DIGITAL TECHNOLOGIES AND THE LEGACIES OF THE COVID-19 PANDEMIC FOR SPORTS TEACHING IN THE SEMIARID POTIGUAR

Authors

  • Jorge Alexandre Maia de Oliveira jorge_alexandre16@hotmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Allyson Carvalho de Araújo allysoncarvalho@gmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

10.51283/rc.28.e16981

Keywords:

Media, Digital Technologies, Physical Education, Sports

Abstract

This study aims to analyze the pedagogical practice of Physical Education teachers in relation to the use of digital technologies during the COVID-19 pandemic. The ways of reinventing subjects linked to the formal education process in this context and, mainly, the role of digital technologies for school Physical Education and, specifically, for teaching sports, form the key point of this text. This is an exploratory study with a Physical Education teacher who is currently in management activity at his school, but who experienced the pandemic period as a teacher and who, therefore. Among the important findings, we noticed the teacher's difficulties in relation to digital technologies and media, especially applied to education, positive factors that media and technologies brought to education, as well as the need to move forward in the discussion of media education.

References

ARAÚJO, Allyson Carvalho de et al. Mediações tecnológicas em períodos de ensino remoto: experiências internacionais. Revista de educação física, saúde e esporte, v. 5, p. 68-86, 2022.

ARAÚJO, Allyson Carvalho; BATISTA, Alison Pereira; OLIVEIRA, Marcio Romeu Ribas. Vamos pensar as mídias na escola? educação física, movimento, tecnologia. Natal, RN: EDUFRN, 2016.

ARAÚJO, Allyson Carvalho; OVENS, Alan Patrick. Social distancing and physical education teaching: strategies, technologies, and new learning. Movimento, v. 28, p. 1-1-, 2022.

CARVALHO, Janete Magalhães. Práticas pedagógicas nas múltiplas redes educativas que atravessam os Currículos. In: LIBÂNEO, José Carlos; ALVES, Nilda (Orgs.). Temas de pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede: A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino; SILVA, Roberto. Metodologia científica. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007

FANTIN, Monica. Contexts, perspectives and challenges for media education in Brazil. In: ELÉA, Ilana (Ed.). Agentes e vozes: um panorama da mídia-educação no Brasil, Portugal e Espanha. Göteborg, Sweden: University of Gothenburg, 2014.

FONSECA, Fábio Batista da et al. Educação física escolar, tecnologias digitais e saúde: incursões exploratórias pela literatura. Motrivivência, v. 32, n. 63, p. 1-18, 2020.

FREIRE, Elisabete dos Santos et al. Narrativas de experiências de saberes e uso de tecnologias na educação física escolar: contextos situados de enfrentamento. Revista brasileira de pesquisa (auto)biográfica, v. 7, p. 950-965, 2022.

GARCIA, Wilton. Corpo e tecnologia na sala de aula: estudos contemporâneos. Comunicação & educação, v. 15, n. 3, p. 39-46, 2010.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Orgs.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: UFRGS, 2009.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GONSALVES, Elisa Pereira. Iniciação à pesquisa cientifica. 2. ed. Campinas, SP: Alínea, 2001.

HULME, Michael; PETERS, Sue. Me, my phone, and I: the role of the mobile phone. Journal of applied social psychology, v. 37, n. 10, p. 2405-2434, 2001.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Região de influência das cidades. Rio de Janeiro: IBGE, 2008.

KATZ, James E. Magicin the air: mobile communication and the transformation of the social life. New Brunswick, Canada: Transaction Pub., 2006.

LEITE, Leilane Shamara Guedes Pereira et al. O ensino remoto de educação física em narrativa: entre rupturas e aprendizados na experiência com a tecnologia. Movimento, v. 28, p. 1-17, 2022.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7. ed. São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: Abrasco, 2000.

MONTEIRO, Angélica; MOREIRA, José António; ALMEIDA, Ana Cristina. Educação online: pedagogia e aprendizagem em plataformas digitais. Santo Tirso, Portugal: De Facto Editores, 2012.

MOREIRA, José António. Modelos pedagógicos virtuais no contexto das tecnologias digitais. In: MILL, Daniel et al. (Eds.) Educação a distância: dimensões da pesquisa, da mediação e da formação. São Paulo: Artesanato Educacional, 2018.

NÚCELO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR (NIC.br). (2022). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: pesquisa TIC Domicílios, ano 2021. Disponível em: <https://cetic.br/pt/arquivos/domicilios/2021/individuos/>. Acesso em: 10 fev. 2024.

OLIVEIRA, Marcio Romeu Ribas; MIRANDA, Lyana de. Mídia-Educação (física) e metodologias participativas: a produção de imagens como possibilidade didático-pedagógica na educação física. Revista educação e cultura contemporânea, v. 13, n. 31, p. 253-276, 2016.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Educação midiática. Paris, França: Unesco, 1984.

PEREIRA, Rogério Santos. Multiletramentos, tecnologias digitais e os lugares do corpo na educação. 2014. 227f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2014.

RESENDE, Rui. Técnica de Investigação Qualitativa: ETCI. Journal of sport pedagogy & research, v. 2, n. 1, p. 50-57, 2016.

SAMPIÉRI, Roberto Hernández.; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María Del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SCIRÉ, Claudia D'Ipolitto de Oliveira. Vida em conexão: celulares, usuários e mercado na construção do novo social. 2014. 188f. Tese (Doutorado em Sociologia). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

SEABRA, Giovanni de Farias. Pesquisa científica: o método em questão. Brasília: Universidade de Brasília, 2001.

SELWYN, Neil. Education and technology: key issues and debates. New York, USA: Continuum, 2011.

SHIGUNOV NETO, Alexandre; MACIEL, Lizete Shizue B. (Orgs.). Reflexões sobre a formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2002.

SILVA, Antonio Jansen Fernandes da et al. Dilemmas, challenges, and strategies of physical education teachers-researchers to combat covid-19 (SARS-CoV-2) in Brazil. Frontiers in education, v. 6, p. 1-15, 2021.

SILVA, Antonio Jansen Fernandes da et al. Desafios da educação física escolar em tempos de pandemia: notas sobre estratégias e dilemas de professores(as) no combate à covid-19 (SARS-COV-2). Cenas educacionais, v. 4, p. 1-27, 2021.

SILVA, André Magno Gomes da. Formação continuada de professores de educação física: um estudo colaborativo na apropriação de tecnologias digitais de informação e comunicação a partir da mídia-educação. 2023. 186f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, 2023.

SOUZA JUNIOR, Antonio Fernandes de. Os docentes de educação física na apropriação da cultura digital: encontros com a formação continuada. 2018. 184f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, 2018.

VAN LANCKER, Wim; PAROLIN, Zachary. Covid-19, school closures, and child poverty: a social crisis in the making. The lancet, v. 5, n. 5, p. e243-244, 2020.

VAREA, Valeria; GONZÁLEZ-CALVO, Gustavo; GARCÍA-MONGE, Alfonso. Exploring the changes of physical education in the age of Covid-19. Physical education and sport pedagogy, v. 27, n. 1, p. 32-42, 2022.

Published

2024-08-02

How to Cite

Oliveira, J. A. M. de, & Araújo, A. C. de. (2024). DIGITAL TECHNOLOGIES AND THE LEGACIES OF THE COVID-19 PANDEMIC FOR SPORTS TEACHING IN THE SEMIARID POTIGUAR. Corpoconsciência, 28, e16981. https://doi.org/10.51283/rc.28.e16981

Most read articles by the same author(s)