YOUTH BASKETBALL COACHES’ EDUCATIONAL PATHWAY

Authors

  • Kaique Favari kaiquefavari975@gmail.com
    Universidade Estadual de Campinas
  • Luis Felipe Nogueira Silva luisfelipenogu@gmail.com
    Universidade Estadual de Campinas
  • Mairin Del Corto Motta mottamairin@gmail.com
    Universidade Estadual de Campinas
  • Luiza Darido da Cunha luizadarido@gmail.com
    Universidade Federal de São Paulo
  • Larissa Rafaela Galatti lagalatti@hotmail.com
    Universidade Estadual de Campinas

DOI:

10.51283/rc.v25i2.11404

Keywords:

Sport Coach, Sport, Woman, Sport Pedagogy, Learning

Abstract

The study focused on verifying the youth basketball coaches’s learnings, regarding diferente ages and sex, considering the formal, non-formal and informal contexts. For that, semi-structured interviews were carried out, whose answers were submitted to Thematic Analysis. The results showed that the three contexts were important in the professional learning processes between men and women, although relevant differences have been registered; in order to act in the same position, women needed a higher formal qualification; younger coaches have more opportunities for international internships. As a conclusion, we identified a wide range of learning acquired throughout different contexts, been the coaching practice a lifelong journey.

References

BARROS, Thaís Emanuelle da Silva de e colaboradores. As fontes de conhecimento de treinadores de ginástica artística. Pensar a prática, v. 20, n. 3, p. 446-460, 2017.

BRASIL. Lei nº 9.696, de 1 de setembro de 1998. Dispõe sobre a regulamentação da Profissão de Educação Física e cria os respectivos Conselho Federal e Conselhos Regionais de Educação Física. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº 7, de 5 de abril de 2004. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2004.

BRAUN, Virgínia; CLARKE, Victoria; WEATE, Paul. Using Thematic Analysis in Sport and Exercise Research. In: SMITH, Brett; SPARKES, Andrew C. (Orgs.) Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise. p. 191-205; Londres, England: Routledge, 2016.

CORTELA, Caio Corrêa e colaboradores. Perfil e desenvolvimento profissional de treinadores de tênis. Caderno de educação física e esporte, v. 17, n. 1, p. 167-178, 2019.

CUNHA, Luiza Darido da. Trajetórias de aprendizagem dos treinadores de basquetebol atuantes nas instituições de esporte em Franca-SP. 2017. 149f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Motricidade). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, SP, 2017.

CUSHION, Christopher J.; ARMOUR, Kathy M..; JONES, Robin. Coach education and continuing professional development: experience and learning to coach. Quest, v. 55, n. 33, p. 215-230, 2003.

FACUNDO, Lucas Alves e colaboradores. Trajetória profissional de treinadores no contexto do esporte paralímpico. Movimento, v. 25, p. 25034, 2019.

GALATTI, Larissa Rafaela e colaboradores. Coaching in Brazil sport coaching as a profession in Brazil: an analysis of the coaching literature in Brazil from 2000-2015. International sport coaching journal, v. 3, n. 3, p. 316-331, 2016a.

GALATTI, Larissa Rafaela e colaboradores. Coaches’ perceptions of youth players’ development in a professional soccer club in Brazil: paradoxes between the game and those who play. Sports coaching review, v. 5, n. 2, p. 174-185, 2016b.

GALATTI, Larissa Rafaela; SANTOS, Yura Yuka Sato dos; KORSAKAS, Paula. A coach developers’ narrative on scaffolding a learner-centred coaching course in Brazil. International sport coaching journal, v. 6, n. 3, p. 339-348, 2019.

GALATTI, Larissa Rafaela e colaboradores. Scaffolding a club philosophy among coaches: perspectives from a spanish club. Revista de psicología del deporte, v. 28, n. 3, p. 24-29, 2019.

LEONARDI, Tiago José e colaboradores. Pedagogia do esporte: indicativos para o desenvolvimento integral do indivíduo. Revista mackenzie de educação física e esporte, v. 13, n. 1, 2014.

LEMYRE, François; TRUDEL, Pierre; DURAND-BUSH, Natalie. How youth-sport coaches learn to coach. Sport psychologist, v. 21, p. 191–209, 2007.

MILISTETD, Michel e colaboradores. The learner-centred status of a Brazilian university coach education program. International sport coaching journal, v. 5, n. 2, p. 105-115, 2018.

MILISTETD, Michel e colaboradores. Formação de treinadores esportivos: Orientações para a organização das práticas pedagógicas nos cursos de bacharelado em Educação Física. Journal of physical education, v. 28, n. 1, p. e2849, 2017.

MILISTETD, Michel e colaboradores. Coaches’ development in Brazil: structure of sports organizational programmes. Sports coaching review, v. 5, n. 2, p. 138-152, 2016.

MOLETTA, Andréia Fernanda e colaboradores. Treinadores (as) de basquetebol de Santa Catarina: o desenvolvimento da aprendizagem formal, informal e não-formal. E-Balonmano: revista de ciencias del deporte, v. 15, n. 3, p. 197-206, 2019.

NASH, Christine e colaboradores. The coaching journey: learning as lifelong and life-wide. In: THELWELL, Richard; DICKS, Matt (Orgs.). Professional advances in sports coaching: research and practice. Londres, England: Routledge, 2018.

NELSON, Lee; CUSHION, Christopher J.; POTRAC, Paul. Formal, nonformal and informal coach learning: a holistic conceptualisation, International journal of sports science and coaching, v. 1, n. 3, p. 247–259, 2006.

PASSERO, Júlia Gravena e colaboradores. Gender (in) equality: a longitudinal analysis of women's participation in coaching and referee positions in the Brazilian Women’s Basketball League (2010-2017). Cuadernos de psicologia del deporte, v. 19, p. 252-261, 2019.

REVERDITO, Riller Silva e colaboradores. Coaching and continuity make a difference: competence effects in a youth sport program. Journal of physical education and sport, v. 20, n. 4, p. 1964-1971, 2020.

RODRIGUES, Heitor de Andrade e colaboradores. As fontes de conhecimento dos treinadores de jovens atletas de basquetebol. Motrivivência, v. 29, n. 51, p. 100-118, 2017.

RODRIGUES, Heitor de Andrade; PAES, Roberto Rodrigues; NETO, Samuel Souza. A socialização profissional do treinador esportivo como um processo formativo de aquisição de saberes. Movimento, v. 22, n. 2, p. 509-521, 2016.

SCHIAVON, Laurita Marconi e colaboradores. Análise da formação e atualização dos técnicos de ginástica artística do estado de São Paulo. Pensar a prática, v. 17, n. 3, p. 618-635, 2014.

TOZETTO, Alexandre Vinícius Bobatto; GALATTI, Larissa Rafaela; MILISTETD, Michel. Desenvolvimento profissional de treinadores esportivos no Brasil: perspectiva de aprendizagem ao longo da vida. Pensar a prática, v. 21, p. 207-219, 2018.

TOZETTO, Alexandre Vinícius Bobatto e colaboradores. Football coaches’ development in Brazil: a focus on the content of learning. Motriz, v. 23, n. 3, p. 1-9, 2017.

TOZETTO, Alexandre Vinícius Bobatto e colaboradores. Strategies for coaches’ development in a football club: a learning organization. Motriz, v. 25, n. 2, 2019.

TRUDEL, Pierre; GILBERT, Wade. Coaching and coach education. In: KIRK, David; MACDONALD, Doune; O’SULLIVAN, Mary M. (Orgs.). The handbook of physical education. Londres, England: Sage, 2006.

VIRGÍLIO, Ana Carolina Seragi e colaboradores. Aprendizagem de treinadores esportivos: fontes de conhecimento e prática profissional nos jogos esportivos coletivos. Journal of sport pedagogy and research, v. 3, n. 2, p. 20-26, 2017.

Published

2021-07-28

How to Cite

Favari, K. B. de C., Silva, L. F. N., Motta, M. D. C. ., Cunha, L. D. da, & Galatti, L. R. (2021). YOUTH BASKETBALL COACHES’ EDUCATIONAL PATHWAY. Corpoconsciência, 25(2), 53–70. https://doi.org/10.51283/rc.v25i2.11404

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2