PHYSICAL EDUCATION IN THE MIDDLE OF THE COVID-19 PANDEMIC

A REPORT OF AN EXPERIENCE IN IFSUL/PELOTAS

Authors

  • Fabiane de Oliveira Schellin fabianeschellin@gmail.com
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense
  • Fabiana Celente Montiel fabianamontiel@ifsul.edu.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense

DOI:

10.51283/rc.v26i1.13373

Keywords:

Covid-19, Education, Physical Education, Sports

Abstract

This article aims to report the experience and main learnings of students that participated in the learning Project "Physical Education and Society", offered to the High School, at the Instituto Federal Sul-rio-grandense – Campus Pelotas (IFSul/Pelotas) in 2020. This is a research of qualitative character, of the experience report type. The research corpus was composed by: project and teaching plan; descriptions of synchronous and asynchronous activities; final report; reflexive texts formulated by the students. The project promoted the questioning of the following themes: Barriers and possibilities for the practice of physical activities in the pandemic context; Sports as a social right and social inequalities related to it; Sport and its potential in gender and racism discussions. Based on the experience and final reports of the students, it is possible to address that the physical education at the School can offer a space for discussions and contributions capable of assisting in the transformation of social reality and in profound human development under pedagogical, sociological and philosophical dimensions.

References

ADELMAN; Miriam. Mulheres no Esporte: Corporalidades e Subjetividades. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 12, n. 01, p. 11-29, jan./abr. 2006.

ANDRADE, Danielle Müller de; SCHMIDT, Elisabeth Brandão; MONTIEL, Fabiana Celente; ZITZKE, Viviane Aquino. Atividades remotas em tempos de pandemia da COVID-19: possíveis legados à Educação. Revista EDUCITEC, Manaus, v. 6, Ed. Esp., e150120, 2020.

ARAÚJO, Samuel Nascimento de; ROCHA, Leandro Oliveira; BOSSLE, Fabiano. Os conteúdos de ensino da Educação Física escolar: um estudo de revisão nos periódicos nacionais da área 21. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 51, p. 205-221, jul. 2017.

BRACHT, Valter; ALMEIDA, Felipe Quintão. A política de esporte escolar no Brasil: a pseudovalorização da Educação Física. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, Campinas, v. 24, n. 3, p. 87-101, maio, 2003.

CARTA CAPITAL. Um olhar para a desigualdade escolar em tempos de

pandemia. 25 maio 2020. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/blogs/sororidade-em-pauta/um-olhar-para-a-desigualdade-escolar-em-tempos-de-pandemia/. Acesso em: 04 nov. 2020.

FORTES, Milena de Oliveira; AZEVEDO, Mario Renato; KREMER, Marina Marques; HALLAL, Pedro Curi. A Educação Física escolar na cidade de Pelotas, RS: contexto das aulas e conteúdos. Journal of Physical Education, Maringá, v. 23, n. 1, p. 69-78, jan./abr. 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

GARCIA, Rafael Marques; PEREIRA, Erik Giuseppe Barbosa. A opinião de atletas e treinadores de voleibol sobre a participação de mulheres trans. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 26, e26068, jan./dez. 2020.

GOELLNER, Silvana Vilodre. Mulheres e futebol no Brasil: entre sombras e visibilidades. Rev. Bras. Educação Física e Esporte, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 143-151, 2005.

MACHADO, Roseli Belmonte; FONSECA, Denise Grosso da; MEDEIROS, Francine Muniz; FERNANDES, Nícolas. Educação Física escolar em tempos de distanciamento social: panorama, desafios e enfrentamentos curriculares. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 26, p. e26081, dez. 2020.

OLIVEIRA, Pedro Ferreira Alves de; DUTRA, Maurílio Tiradentes; SALES, Marcelo Pereira Magalhães de; ASANO, Ricardo Yukio; SOTERO, Rafael da Costa; CUNHA, Verusca Najara de Carvalho. A importância do esporte como política pública no Brasil. Revista Digital EFDeportes, Buenos Aires, ano 16, n. 162, nov. de 2011.

RAUEN, Fábio José. Roteiros de pesquisa. Rio do Sul - SC: Nova Era, 2006.

SALES, Leydiane Vitória; ALMEIDA, Neil Franco Pereira de. Diversidade racial e educação física escolar na Revista Brasileira de Ciências do Esporte (1979-2013). Conexões, Campinas, v. 13, n. 1, p. 129–161, 2015.

SANTOS, Mariana Silva; HINO, Adriano Akira Ferreira; REIS, Rodrigo Siqueira; RODRIGUEZ-AÑEZ, Ciro Romélio. Prevalência de barreiras para a prática de atividade física em adolescentes. Rev. Bras. Epidemiol., São Paulo, v. 13, n. 1, p. 94-104, mar. 2010.

SILVA, Maria Eleni Henrique da; MARTINS, Raphaell Moreira. Reflexos da pandemia na Educação Física escolar: uma reflexão possível à luz de Paulo Freire. In: SILVA, Maria Eleni Henrique da; MARTINS, Raphaell Moreira (org.). Pressupostos freireanos na Educação Física escolar: ação e movimentos para a transformação. Curitiba: CRV, 2020. p. 25-48.

SILVA, Antonio Jansen Fernandes da; PEREIRA, Bryan Kenneth Marques; OLIVEIRA, Jorge Alexandre Maia de; SURDI, Aguinaldo Cesar; ARAÚJO, Allysson Carvalho de. A adesão dos alunos às atividades remotas durante a pandemia: realidades da educação física escolar. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 24, n. 2, p. 57-70, mai./ ago., 2020.

SILVA, Patrícia da Rosa Louzada da; SCHILD, Patrícia Silva Yuk; GIUSTI, João Gilberto Mattos; PINHEIRO, Eraldo dos Santos. Educação física e suas possibilidades no ensino remoto: relato de uma escola privada. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 3, p. 1–7, 2021.

Published

2022-03-29

How to Cite

Schellin, F. de O., & Montiel, F. C. (2022). PHYSICAL EDUCATION IN THE MIDDLE OF THE COVID-19 PANDEMIC: A REPORT OF AN EXPERIENCE IN IFSUL/PELOTAS. Corpoconsciência, 26(1), 168–184. https://doi.org/10.51283/rc.v26i1.13373

Issue

Section

Seção Temática - EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL: DESAFIOS PÓS-PANDÊMICOS

Most read articles by the same author(s)