SOCIO-DEMOGRAPHIC AND MOTIVATIONAL PROFILE OF HIGH-PERFORMANCE FEMALE ATHLETES IN THE ATHLETICS MODALITY IN MATO GROSSO

Authors

  • Daniel Morais Teodoro danieledfisicaufmt@gmail.com
    Universidade Federal de Mato Grosso
  • Neuza Cristina Gomes da Costa neuzacris@hotmail.com
    Universidade Federal de Mato Grosso
  • Ana Paula da Silva Azevedo ana.azevedo@ufmt.br
    Universidade Federal de Mato Grosso

DOI:

10.51283/rc.28.e17249

Keywords:

Women's Sports, Athletics, Gender Equality

Abstract

Despite the challenges faced by female athletes, there has been a noticeable increase in their participation over the decades, both in national and international competitions, including the Olympic Games. In Mato Grosso, as well as at the national level, female presence in Athletics is on the rise, but further studies are needed to fully understand this reality and promote gender equality in the sports field. This study aims to profile the sociodemographic characteristics and identify the motivations for practicing Athletics among women in Mato Grosso. Sixty-seven female Athletics athletes, aged between 13 and 36, who participated in the Mato Grosso State Athletics Championships, completed the questionnaire. The questionnaire covered personal information, participation in the sport, and motivation for practicing Athletics. Data collection took place during competitive events in the state. After tabulating the data, the results were presented in means, standard deviations, and percentages. The athletes' average age was 17.66 ± 3.79 years, with 63% being minors. The majority are concentrated in the metropolitan region of Cuiabá, and only 30% receive athlete scholarships. Most athletes do not work and are in high school. The average practice time is 3.52 ± 2.85 years, with more than half of the athletes having experience in the sport, and the weekly training frequency is high (most train 6 days a week). Despite their youth and lack of incentives, the athletes demonstrate commitment to the practice, primarily driven by intrinsic motivational factors such as enjoying the sport and finding pleasure in practicing it. It is concluded that the challenges faced by elite female Athletics athletes in Mato Grosso include lack of infrastructure and financial incentives, as well as difficulties in balancing training with other activities. The concentration of athletes in Cuiabá suggests a search for better conditions in the face of logistical challenges. Dedication to the sport is high, motivated by intrinsic factors and family influences. Understanding these challenges is crucial for promoting gender equity and sports development in the country.

References

BENTO, Ana Natacha Ferreira; SILVA, Maria Raquel; PONTES, Manuela. Motivação de atletas federados para a prática de Atletismo. Revista da faculdade de ciências da saúde, v. 5, p. 326-336, 2008.

CAREGNATO, André Felipe e colaboradores. Estudo no atletismo brasileiro: estruturas físicas, equipamentos esportivos e objetivos para o esporte. Revista brasileira educação física e esporte, v. 2, n. 35, p. 229-247, 2021.

COMITÊ OLÍMPICO BRASILEIRO. A consagração das mulheres. 2008. Disponível em:

<https://sistemas.cob.org.br/sophia_web/asp/prima-pdf.asp?codigoMidia=13613&iInde xSrv=1>. Acesso em: 26 fev. 2024.

CONFEDERAÇÃO BRASILEIRA DE ATLETISMO. História: o atletismo. Disponível em: <https://cbat.org.br/site/?pg=2>. Acesso em: 26 fev. 2024.

______. Categorias oficiais do atletismo brasileiro por faixa etária. Disponível em: <https://cbat.org.br/Atletismo/categorias_oficiais.asp?msclkid=ac51e5f7b80211ec9daa c4a0b78f8a3f>. Acesso em: 26 fev. 2024.

______. Norma 12 categorias oficiais do atletismo brasileiro por faixa etária. Disponível em: <https://www.cbat.org.br/repositorio/cbat/documentos_oficiais/normas_oficiais/norma1 2.pdf>. Acesso em: 26 fev. 2024.

COSTA, Marília Maciel. Esporte de alto rendimento: produção social da modernidade: o caso do vôlei de praia. Sociedade e estado, v. 22, n. 1, p. 35-69, 2007.

DURKHEIM, Émile. As regras do método sociológico. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

ELIAS, Nobert; DUNNING, Erich. Memória e sociedade a busca da excitação. Lisboa, Portugal: Difel, 1992.

EHRENBERG, Alain. O culto da performance: da aventura empreendedora à depressão nervosa. São Paulo: Idéias e Letras, 2010.

FAGANELLO, Flórence Rosana; MATTHIESEN, Sara Quenzer. Pesquisando dissertações de mestrado e teses de doutorado relacionadas ao atletismo: contribuições para a sua difusão no campo escolar. Educación física y deportes, v. 12, n. 108, 2007.

FEDERAÇÃO DE ATLETISMO DE MATO GROSSO. Atletismo. Disponível em: <https://famt.org.br/>. Acesso em: 26 fev. 2024.

FIRMINO, Carolina Bortoleto; DE SOUZA VENTURA, Mauro. A evolução histórica da participação feminina nos Jogos Olímpicos da era moderna e a inclusão das mulheres no esporte de competição. Tríade, v. 5, n. 10, p. 247-260, 2017.

GALATTI, Larissa Rafaela. AFEs, desenvolvimento humano e esporte de alto rendimento. PNUD Brasil. Relatório Nacional de Desenvolvimento Humano. Brasília, DF: PNUD, 2017.

GIGLIO, Sergio Settani e colaboradores. Desafios e percalços da inserção da mulher nos Jogos Olímpicos (1894-1965). Recorde, v. 11, n. 1, p. 1-22, 2018.

GOELLNER, Silvana Vilodre. Mulher e esporte no Brasil: entre incentivos e interdições elas fazem história. Pensar a prática, v. 8, n. 1, p. 85-100, 2005.

LUCKWÜ, Rogério Márcio. Relação entre idade, tempo de prática e motivação em jovens competidores de atletismo de nível nacional. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ATIVIDADE FÍSICA, NUTRIÇÃO E SAÚDE, 2. Anais... Aracajú, SE: Universidade Tiradentes, 2016.

MARQUES, Carmen Lucia; IORA, Jacob Alfredo. Atletismo escolar: possibilidades e estratégias de objetivo, conteúdo e método em aulas de educação física. Movimento, v. 15, n. 2, p. 103-118, 2009.

MATTHIESEN, Sara Quenzer. Atletismo na escola. Maringá, PR: Eduem, 2014.

OLIVEIRA, Gilberto; CHEREM, Eduardo; TUBINO, Manoel. A inserção histórica da mulher no esporte. Revista brasileira ciência e movimento, v. 16, n. 2, 117-125, 2008.

PINTO, Guilherme Moreira Caetano; PEDROSO, Bruno; CORSINO, Luciano Nascimento. A influência da idade relativa no desempenho individual de participantes do Atletismo nos jogos estudantis da primavera. Revista eletrônica Fafit/Facic, v. 6, n. 1, p. 35-42, 2015.

PRUDENCIO, Layane Emília Costa Martins e colaboradores. A utilização da Teoria da Autodeterminação no Brasil: um mapeamento sistemático da literatura. Psicologia revista, v. 29, n. 2, p. 422-44, 2020.

RABELO, Viviane Teixeira; FERNANDES, Gounnersomn Luiz. O atletismo como conteúdo nas aulas de educação física escolar. Coleção pesquisa em educação física, v. 9, n. 1, p. 187-192, 2010.

ROMARIZ, Sandra Bellas de; DEVIDE, Fabiano Pries; VOTRE, Sebastião. Atleta, substantivo feminino: As mulheres brasileiras nos jogos olímpicos. Movimento, v. 1, n. 13, p. 297-216, 2007.

SAMULSKI, Dietmar (Org.). Psicologia do esporte: um manual para a educação física, fisioterapia e psicologia. São Paulo: Manole, 2002.

SCOTT, Joan Wallach. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & realidade, v. 20, n. 2, p. 71-99, 1995.

SECRETARIA DE ESTADO DE CULTURA, ESPORTE E LAZER DE MATO GROSSO. Edital nº02/2023/SECEL - bolsa atleta. Disponível em: <https://www.secel.mt.gov.br/-/edital-n%C2%BA-02/2023/secel-bolsa-atleta>. Acesso em: 26 fev. 2024

SENTONE, Rafael Gomes; CAREGNATO, André Felipe; CAVICHIOLLI, Fernando Renato. Perfil dos praticantes de atletismo com incentivo ao esporte do município de Curitiba, Paraná. Educación física y deportes, v. 25, n. 272, p. 159-167, 2021.

SOUZA, Renato Siqueira de e colaboradores. Motivação de jovens e adultos para o treinamento do Atletismo. Pensar a prática, v. 19, n. 4, p. 253-264, 2016.

SILVA, Giovana Correia da e colaboradores. Comparação da motivação para a prática esportiva de jovens atletas de Atletismo em razão do sexo, tempo de prática e grupo de competição. Caderno de educação física e esporte, v. 20, p. 1-5, 2022.

THOMAS, Jerry R.; NELSON, Jack K.; SILVERMAN, Stephen J. Métodos de pesquisa em atividade física. 6. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2012.

Published

2024-04-11

How to Cite

Teodoro, D. M., Costa, N. C. G. da, & Azevedo, A. P. da S. (2024). SOCIO-DEMOGRAPHIC AND MOTIVATIONAL PROFILE OF HIGH-PERFORMANCE FEMALE ATHLETES IN THE ATHLETICS MODALITY IN MATO GROSSO. Corpoconsciência, 28, e17249. https://doi.org/10.51283/rc.28.e17249

Issue

Section

Seção Temática - MULHERES E ESPORTES

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.