DANCE AS CONTENT OF PHYSICAL EDUCATION

AN EXPERIENCE WITH REMOTE TEACHING AT IFMT

Authors

  • Larissa Beraldo Kawashima larissa.kawashima@ifmt.edu.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso
  • Marcelo Gomes Alexandre marcelo.alexandre@ifmt.edu.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso
  • Marcos Roberto Godoi mrgodoi78@hotmail.com
    Secretaria de Educação do Estado de Mato Grosso
  • Elisangela Almeida Barbosa elisangela.almeida@ifmt.edu.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

DOI:

10.51283/rc.v26i1.13482

Keywords:

Dance, Remote Teaching, High School, Physical Education

Abstract

This text aims to present and describe an experience with remote teaching of Dance in Physical Education classes with integrated High School classes during the context of the COVID-19 pandemic. The presentation of the experience followed the paths followed in the constructed pedagogical sequence, being structured from the collective elaboration of the teaching/class plan between the teachers of the classes involved and the development of content during the classes. The selected contents were related to dance teaching, such as the concept of rhythm and dance, classifications according to historical construction and prejudices related to dances. We found strategies that allowed us to develop the content during the proposed classes, so that students could know and experience some dances, even through access to and production of videos, requiring research and dynamism from us, teachers, to promote a meeting between the languages used (body, visual, media) and the interests of the students.

References

BARBOSA, Elisangela Almeida. A dança na formação de professores de educação física: saberes e conhecimentos na intervenção profissional. 2011. 158f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, MT, 2011.

BATISTA, Alison Pereira e colaboradores. A dança nas aulas de educação física no ensino médio: reflexões sobre o uso do xbox como ferramenta de ensino e aprendizagem. In: BATISTA, Alison Pereira e colaboradores (Orgs.). Educação física no IFRN. Natal, RN: IFRN, 2016.

BRASILEIRO, Lívia Tenório. O conteúdo “dança” em aulas de educação física: temos o que ensinar? Pensar a prática, v. 6, p. 45-58, 2006.

CHIZZOTTI, Antônio. Metodologia do ensino superior: o ensino com pesquisa. In: CASTANHO, Sergio; CASTANHO, Maria Eugênia (Orgs.). Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas, SP: Papirus, 2013.

CORREIA, Walter Roberto. Educação física no ensino médio: questões impertinentes. 2. ed. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2011.

DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição Andrade (Orgs.). Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

DINIZ, Irlla Karla dos Santos e colaboradores. Dança no ensino médio: da contextualização à prática. In: DARIDO, Suraya Cristina (Org.). Educação física no ensino médio: diagnóstico, princípios e práticas. Ijuí, RS: Unijuí, 2017.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012.

GASPARI, Telma Cristiane. Dança. In: DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição Andrade (Orgs.). Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

GODOI, Marcos e colaboradores. O ensino remoto durante a pandemia de covid-19: desafios, aprendizagens e expectativas dos professores universitários de educação física. Research, society and development, v. 9, n. 10, p. e4309108734, 2020.

GODOI, Marcos; KAWASHIMA, Larissa Beraldo; GOMES, Luciane de Almeida. Temos que nos reinventar-: os professores e o ensino da educação física durante a pandemia de COVID-19. Dialogia, v. 1, n. 36, p. 86-101, 2020.

GODOI, Marcos e colaboradores. Les défis et les apprentissages des formateurs d’enseignants d’éducation physique pendant la pandémie de COVID-19 au Brésil. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, v. 18, n. 1, p. 5-20, 2021.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do não-lugar da EF escolar I. In: Cadernos de formação RBCE, v. 1, n. 1, 2009, p. 9-24.

KAWASHIMA, Larissa Beraldo; MOREIRA, Evando Carlos. A educação física no ensino médio. In: KAWASHIMA, Larissa Beraldo; MOREIRA, Evando Carlos (Orgs.). Educação física no ensino médio: reflexões e práticas exitosas [e-book]. Cuiabá, MT: EdUFMT Digital, 2020.

MARQUES, Isabel. Dançando na escola. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

MENDES, Miriam Garcia. A dança. 2. ed. São Paulo: Ática, 2001.

MOREIRA, Evando Carlos; PEREIRA, Raquel Stoilov; LOPES, Tomires Campos. Desafios e propostas para a educação física no ensino médio. In: MOREIRA, Evando Carlos; NISTA- PICCOLO, Vilma Lení (Orgs.). O quê e como ensinar educação física na escola. Jundiaí, SP: Fontoura, 2009.

NANNI, Dionísia. Dança educação: princípios, métodos e técnicas. 4. ed. Rio de Janeiro: Sprint, 2002.

NEIRA, Marcos Garcia. Análise e produção de relatos de experiência da educação física cultural: uma alternativa para a formação de professores. Textos FCC, v. 53, p. 52-64, 2017.

SBORQUIA, Silvia Pavesi. A dança no contexto da educação física: os (des) encontros entre a formação e a atuação profissional. 2002. 199f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2002.

SBORQUIA, Silvia Pavesi; GALLARDO, J. S. P. As danças na mídia e as danças na escola. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 23, n. 2, p. 105-118, 2002.

SBORQUIA, Sivlia Pavesi; NEIRA, Marcos Garcia. Danças folclóricas e populares no currículo da educação física: possibilidades e desafios. Motrivivência, v. 20, n. 31, p. 79-98, dez., 2008.

TORRES SANTOMÉ, Jurjo. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Alienígenas em sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

Published

2022-03-29

How to Cite

Kawashima, L. B., Alexandre, M. G., Godoi, M. R., & Barbosa, E. A. (2022). DANCE AS CONTENT OF PHYSICAL EDUCATION: AN EXPERIENCE WITH REMOTE TEACHING AT IFMT. Corpoconsciência, 26(1), 150–167. https://doi.org/10.51283/rc.v26i1.13482

Issue

Section

Seção Temática - EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL: DESAFIOS PÓS-PANDÊMICOS