ACCESS TO BODILY ADVENTURE PRACTICES IN POÇOS DE CALDAS/MG

DIGITAL MAGAZINE AS A POSSIBILITY OF EDUCATIONAL PRODUCT IN A CRITICAL PERSPECTIVE

Authors

  • Fernanda Gabriela de Rezende Casagrande fer.gab.rez.cas@gmail.com
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais
  • Mateus Camargo Pereira mateus.pereira@ifsuldeminas.edu.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais

DOI:

10.51283/rc.28.e17749

Keywords:

Adventure Body Practices, Historical-Critical Pedagogy, Educational Artifacts

Abstract

The study presents a digital magazine collectively created with high school students in classes based on Historical-Critical Pedagogy. Since in this context, Adventure Body Practices (PCA in Portuguese) are aimed at a tourist market, the theme was a possibility. Our objective with this work was to present and discuss a digital magazine that sought to disseminate the possibilities and understand the unequal reality regarding PCA in Poços de Caldas/MG. The research assumes a qualitative nature and with an intervention research methodological framework. In addition to the reports, which debate and expose the inequalities in access to PCA, the magazine includes a map of free places to carry out the practices in the city. The artifact allowed the evaluation process to occur in a meaningful way, allowed the school debates to go beyond the school walls, made the students' concerns explicit and allowed the population to expand access to leisure.

References

BESSA, Chera Rosane Leles de. Trilhas ecológicas como recurso didático para a educação ambiental: integrando geografia e educação física. 2022. 167f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins, Palmas, TO, 2022.

GALVÃO, Ana Carolina; LAVOURA, Tiago Nicola; MARTINS, Lígia Márcia. Fundamentos da didática histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.

GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.

HARVEY, David. O direito à cidade. Lutas sociais, n. 29, p. 73-89, 2012.

LAVOURA, Tiago Nicola; GALVÃO, Ana Carolina. Fundamentos da didática histórico-crítica: superando limites e recolocando desafios. In: GALVÃO, Ana Carolina et al. (Orgs.). Pedagogia histórico-crítica: 40 anos de luta por escola e democracia. Campinas, SP: Autores Associados, 2021.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza; SANCHES, Odécio. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade?. Cadernos de saúde pública, v. 9, p. 237-248, 1993.

PAIXÃO, Jairo Antônio da. O esporte de aventura como conteúdo possível nas aulas de educação física escolar. Motrivivência, v. 29, n. 50, p. 170-182, 2017.

PRODÓCIMO, Elaine; SAPOLAOR, Gabriel da Costa; LEITÃO, Arnaldo Sifuente Pinheiro. Nas dobras do mundo: Linguagem e Educação Física em diálogo com Paulo Freire. In: MALDONADO, Daniel Teixeira; FARIAS, Uirá de Siqueira; NOGUEIRA, Valdilene Aline (Orgs.). Linguagens na educação física escolar: diferentes formas de ler o mundo. Curitiba, PR: CRV, 2021.

REIS, Adriano de Paiva et al. Pedagogia histórico-crítica e educação física. Juiz de Fora, MG: UFJF, 2013.

ROCHA, Marisa Lopes da; AGUIAR, Katia Faria de. Pesquisa-intervenção e a produção de novas análises. Psicologia: ciência e profissão, v. 23, p. 64-73, 2003.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. São Paulo: Cortez, 2008.

SOARES, Carmen Lúcia et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

SOARES, Carmen Lúcia et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 2012.

TEIXEIRA, David Romão; TAFFAREL, Celi Nelza Zulke. Os objetos de ensino e a seleção dos conteúdos escolares: reflexões a partir dos estudos sobre a educação física. In: GALVÃO, Ana Carolina et al. (Org). Pedagogia histórico-crítica: 40 anos de luta por escola e democracia. Campinas, SP: Autores Associados, 2021.

Published

2024-10-01

How to Cite

Casagrande, F. G. de R., & Pereira, M. C. (2024). ACCESS TO BODILY ADVENTURE PRACTICES IN POÇOS DE CALDAS/MG: DIGITAL MAGAZINE AS A POSSIBILITY OF EDUCATIONAL PRODUCT IN A CRITICAL PERSPECTIVE. Corpoconsciência, 28, e17749. https://doi.org/10.51283/rc.28.e17749

Issue

Section

II Congresso Internacional de Educação Física Escolar