PHYSICAL EDUCATION IN THE BASIC KNOWLEDGE MATRIX AND IN THE REFERENTIAL CURRICULAR DOCUMENT OF CEARÁ

A COMPARATIVE ANALYSIS IMPLICATED BY THE BNCC FROM THE CONTEXT OF THE PANDEMIC

Authors

  • Raphaell Moreira Martins raphaell.martins@ifce.edu.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará
  • Antonio Jansen Fernandes da Silva jansentimao@hotmail.com
    Secretária Municipal de Educação de Fortaleza
  • José Ribamar Ferreira Junior profjunioredf@gmail.com
    Centro Universitário Fametro
  • Pedro Henrique Silvestre Nogueira pedrohenrique.livia91@gmail.com
    Universidad de Salamanca

DOI:

10.51283/rc.27.e15038

Keywords:

Physical Education, Curricular Proposal, Middle School

Abstract

The objective of this research was to analyze Physical Education in the Basic Knowledge Matrix of 2021 and its relationship with the Reference Curriculum Document of Ceará High School through a comparative analysis. The approach of this investigation is in line with the research of the documentary model. To this end, it was necessary to establish a comparative study with the Reference Curriculum Document of Ceará, used as a curriculum systematization advisor. The descriptive analysis period of the documents occurred between December 2022 and February 2023. The results show a certain repetition of the skills presented in the MCB, which apparently demonstrates a break with the idea of interdisciplinarity, which is desired in the area of Languages and its Technologies. On the other hand, in the CRCD the curricular component Physical Education shared 58 objects of knowledge for all high school, a fact that makes it evident that the Physical Education presented in the DCRC of high school is focused on the access of body practices. It is concluded that MCB and DCRC dialogue in common aspects such as the objects of knowledge, the skills and skills specific to the area of languages and their technologies.

References

APPLE, M. Ideologia e currículo. São Paulo: Editora Brasiliense, 1989.

BHABHA, H. O Local da Cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Brasília, DF: MEC, 1997.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 e 11.494, de 20 de junho de 2007, e a Consolidação das Leis do Trabalho – CLT. Diário Oficial da União, 17 de fevereiro de 2017, p. 1-3.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Educação é Base – Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018a.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Câmara de Educação Básica (CEB). Resolução CNE/CEB n. 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, 22 nov. 2018b, seção 1, p. 21-24.

CÁSSIO, F. L.; GOULART, D. C. A implementação do Novo Ensino Médio nos estados: das promessas da reforma ao ensino médio nem-nem. Retratos da Escola, v. 16, p. 285-293, 2022.

CEARÁ. Matriz de conhecimentos básicos. Secretaria de Educação do Ceará, 2021a.

MOREIRA, L. S.; MARTINS, R. M.; ROCHA, H. P. A. Dispositivos para educação do corpo e modulação do comportamento nas aulas de educação física: ponto de vista sobre o contexto pandêmico. TEMAS EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR, v. 5, p. 2-22, 2020.

MARTINS, R. M.; NOGUEIRA, P. H. S. A tematização sobre o corpo consciente na educação física escolar: um diálogo à luz da pedagogia de Paulo Freire. Revista de Educação Popular, v. Set. 2021, p. 259-276, 2021.

MARTINS, R, M. A interseccionalidade do medo e da ousadia no retorno às aulas presenciais de Educação Física em tempos pandêmicos. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, v. Set. 2021, p. 89-105, 2021.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos da Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 2007.

MARTINS, R. M. Inquietudes de um professor de Educação Física em tempos pandêmicos, o que compreendia e não tematizava, o que não consigo compreender e o que começo a saber. Revista Motrivivência, v. 34, p. 2-16, 2022.

SACRISTÁN, J. G. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 9-14.

SILVA, F. C. T. Estudos comparados como método de pesquisa: a escrita de uma história curricular por documentos curriculares. Revista Brasileira de Educação, v. 21, p. 209-224, 2016.

Published

2023-04-13

How to Cite

Martins, R. M. ., Silva, A. J. F. da, Ferreira Junior, J. R. ., & Nogueira, P. H. S. . (2023). PHYSICAL EDUCATION IN THE BASIC KNOWLEDGE MATRIX AND IN THE REFERENTIAL CURRICULAR DOCUMENT OF CEARÁ: A COMPARATIVE ANALYSIS IMPLICATED BY THE BNCC FROM THE CONTEXT OF THE PANDEMIC. Corpoconsciência, 27, e15038. https://doi.org/10.51283/rc.27.e15038

Issue

Section

Seção Temática - A EDUCAÇÃO FÍSICA NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR

Most read articles by the same author(s)