ACCESS TO BODILY ADVENTURE PRACTICES IN POÇOS DE CALDAS/MG
DIGITAL MAGAZINE AS A POSSIBILITY OF EDUCATIONAL PRODUCT IN A CRITICAL PERSPECTIVE
DOI:
10.51283/rc.28.e17749Keywords:
Adventure Body Practices, Historical-Critical Pedagogy, Educational ArtifactsAbstract
The study presents a digital magazine collectively created with high school students in classes based on Historical-Critical Pedagogy. Since in this context, Adventure Body Practices (PCA in Portuguese) are aimed at a tourist market, the theme was a possibility. Our objective with this work was to present and discuss a digital magazine that sought to disseminate the possibilities and understand the unequal reality regarding PCA in Poços de Caldas/MG. The research assumes a qualitative nature and with an intervention research methodological framework. In addition to the reports, which debate and expose the inequalities in access to PCA, the magazine includes a map of free places to carry out the practices in the city. The artifact allowed the evaluation process to occur in a meaningful way, allowed the school debates to go beyond the school walls, made the students' concerns explicit and allowed the population to expand access to leisure.
References
BESSA, Chera Rosane Leles de. Trilhas ecológicas como recurso didático para a educação ambiental: integrando geografia e educação física. 2022. 167f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins, Palmas, TO, 2022.
GALVÃO, Ana Carolina; LAVOURA, Tiago Nicola; MARTINS, Lígia Márcia. Fundamentos da didática histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.
GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.
HARVEY, David. O direito à cidade. Lutas sociais, n. 29, p. 73-89, 2012.
LAVOURA, Tiago Nicola; GALVÃO, Ana Carolina. Fundamentos da didática histórico-crítica: superando limites e recolocando desafios. In: GALVÃO, Ana Carolina et al. (Orgs.). Pedagogia histórico-crítica: 40 anos de luta por escola e democracia. Campinas, SP: Autores Associados, 2021.
MINAYO, Maria Cecilia de Souza; SANCHES, Odécio. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade?. Cadernos de saúde pública, v. 9, p. 237-248, 1993.
PAIXÃO, Jairo Antônio da. O esporte de aventura como conteúdo possível nas aulas de educação física escolar. Motrivivência, v. 29, n. 50, p. 170-182, 2017.
PRODÓCIMO, Elaine; SAPOLAOR, Gabriel da Costa; LEITÃO, Arnaldo Sifuente Pinheiro. Nas dobras do mundo: Linguagem e Educação Física em diálogo com Paulo Freire. In: MALDONADO, Daniel Teixeira; FARIAS, Uirá de Siqueira; NOGUEIRA, Valdilene Aline (Orgs.). Linguagens na educação física escolar: diferentes formas de ler o mundo. Curitiba, PR: CRV, 2021.
REIS, Adriano de Paiva et al. Pedagogia histórico-crítica e educação física. Juiz de Fora, MG: UFJF, 2013.
ROCHA, Marisa Lopes da; AGUIAR, Katia Faria de. Pesquisa-intervenção e a produção de novas análises. Psicologia: ciência e profissão, v. 23, p. 64-73, 2003.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. São Paulo: Cortez, 2008.
SOARES, Carmen Lúcia et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.
SOARES, Carmen Lúcia et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 2012.
TEIXEIRA, David Romão; TAFFAREL, Celi Nelza Zulke. Os objetos de ensino e a seleção dos conteúdos escolares: reflexões a partir dos estudos sobre a educação física. In: GALVÃO, Ana Carolina et al. (Org). Pedagogia histórico-crítica: 40 anos de luta por escola e democracia. Campinas, SP: Autores Associados, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Corpoconsciência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
-
A Revista Corpoconsciência da Universidade Federal de Mato Grosso está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional. Baseado no trabalho disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/index.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).