GYMNASTICS FOR ALL IN ADOLESCENCE

A SYSTEMATIC REVIEW

Authors

  • Cláudia Xavier Xavier cxcorrea@yahoo.com.br
    Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Tamiris Lima Patrício tamirislima90@hotmail.com
    Universidade de São Paulo
  • Michele Viviene Carbinatto mcarbinatto@usp.br
    Universidade de São Paulo
  • Clara Mockdece Neves claramockdece.neves@ufjf.edu.br
    Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

10.51283/rc.27.e15725

Keywords:

Gymnastics, Sport, Prism Method

Abstract

The present systematic review aimed to identify studies of Gymnastics for All in adolescence. The searches took place in the databases BVS, Scopus, Scielo, Periodicals Capes, between 2010 and 2020, and Revista Conexões. The descriptors gymnastics for all AND adolescent in English and Portuguese. The selection and eligibility of studies followed PRISMA methodological standards. 62 articles were identified, 12 of which were selected for analysis. The search showed incipient research related to descriptors. It was noted: prevalence of participation of adolescents in gymnastic festivals; implementation of the GPT through the valorization of culture, creativity and the collective process.

References

AYOUB, Eliana. Ginástica geral e educação física escolar. 2. ed. Campinas, SP: Unicamp, 2007.

BAHU, Ligia Zagorac; CARBINATTO, Michele Viviene. Extensão universitária e ginástica para todos: contribuições à formação profissional. Conexões, v. 14, n. 3, p. 46-70, 2016.

BATISTA, Mellina Souza. Extensão universitária: análise dos grupos de ginastica para todos. 2019. 97f. Dissertação (Mestrado em Ciências). Universidade de São Paulo. São Paulo, 2019.

BENTO-SOARES, Daniela; SCHIAVON, Laurita Marconi. Gymnastics for all: different cultures, different perspectives. Science of gymnastics journal, v. 12, n. 1, p. 5-18, 2020.

BORTOLETO, Marco Antonio Coelho e colaboradores. What motivates people to participate in a non-competitive gymnastics festival: a case study of World Gymnaestrada. Science of gymnastic journal, v. 11, n. 1, p. 15-22, 2019.

CARBINATTO, Michele Viviene; EHRENBERG, Mônica Caldas (Orgs.). Festival ginástico e isolamento social: retratos de um evento on-line. Curitiba, PR: Bagai, 2020.

CARBINATTO, Michele Viviene e colaboradores. Campos de atuação em ginástica: estado da arte nos periódicos brasileiros. Movimento, v. 22, n. 3, p. 1-15, jul./ set., 2016.

CARBINATTO, Michele Viviene; FURTADO, Lorena Nabanete dos Reis. Possibilidades de criação para coreografias de ginástica para todos por meio da compreensão da lógica das colaborações da ginástica rítmica. In: CONGRESSO DE GINÁSTICA PARA TODOS, 8. Anais... Caldas Novas, GO, 2019.

CARBINATTO, Michele Viviene; BENTO-SOARES, Daniela ; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Gym Brasil - Festival Nacional de Ginástica para Todos. Motrivivência, v. 28, n. 49, p. 128-145, 2016.

CONFEDERAÇÃO BRASILEIRA DE GINÁSTICA/CBG. Relatório Final Ginastrada Mundial, 21 jun. 2020.

FEDERAÇÃO INTERNACIONAL DE GINÁSTICA/FIG - 2020. Gymnastics for all. Disponível em: https://www.gymnastics.sport/site/discipline.php?disc=1. Acesso em: 24 out. 2020.

GALLAHUE, David L.; OZMUN, John C. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. 3. ed. São Paulo: Phorte, 2005.

GALVAO, Maria Cristiane Barbosa; RICARTE, Ivan Luiz Marques. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion, v. 6, n. 1, p. 57-73, set., 2019/ fev., 2020.

GRANER, Larissa; PAOLIELLO, Elizabeth; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Grupo Ginástico Unicamp: potencializando as ações humanas. In: BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; PAOLIELLO, Elizabeth (Orgs.). Ginástica para todos: um encontro com a coletividade. Campinas, SP: Unicamp, 2017.

HENRIQUE, Nayane Ribeiro. Aula centrada no aluno e aula centrada no professor: experiência na ginástica para todos. 2020. 102f. Dissertação (Mestrado em Ciências). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.

LELES, Marilia Teodoro de e colaboradores. Ginástica para todos na extensão universitária: o exercício da prática docente. Conexões, v. 14, n. 3, p. 23-45, 2016.

LEON, Kiko e colaboradores. Análisis de los factores que influyen en la cooperación deportiva en las actividades gimnásticas grupales no competitivas. Retos, n. 37, p. 532-539, 2020.

LIMA, Leticia Bartholomeu de Queiroz e colaboradores. A ginástica geral no ensino fundamental na cidade de Rio Claro/SP: a perspectiva dos alunos. Conexões, v. 13, n. esp., p. 27–38, 2015.

LOPES, Priscila. A gente abre a mente de uma forma extraordinária: potencialidades da pedagogia freiriana no desenvolvimento da ginástica para todos. 2020. 286f. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.

LOPES, Priscila e colaboradores. Ginástica para todos e literatura: realidade, possibilidades e criação. Conexões, v. 13, n. esp., p. 127-146, 2015.

MALDONADO, Daniel Teixeira; BENTO-SOARES, Daniela; SCHIAVON, Laurita Marconi. Educação física no ensino médio: reflexões e desafios sobre a tematização das ginásticas. Motrivivência, v. 31, n. 60, p. 1-19, 2019.

MALINA, Robert M.; BOUCHARD, Claude. Atividade física do atleta jovem: do crescimento à maturação. São Paulo: Roca, 2002.

MENEGALDO, Fernanda Raffi. Ginástica para todos: por uma noção de coletividade. 2018. 160f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2020.

MENEGALDO, Fernanda Raffi; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Ginástica para todos. Conexões, n. 18, p. 1-17, 2020a.

______. The role of time and experience to the gymnastics for all practice: building a sense of collectivity. Science of gymnastic journal, v. 12, n. 1, p. 19-26, 2020b.

______. Ginástica para todos e coletividade: nos meandros da literatura científica. Motrivivência, v. 32, n. 61, p. 1-17, 2020c.

OLIVEIRA, Lucas Machado de; BARBOSA-RINALDI, Ieda Parra; PIZANI, Juliana. Produção de conhecimento sobre ginástica na escola: uma análise de artigos, teses e dissertações. Movimento, n. 26, v. 26, p. 1-15, 2020.

OLIVEIRA, Maurício Santos; SILVA, Yan Tavares Galdino da; SILVA, Paula Cristina da Costa. Pursuing gymnastics for all and by. Science of gymnastics journal, v. 10, n. 1, p. 111-122, 2018.

PAGE, Matthew J e colaboradores. A declaração Prisma 2020: uma diretriz atualizada para relatar revisões sistemáticas. Plos medicine, v. 18, n. 3, p. 1-20, 2021.

PAOLIELLO, Elizabeth e colaboradores. O perfil da delegação brasileira na World Gymnaestrada de Lausanne/Suíça - 2011. Conexões, v. 10, p. 209-222, 2012.

PAPALIA, Diane E.; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento humano. 12. ed. Porto Alegre: Artmed, 2013.

PATRÍCIO, Tamiris Lima; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Festivais ginásticos: princípios formativos na visão de especialistas. Conexões, v. 13, n. esp., p. 98–114, 2015.

PATRICIO, Tamiris Lima; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; CARBINATTO, Michele Viviene. Festivais de ginástica no mundo e no Brasil: reflexões gerais. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 30, n. 1, p. 199-216, 2016.

PATRICIO, Tamiris Lima; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; TOLEDO, Eliana de. Institucionalização da ginástica para todos no Brasil: três décadas de desafios e conquistas (1988-2018). Pensar a prática, n. 23, p. 1-28, 2020.

SANTOS, Thyago Thacyano de Souza dos e colaboradores. Ginástica para todos nas aulas de educação física: um estudo de caso. Conexões, v. 16, n. 4, p. 450-467, out./ dez., 2018.

SIMÕES, Regina e colaboradores. A produção acadêmica sobre ginástica: estado da arte dos artigos científicos. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 30, n. 1, p. 183-198, 2016.

TIBA, Içami. Puberdade e adolescência: desenvolvimento biopsicossocial. São Paulo: Ágora, 1985.

Published

2023-08-09

How to Cite

Xavier, C. X., Patrício, T. L., Carbinatto, M. V., & Neves, C. M. (2023). GYMNASTICS FOR ALL IN ADOLESCENCE: A SYSTEMATIC REVIEW. Corpoconsciência, 27. https://doi.org/10.51283/rc.27.e15725

Most read articles by the same author(s)