FROM THE SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CONSTITUTION TO PEDAGOGICAL PRACTICES DURING REMOTE TEACHING PERIOD

THE PURSUIT FOR LEGITIMACY POST PANDEMIC

Authors

  • Livia Roberta da Silva Velloso livia_velloso@hotmail.com
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo
  • Fabiana Stival Morgado Gomes fabiana.morgadogomes@gmail.com
    Universidade São Judas Tadeu
  • Luis Eduardo Vieira Dias prof.diasluis@gmail.com
    Universidade São Judas Tadeu
  • Mariana Dimes Vicente marianadimes@hotmail.com
    Universidade São Judas Tadeu
  • Elisabete dos Santos Freire prof.elisabetefreire@usjt.br
    Universidade São Judas Tadeu
  • Graciele Massoli Rodrigues graciele.rodrigues@saojudas.br
    Universidade São Judas Tadeu

DOI:

10.51283/rc.v26i3.13483

Keywords:

School Physical Education, Remote Teaching, Pedagogical Practices, Body Practices, Post-pandemic

Abstract

The essay aims to reflect upon the pedagogical experiences, focusing on the constitutional knowledge, which take place during the time of the pandemic in Physical Education classes at school, in an attempt to understand what "School Physical Educations " are happening and what possible directions can be taken post-pandemic. These reflections brought three themes which could help the debate about the legitimacy of the area post-pandemic: the attention with the social aspect of each student; the use of educational technologies as means of problematizing and start a discussion about physical practices; the experiences of manifestations gestures of body culture meaning, leaving aside the reproduction of movements in an instrumental way.  Thus, it was understood that many critical and liberating Physical Educations are happening during the pandemic through teachers who seek to make pedagogical more political, aiming students are reflective and active citizens in the world.

References

ARROYO, Miguel González. Currículo, território em disputa. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

BETTI, Mauro; ZULIANI, Luiz Roberto. Educação física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista mackenzie de educação física e esporte, v. 1, n. 1, p. 73–81, 2002.

BRACHT, Valter. Educação física e ciência: cenas de um casamento (in)feliz. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 22, n. 1, p. 53-63, set., 2000.

______. A educação física brasileira e a crise da década de 1980: entre a solidez e a liquidez. In: MEDINA, João Paulo Subirá. A educação física cuida do corpo... e “mente”: novas contradições e desafios do século XXI. 26. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.

______. Educação física e ciência: cenas de um casamento (in)feliz. 4. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2014.

______. A educação física escolar no Brasil: o que ela vem sendo e o que pode ser (elementos de uma teoria pedagógica para a educação física). Ijuí, RS: Unijuí, 2019.

BRACHT, Valter; GONZÁLEZ, Fernando Jaime. Educação física escolar. In: GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FESNTERSEIFER, Paulo Evaldo. Dicionário crítico da educação física. 3. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2014.

CASTELLANI FILHO, Lino. Educação física no Brasil: a história que não se conta. Campinas, SP: Papirus, 1988.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação física na escola: realidade, aspectos legais e possibilidades. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.

DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição Andrade. Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

______. Educação como prática da liberdade. 46. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020.

GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1997.

GODOI, Marcos; KAWASHIMA, Larissa Beraldo; GOMES, Luciane de Almeida. “Temos que nos reinventar”: os professores e o ensino da educação física durante a pandemia de COVID-19. Dialogia, n. 36, p. 86-10, set./ dez., 2020.

LEITÃO, Arnaldo Sifuentes; ABREU, Samara Moura Barreto; SPOLAOR, Gabriel da Costa. A educação física escolar brasileira em contexto pandêmico: experiências de desterritorialozação e reterritotialização. In: REYES, Alixon; ROMERO, Carlos. Educación física en tiempos de pandemia y confinamento: experiencias pedagógicas y reflexiones. Chillán, Chile: Universidad Adventista de Chile/ Universidad de Cundinamarca, 2021.

MACHADO, Roseli Belmonte e colaboradores. Educação física escolar em tempos de distanciamento social: panorama, desafios e enfrentamentos curriculares. Movimento, v. 26, p. 1-16, e26081, 2020.

MALDONADO, Daniel Teixeira; FARIAS, Uirá de Siqueira; NOGUEIRA, Valdilene Aline. Educação física e linguagem: por uma ecologia de saberes das práticas corporais na educação básica. In: MALDONADO, Daniel Teixeira; FARIAS, Uirá de Siqueira; NOGUEIRA, Valdilene Aline. Linguagens na educação física escolar: diferentes formas de ler o mundo. Curitiba, PR: CRV, 2021.

NEIRA, Marcos Garcia. Práticas corporais: brincadeiras, danças, lutas, esportes e ginásticas. São Paulo: Melhoramentos, 2014.

NEIRA, Marcos; NUNES, Mario Luiz. Ferrari. Currículo cultural, linguagem, códigos e representação: uma proposta para a produção de outras formas de fazer, ver e dizer a respeito de si, das práticas corporais e seus praticantes. In: MALDONADO, Daniel Teixeira; FARIAS; Uirá de Siquera; NOGUEIRA, Valdilene Aline. Linguagens na educação física escolar: diferentes formas de ler o mundo. Curitiba, PR: CRV, 2021.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mario Luiz Ferrari. Educação física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.

______. Linguagem e cultura: subsídios para uma reflexão sobre a educação do corpo. Caligrama, v. 3, n. 3, p. 1-16, 2007.

POLITTO, Biana. MALDONADO, Daniel Teixeira. Educação física no ensino médio no campus São Paulo do IFSP em tempos de pandemia. Revista de educação física, saúde e esporte, v. 4, n. 1, p. 225-242, abr., 2021.

VAREA, Valeria; GONZÁLEZ-CALVO, Gustavo. Touchless classes and absent bodies: teaching physical education in times of covid-19. Sport, education and society, v. 25, n. 8, p. 831-845, 2020.

VIEIRA, Douglas Alencar e colaboradores. A perspectiva do professor de educação física para as aulas no contexto da pandemia de covid-19. Revista eletrônica nacional de educação física, v. 11, n. 16, p. 45-66, jan., 2021.

Published

2022-12-03

How to Cite

Velloso, L. R. da S., Gomes, F. S. M., Dias, L. E. V., Vicente, M. D., Freire, E. dos S., & Rodrigues, G. M. (2022). FROM THE SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CONSTITUTION TO PEDAGOGICAL PRACTICES DURING REMOTE TEACHING PERIOD: THE PURSUIT FOR LEGITIMACY POST PANDEMIC. Corpoconsciência, 26(3), 251–266. https://doi.org/10.51283/rc.v26i3.13483

Most read articles by the same author(s)