THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS

Authors

  • Pedro Henrique Carbone Vidotti pedrovidotti@hotmail.com
    Universidade Federal de São Carlos
  • Glauco Nunes Souto Ramos glauco@ufscar.br
    Universidade Federal de São Carlos

DOI:

10.51283/rc.27.e15054

Keywords:

BNCC, Scholar Physical Education, Dimensions of Knowledge

Abstract

This study aims to discuss the pedagogical relevance and the approach of the eight dimensions of knowledge, included in the National Common Curricular Base for Physical Education. The research has a qualitative approach with interpretive description features. We used documentary research as a data collection technique, analyzing the National Common Curricular Base and 18 didactic sequences from the 8th and 9th grades created by Physical Education teachers. We understand that the dimensions of knowledge are didactic tools to classify the knowledge specific to Physical Education at school, and, in the didactic sequences, we find knowledge that we associate with all groups, with emphasis on skills that approach the Construction of Values, Analysis and Understanding. We consider that the dimensions of knowledge present themselves as a possibility to reflect on the quality of pedagogical proposals.

References

ARAÚJO, Miguel Almir Lima de. Os sentidos da sensibilidade: sua fruição no fenômeno do educar. Salvador: EDUFBA, 2008.

BETTI, Mauro. A versão final da Base Nacional Comum Curricular da educação física (ensino fundamental): menos virtudes, os mesmos defeitos. Revista brasileira de educação física escolar, ano IV, v.1, p. 156-175, jul., 2018.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e os métodos. Porto, Portugal: Porto, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017.

______. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: arte. Brasília, DF: MEC, 1997.

______. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental: arte. Brasília, DF: MEC, 1998.

DEL-MASSO, Maria Candido Soares; COTTA, Maria Amélia de Castro; SANTOS, Marisa Aparecida Pereira. Análise qualitativa e análise quantitativa em pesquisa científica. Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional – PROEF – Disciplina Seminários de Pesquisa Científica em Educação Física. [2018]. Disponível em: <https://edutec.unesp.br/moodle/pluginfile.php/149313/mod_resource/content/1/index.html#> Acesso em: 20 set. 2018.

FERRETTI, Celso João; ZIBAS, Dagmar Maria Leopoldi; TARTUCE, Gisela Lobo Baptista Pereira. Protagonismo juvenil na literatura especializada e na reforma do ensino médio. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 122, p. 411-423, mai./ ago., 2004.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Técnicas de pesquisa. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1990.

RIO GRANDE DO SUL, Secretária de Estado da Educação. Referencial curricular: linguagens, códigos e suas tecnologias: artes e educação física. Volume 2. Porto Alegre, RS, 2009.

Published

2023-04-13

How to Cite

Vidotti, P. H. C., & Ramos, G. N. S. (2023). THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS. Corpoconsciência, 27, e15054. https://doi.org/10.51283/rc.27.e15054

Issue

Section

Seção Temática - A EDUCAÇÃO FÍSICA NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR

Most read articles by the same author(s)