sérgio Dorenski (Org.). Pesquisa em educação física e mídia: contribuições do LaboMídia/UFSC. Florianópolis, SC: Tribo da Ilha, 2010.

BIANCHI, Paula. Formação de professores e cultura digital: observando caminhos curriculares através da mídia-educação. 2014. 302f. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2014.

BIANCHINI, Leandro; PIRES, Giovani, De Lorenzi. Educação Física, currículo, formação e cultura escolar: percepções de professores acerca de suas formações permanentes. In: BRÜGGEMANN, Ângelo Luis; BIANCHI, Paula; SANTOS, Silvan Menezes dos. Pesquisa e formação em mídia-educação física. Florianópolis, SC: Tribo da Ilha, 2016.

FARIAS, Gelcemar Oliveira e colaboradores. Competências profissionais em educação física: uma abordagem ao longo da carreira docente. Motriz, v. 18, n. 4, p. 656-666, out./ dez., 2012.

FREITAS, Maria Teresa de Assunção. A abordagem sócio-histórica como orientadora da pesquisa qualitativa. Cadernos de pesquisa, n. 116, p. 21-39, jul., 2002.

FREITAS, Maria Teresa de Assunção. A perspectiva sócio-histórica: uma visão humana da construção do conhecimento. In: FREITAS, Maria Teresa de Assunção; SOUZA, Solange Jobim e; KRAMER, Sônia. (Orgs.). Ciências humanas e pesquisa: leituras de Mikhail Bakhtin. São Paulo: Cortez, 2007.

GOMES, Cândido Alberto da Costa. A legislação que trata da EAD. In: LITTO, Fredric Michael; FORMIGA, Manuel Marcos Maciel (Orgs.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.

HUNGER, Dagmar; ROSSI, Fernanda. A formação continuada de professores: entre o real e o “ideal”. Pensar a prática, v. 15, n. 4, p. 915-932, out./ dez., 2012.

MARIN, Elizara Carolina e colaboradores. Formação continuada em educação física: relação entre mundo do trabalho, políticas educacionais e educação. Movimento, v. 17, n. 2, p. 259-278, abr./ jun., 2011.

MENDES, Diego Souza. Luz, câmera e pesquisa-ação: a inserção da mídia-educação na formação continuada de professores de Educação Física. 2009. 148f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2009.

MOLINA, Rosane Kreusburg. O enfoque teórico metodológico qualitativo e o estudo de caso: uma reflexão introdutória. In: MOLINA NETO, Vicente; TRIVINHOS, Augusto Nibaldo Silva. A pesquisa qualitativa na educação física: alternativas metodológicas. 3. ed. Porto Alegre, RS: Sulina, 2010.

PERNIGOTTI, Joyce Munarski. O hipertexto: uma máquina de guerra na aprendizagem. In: MEDEIROS, Marilú Fontoura de; FARIA, Elaine Turk (Orgs.). Educação a distância: cartografias pulsantes em movimento. Porto Alegre, RS: EDIPUCRS, 2003.

PIOVANI, Verônica Gabriela Silva. Intercâmbios pedagógicos-culturais Brasil – Uruguai na educação física escolar no âmbito dos programas PROUCA e CEIBAL. In: PIRES, Giovani De Lorenzi; BIANCHI, Paula (Orgs.). Novas contribuições do LaboMídia/UFSC à pesquisa em mídia-educação (física). Florianópolis, SC: Tribo da Ilha, 2012.

PIRES, Giovani De Lorenzi e colaboradores. Educação (física) na cultura digital: memória da produção de um curso na modalidade EaD. In: CERNY, Roseli Zen e colaboradores (Orgs.). Formação de educadores na cultura digital: a construção coletiva de uma proposta. Florianópolis, SC: UFSC/CED/NUP, 2017.

PIRES, Giovani De Lorenzi. Educação física e o discurso midiático: abordagem crítico-emancipatória. Ijuí, RS: unijuí, 2002.

RAMOS, Edla Maria Faust e colaboradores. Curso de especialização em educação na cultura digital: documento base. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2013. Disponível em: . Acesso em: 20 set. 2015.

SANTOS, Miguel Carlos Damasco dos. Importância da comunicação na ead virtual: enfoque conceitual e dialógico. Disponível em: <http://www.abed.org.br/congresso2011/cd/67.pdf>. Acesso em: 27 mar. 2018.

SILVEIRA, Juliano; BRÜGGEMANN, Ângelo Luiz; BIANCHI, Paula. Formação de professores de educação física e tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC)/mídia: uma relação possível? análise das propostas curriculares de universidades federais brasileiras. Motrivivência, v. 31, n. 57, p. 1-19, jan./ mar., 2019.

SINPROCAMPINAS. Tecnologia digital aumenta trabalho docente. Disponível em: <http://www.sinprocampinas.org.br/noticias/noticias/tecnologia-digital-aumenta-trabalho-docente/>. Acesso em: 14 abr. 2018.

SOARES, Carmen Lúcia e colaboradores. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

Published

2019-08-14

How to Cite

Silveira, J., & Pires, G. D. L. (2019). CONTINUED TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION AND DIGITAL TECHNOLOGIES: PERCEPTIONS OF PARTICIPATING TEACHERS. Corpoconsciência, 23(2), 49–62. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8505