THE SPORTS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CURRICULUM: A STUDY OF LITERATURE REVIEW IN THE JOURNALS OF THE CAPES

Authors

  • Tiago Nunes Medeiros proftmedeiros@gmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Maiara Pelisser maiarapelisser@hotmail.com
    Centro Universitário Cenecista de Osório (UNICNEC)
  • Caroline de Oliveira Lemos carol_lemos96@hotmail.com
    Centro Universitário Cenecista de Osório (UNICNEC)
  • Felipe Martins Cunha felipemartinscunha@yahoo.com.br
    Centro Universitário Cenecista de Osório (UNICNEC)
  • Fabiano Bossle fabiano.bossle@ufrgs.br
    Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Keywords:

Physical Education, Curriculum, Sport

Abstract

This study deals with sport in the Physical Education at School (EFIE) curriculum, the research problem is: How does sport manifest itself in the Physical Education at School curriculum? The research aims to understand the sport in the EFIE curriculum from a qualitative study of bibliographic review in the periodicals of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). The search was made from the descriptors Physical Education at School, Curriculum and Sport. We analyze the texts to check the centrality of the descriptors in scientific production. The informations show that the EFIE has been developed in the curriculum, has the sport as competition, training and performance as predominant content. It is concluded from the perspective of the authors that the sport has manifested itself in the curriculum of the Physical Education at School as an element few critical and reflective.

References

ALBERTO, Alvaro Aldolfo Duarte; FIGUEIRA JUNIOR, Aylton José. Percepções de determinantes bioculturais da atividade física e associação com características pessoais e profissionais de professores de educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Paraná, v. 38, nº 3, p. 275-282, 2016.

ALTMANN, Helen; AYOUB, Eliana; AMARAL, Silvia Cristina Franco. Gênero na Prática Docente em Educação Física: “Meninas não gostam de suar, meninos são habilidosos ao jogar”? Estudos Feministas. Florianópolis, v.19, nº 2, p. 491-501, 2011.

ARAUJO, Pablo Aires; SOUZA, Maristela da Silva; RIBAS, João Francisco Magno. Praxiologia motriz e a abordagem crítico-superadora: Aproximações preliminares. Revista Motricidade. V.10, nº 4, p. 3-15, 2014

BETTI, Mauro. Educação Física e Sociedade. São Paulo: Movimento, 1991.

BETTI, Irene Conceição Rangel. Esporte na Escola: Mas é só isso professor? Revista Motriz. Rio Claro, v.1, nº 1, p. 25-31, 1999.

BETTI, Mauro; ZULIANI, Luiz Roberto. Educação Física Escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. São Paulo, v.1, nº 1, p. 73-81, 2002.

BETTI, Mauro. Educação Física Escolar Ensino e Pesquisa – Ação. Ijuí: Unijuí, 2015.

CARVALHO, Sergio Frank; SILVA, Sheila Aparecida Pereira Santos; NISTA- PICCOLO, Vilma Leni; MOREIRA, Wagner Wey; NUNES, Hugo Cesar Bueno. Transmissão de ideias sobre o corpo humano pelo professor de educação física escolar e reações percebidas nos alunos. Revista Motricidade. V.8, nº 1, p. 67-77, 2012.

COUTINHO, Renato Xavier; SOARES, Max Castelhano; FOLMER, Vanderlei; PUNTEL, Robson Luiz. Análise da produção de conhecimento da educação física brasileira sobre o cotidiano escolar. Revista Brasileira de Pós - Graduação. Brasília, v.9, nº 17, p. 491-516, 2012.

DARIDO, Suraya Cristina. O contexto da educação física escolar. In: DARIDO, Suraya Cristina. Educação física na escola: questões e reflexões. 1ª Edição. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.

EUSSE, Karen Lorena Gil; BRACHT, Valter; ALMEIDA, Felipe Quintão de. A prática pedagógica como obra de arte: aproximações a estética do professor- artista. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Paraná, v. 38, nº1, p.11-17, 2016.

FERRAZ, Osvaldo Luiz; CORREIA, Walter Roberto. Teorias curriculares, perspectivas teóricas em educação física escolar e implicações para a formação docente. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. São Paulo, v.26, nº 3, p. 531-540, 2012.

FRANCO, Neil. Gênero e Esporte: masculinidades e feminilidades na escola. Estudos feministas. Florianópolis, v. 24, nº 2, p. 665-668, 2016.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5ª Edição. São Paulo: Atlas, 2010.

GIROUX, Henry A. “Praticando estudos culturais na faculdade de educação”. In: GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GOMES, Marta Correa; SANTOS, Leonardo José Mataruna dos; SILVA, Paulo Rodrigo Pedroso da. Educação Olímpica para Quê? Educação Olímpica para Quem? Representações e Práticas para uma Pedagogia Crítica do Olimpismo em Tópicos Especiais – O Doping entre Escolares. Podium. São Paulo, v. 3, nº 1, p. 38-48, 2014.

KUNZ, Elenor. Educação física: ensino e mudanças. 3ª Edição. Ijuí: Unijuí, 2012.

KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 1994.

LUGUETTI, Carla Nascimento; FERRAZ, Osvaldo Luiz; NUNOMURA, Myrian; BÖHME, Maria Tereza Silveira. O planejamento das práticas esportivas escolares no ensino fundamental na cidade de Santos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Paraná, v. 37, nº4, p.314-322, 2015.

MARTINI, Cristiane Oliveira Pisani; VIANA, Juliana de Alencar. “Jogando” com as diferentes linguagens: a atualização dos jogos na educação física escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Paraná, v. 38, nº 3, p. 243-250, 2016.

MILLEN NETO, Alvaro Rego; FERREIRA, Alexandre da Costa; SOARES, Antonio Jorge Gonçalves. Políticas de esporte escolar e a construção social do currículo de educação física. Revista Motriz. Rio Claro, v.17, nº 3, p. 416-423, 2011.

NASCIMENTO, Ilário Antonio do; SANTOS, Rosélio Francisco dos. ALUNOS ATLETAS DE FUTSAL DAS ESCOLAS PÚBLICAS E PARTICULARES APRESENTAM OU NÃO RENDIMETO ESCOLAR SATISFATÓRIO? Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo, v.2, nº 6, p. 179-184, 2010.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação Física, Currículo e Cultura. São Paulo: Phorte, 2009.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Contribuições dos Estudos Culturais para o Currículo de Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Paraná, v. 33, nº 3, p. 671-685, 2011.

PINTO, Leila Mirtes Santos de Magalhães. A legitimidade do moderno sentido de esporte: um olhar sobre a história do esporte no Brasil. Coletânea do IV Encontro Nacional de História do Esporte, Lazer e Educação. Belo Horizonte : UFMG/EEF, 1996.

PUCHTA, Diogo Rodrigues; OLIVEIRA, Marcus Aurélio Taborda de. O livro como ferramenta pedagógica para a inserção da educação física e da ginástica no ensino público primário paranaense (fim do século XIX e início do século XX). Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Paraná, v.37, nº 3, p. 272-279, 2015.

ROCHA JUNIOR, Coriolano Pereira; SOARES, Antonio Jorge Gonçalves. Percepções e análises sobre o uso da história no Coletivo de Autores. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Paraná, v. 92, nº 1, p. 1-7, 2015

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3ª Edição. Porto Alegre: Editora Artmed. 2000. Tradução Ernani F. da F. Rosa.

SACRISTÁN, José Gimeno. Currículo e diversidade cultural. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; MOREIRA, Antonio Flávio (Orgs.). Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis: Vozes, 1995.

SALES, Shirlei Rezende; PARAÍSO, Marlucy Alves. JUVENTUDE CIBORGUE E A TRANSGRESSÃO DAS FRONTEIRAS DE GÊNERO. Estudos Feministas. Florianópolis, v.19, nº 2, p.535-548, 2011.

SILVA, Tomas Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica. 2007.

SOARES, Carmen Lucia; TAFFAREL, Celi Nelza Zulke; VARJAL, Maria Elizabeth Medicis; CASTELLANI FILHO, Lino; ESCOBAR, Micheli Ortega; BRACHT, Valter. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

SOUZA JUNIOR, Marcílio. A EDUCAÇÃO FÍSICA NO CURRÍCULO ESCOLAR E O ESPORTE (IM) POSSIBILIDADE DE REMEDIAR O RECENTE FRACASSO ESPORTIVO. Revista Pensar a Prática. Góias, v.4, nº 1, p. 19-30, 2001.

TENÓRIO, Kadja Michele Ramos; OLIVEIRA, Rodrigo Falcão Cabral de; LIMA, Ricardo Bezerra Torres; CAMINHA, Iraquitan de Oliveira; MELO, Marcelo Soares Tavares de; Souza júnior, Marcílio. Propostas curriculares para Educação Física em Pernambuco: entendimentos acerca do esporte. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Paraná, v.37, nº 3, p.280-288, 2015.

Published

2018-08-08

How to Cite

Medeiros, T. N., Pelisser, M., Lemos, C. de O., Cunha, F. M., & Bossle, F. (2018). THE SPORTS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CURRICULUM: A STUDY OF LITERATURE REVIEW IN THE JOURNALS OF THE CAPES. Corpoconsciência, 22(2), 73–84. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/6377

Most read articles by the same author(s)