SOCIO-EDUCATIONAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS OF A SOCIAL PROJECT: PROSPECTS OF PROFESSIONALS AND PARTICIPANTS

Authors

  • Lilian Aparecida Ferreira lilian.ferreira@unesp.br
    Departamento de Educação Física Faculdade de Ciências Universidade Estadual Paulista - Bauru
  • Fernando Pagliarini Marrero ferpmarrero@gmail.com
    Prefeitura Municipal de Araraquara/SP
  • Glauco Nunes Souto Ramos glaramos@terra.com.br
    Universidade Federal de São Carlos

Keywords:

Social Project, Socio-educational Aspects, Pedagogical Aspects, Boxing

Abstract

The objective of this research was to analyze the socio-educational and pedagogical aspects of a social boxing project in the perspectives of the professionals in it and their participants. The research was characterized by structured observation and structured interviews with three professionals and seven students from a social project of a city in the interior of São Paulo. In the socio-educational aspects, the expectations of the professionals were based on a supposed positive learning aimed at the construction of citizenship, while the of the students in becoming fighters, with participation in competitions. Regarding the pedagogical aspects, the professionals reported the use of playful dynamics in their classes that were not identified in the observations. It reveals a double challenge to the project analyzed: dialogue between the different values sought and reflections on the denaturalization of boxing teaching.

Author Biography

Glauco Nunes Souto Ramos, Universidade Federal de São Carlos

Professor Associado IV do Departamento de Educação Física e Motricidade Humana
Educação Física Escolar
Formação Profissional
Metodologia dos Esportes Coletivos
Educação Física e Saúde Pública
Praxiologia Motriz
Pesquisa Qualitativa

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2010.

BARROSO, André Luís Ruggiero; DARIDO, Suraya Cristina. A pedagogia do esporte e as dimensões dos conteúdos: conceitual, procedimental e atitudinal. Revista da Educação Física, v. 20, n. 2, p. 281-289, 2009.

BENTO, António V. Investigação quantitativa e qualitativa: dicotomia ou complementaridade? Revista JA, n. 64, a. VII, p. 40-43, abr, 2012.

CARDOSO, Berta Leni Costa; SAMPAIO, Tania Maria Vieira; SANTOS, Doiara Silva dos. Dimensões socioculturais do boxe: percepção e trajetória de mulheres atletas. Movimento, v. 21, n. 1, p. 139-153, fev./ mar., 2015.

CASTRO, Suelen Barbosa Eiras de; SOUZA, Doralice Lange de. Significados de um projeto social esportivo: um estudo a partir das perspectivas de profissionais, pais, crianças e adolescentes. Movimento, v. 17, n. 4, p. 145-163, out./ dez., 2011.

FREITAS, Maitê Venuto de. Projetos Sociais Esportivos: sobre desencontros culturalmente significativos. In: SALÃO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 22, 2010, Porto Alegre. Anais... V Congresso Sul brasileiro de Ciências do Esporte. Porto Alegre, RS: UFRGS, 2010. p. 1-7.

HIRAMA, Leopoldo Katsuki; MONTAGNER, Paulo César. Algo para além de tirar da rua: o ensino do esporte em projeto socioeducativo. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 34, n. 1, p. 149-164, jan./ mar., 2012.

KRAVCHYCHYN, Claudio; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bassoli de. Projetos e programas sociais esportivos no Brasil: uma revisão sistemática. Movimento, v. 21, n. 4, p. 1051-1065, out./ dez., 2015.

MACHADO, Gisele Viola; GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte e projetos sociais: interlocuções sobre a prática pedagógica. Movimento, v. 21, n. 2, p. 405-418, abr./ jun., 2015.

MARIANTE NETO, F. P.; STIGGER, Marco Paulo. Reflexividade na pesquisa etnográfica e as suas relações com a prática pedagógica de um professor de boxe. Cadernos de Formação RBCE, v. 2, n. 1, p. 95-107, jan., 2011.

MARQUES, Rodrigo e colaboradores. Os sentidos atribuídos pelos jovens à educação em valores no contexto de um projeto social. Licere, v. 19, n. 4, p. 341-373, dez., 2016.

MELLO, André Silva e colaboradores. Educação física e esporte: reflexões e ações contemporâneas. Movimento, v. 17, n. 2, p. 175-193, abr./ jun., 2011.

NEGRINE, Airton. Instrumentos de coleta de informações na pesquisa qualitativa. In: MOLINA NETO, Vicente; TRIVIÑOS, Augusto N. S. A pesquisa qualitativa em educação física Porto Alegre, RS: UFRGS/SULINA, 1999.

PARLEBAS, Pierre. Elementos de sociologia del deporte. Málaga, Espanha: Universidade Internacional Deportiva de Andalucia, 1988.

PARLEBAS, Pierre. Juegos, deportes y sociedades: léxico de Praxiología Motriz. Barcelona, Espanha: Paidotribo, 2008.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. Pedagogia do esporte e das lutas: em busca de aproximações. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 26, n. 2, p. 283-300, abr./ jun., 2012.

SILVA, Orestes Manoel da; SILVA, Carlos Alberto Figueiredo da. Desenho da rede de um projeto esportivo social: atores, representações e significados. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 8, n. 3, p. 415-28, jul./ set., 2014.

SOUZA, Doralice Lange de e colaboradores. Determinantes para implementação de um projeto social. Motriz, v. 16, n. 3, p. 689-700, jul./ set., 2010.

THOMASSIM, Luis Eduardo Cunha; STIGGER, Marco Paulo. Super oferta de projetos sociais esportivos: superando as imagens públicas idealizadas sobre estas ações. Anais... I Seminário Nacional Sociologia e Política UFPR, 2009, p. 1-17.

ZALUAR, Alba. Cidadãos não vão ao paraíso. São Paulo: Escuta, Campinas, SP: UNICAMP, 1994.

Published

2019-08-14

How to Cite

Ferreira, L. A., Marrero, F. P., & Ramos, G. N. S. (2019). SOCIO-EDUCATIONAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS OF A SOCIAL PROJECT: PROSPECTS OF PROFESSIONALS AND PARTICIPANTS. Corpoconsciência, 23(2), 26–36. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/7845