MEANINGFUL LEARNING FROM TEAM SPORTS GAMES

THE KNOWLEDGE OF PHYSICAL EDUCATION UNDERGRADUATES

Authors

  • Leonardo Ristow leonardoristow@live.com
    Centro Universitário de Brusque
  • Ana Flavia Backes anafbackes@hotmail.com
    Universidade Federal de Santa Catarina
  • Jéssica Dias Cardoso jessidiascardoso@gmail.com
    Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Vinicius Zeilmann Brasil vzbrasil@hotmail.com
    Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Rodolfo Silva da Rosa rodolfodarosa@yahoo.com.br
    Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Valmor Ramos valmor.ramos@udesc.br
    Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

10.51283/rc.28.e17447

Keywords:

Meaningful Learning, Physical Education, Knowledge

Abstract

The objective of this study is to analyze undergraduate students' knowledge about promote meaningful learning of team sports games. Methodologically, it is part of the constructivist investigative paradigm and takes a qualitative approach of a descriptive and interpretative nature. An open interview guided by an analytical matrix was used as a research instrument and the content analysis technique was used to analyze the data. Five undergraduate students regularly enrolled in the final year of the Bachelor's degree in Physical Education participated in this study. The results show that undergraduates describe knowledge consistent with the theoretical basis of meaningful learning and recent empirical evidence regarding learning concepts of collective sports games. It was concluded that the five undergraduates present concepts coherent with the scientific knowledge of meaningful learning and Sports Pedagogy, especially teaching approaches or models that prioritize tactical understanding.

References

ABELSON, Robert P. Differences between belief and knowledge systems. Cognitive science, v. 3, n. 4, p. 355-366, 1979.

AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa, Portugal: Plátano, 2003.

BACKES, Ana Flávia et al. Ensino dos esportes coletivos: as fontes de crenças pedagógicas de universitários em Educação Física. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 42, p. 1-9, 2021.

BACKES, Ana Flávia et al. Princípios pedagógicos de práticas pedagógicas de orientação construtivista em esportes coletivos. Revista de educação física, v. 34, p. 1-14, 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2004.

BARROSO, André Luís Rugiero; DARIDO, Suraya Cristina. Voleibol escolar: uma proposta de ensino nas dimensões conceitual, procedimental e atitudinal do conteúdo. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 24, n. 2, p. 179-194, 2010.

BREDT, Sarah et al. Space creation dynamics in basketball small-sided games. Perceptual and motor skills, v. 125, n. 1, p. 162-176, 2018.

BROEK, Gert Vande et al. Comparação de três abordagens instrucionais para aprimorar o conhecimento tático no voleibol entre estudantes universitários. Revista de ensino em educação física, v. 30, n. 4, p. 375-392, 2011.

BUNKER, David; THORPE, Rod. A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of physical education, v. 18, n. 1, p. 5-8, 1982.

BUTLER, Judith. We are what we teach: TGfU as a complex ecological situation. Research quarterly for exercise and sport, v. 87, n. sup1, p. S2-S3, 2016.

CLEMENTE, Filipe Manuel. Princípios pedagógicos dos teaching games for understanding e da pedagogia não-linear no ensino da educação física. Movimento, v. 18, n. 2, p. 315-335, 2012.

CRESWELL, John Ward. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre, RS: Penso, 2014.

POZO, Juan Ingnácio. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. In: COLL, César et al. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre, RS: Artmed, 2000.

DAVIS, Cláudia; OLIVEIRA, Zilma de. Psicologia na educação. São Paulo: Cortez, 1994.

DENZIN, Norman K. Collecting and interpreting qualitative materials. Thousand Oaks, USA: Sage, 2008.

FERRAZ, Ana Paula do Carmo Marcheti; BELHOT, Renato Vairo. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & produção, v. 17, p. 421-431, 2010.

GIL, Vicente Maria Gaspar et al. O questionamento como ferramenta fundamental para o desenvolvimento da tomada de decisão de estudantes em educação física. Movimento, v. 25, p. 1-14, 2022.

LAUNDER, Alan. Play practice: the games approach to teaching and coaching sports. Adelaide, Austrália: Human Kinetics, 2001.

LEMUS, Ismael López; PIZARRO, Alba Práxedes; ÁLVAREZ, Fernando Villar. Effect of an intervention teaching program, based on TGFU model, on the cognitive and execution variables, in the physical education context. European journal of human movement, n. 37, p. 88-108, 2016.

LIGHT, Richard. Coaches' experiences of game sense: opportunities and challenges. Physical education & sport pedagogy, v. 9, n. 2, p. 115-131, 2004.

MANDIGO, James; LODEWYK, Ken; TREDWAY, Jay. Examining the impact of a teaching games for understanding approach on the development of physical literacy using the passport for life assessment tool. Journal of teaching in physical education, v. 38, n. 2, p. 136-145, 2019.

MARQUES, Renato Francisco Rodrigues et al. Proposta de sistematização de ensino do futebol baseada em jogos: desenvolvimento do conhecimento tático em jogadores com 10 e 11 anos de idade. Motricidade, v. 11, n. 2, p. 115-128, 2015.

MESQUITA, Isabel Maria Ribeiro; PEREIRA, Felismina Rosa Marques; GRAÇA, Amândio Braga dos Santos. Modelos de ensino dos jogos desportivos: investigação e ilações para a prática. Motriz, v. 15, n. 4, p. 944-954, 2009.

MITCHELL, Stephen; OSLIN, Judith; GRIFFIN, Linda. Teaching sport concepts and skills: a tactical games approach. Adelaide, Austrália: Human Kinetics, 2020.

MOREIRA, Marco Antonio; MASINI, Elcie Aparecida Fortes Salzano. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro, 2009.

NEWMAN, James. Why slower balls and smaller courts for 10 and under players? Coaching & sport science review, v. 18, n. 51, p. 5-6, 2010.

RAMOS, Valmor et al. As crenças sobre o ensino dos esportes na formação inicial em Educação Física. Revista da educação física, v. 25, p. 231-244, 2014.

REVERDITO, Riller Silva; COLLET, Carine; MACHADO, João. Pedagogia do esporte: desafios e temas emergentes. Corpoconsciência, v. 26, n. 2, p. 82-98, 2022.

RISTOW, Leonardo et al. Princípios pedagógicos para a aprendizagem significativa dos jogos esportivos coletivos. Educación física y ciencia, v. 25, n. 3, p. 1-14, 2023a.

RISTOW, Leonardo et al. A produção científica a respeito da aprendizagem significativa da educação física e dos esportes: uma revisão sistemática. Corpoconsciência, v. 27, p. 1-14, 2023b.

SOUZA, Jeferson Rodrigues et al. As referências de graduandos em Educação Física sobre o ensino dos esportes. Movimento, v. 23, n. 1, p. 133-146, 2017.

SOUZA, Jeferson Rodrigues de et al. Initial physical education students’ beliefs about sport teaching. Educación física y ciencia, v. 20, n. 3, p. 1-2, 2018.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre, RS: Bookman, 2015.

Published

2024-08-02

How to Cite

Ristow, L., Backes, A. F., Cardoso, J. D., Brasil, V. Z., Rosa, R. S. da, & Ramos, V. (2024). MEANINGFUL LEARNING FROM TEAM SPORTS GAMES: THE KNOWLEDGE OF PHYSICAL EDUCATION UNDERGRADUATES. Corpoconsciência, 28, e17447. https://doi.org/10.51283/rc.28.e17447

Most read articles by the same author(s)