GENERAL GYMNASTICS AT BNCC: PERCEPTION OF LICENSING STUDENTS IN PHYSICAL EDUCATION

Authors

  • Andrize Ramires Costa andrize.costa@gmail.com
    UFPel
  • Catarina Polino Gomes catarinagomes@gmail.com
    Ufpel

Keywords:

General Gymnastics, Supervised internship, National Base Common Curriculum

Abstract

In this article we aim to investigate the perception about the teaching of General Gymnastics at school from the perspective of the trainees of the Physical Education Degree course at ESEF / UFPel. The study of qualitative approach, used a semi-structured interview, the sample was composed of students from the disciplines of stage II, IV and VI. Through this study it was possible to verify that the General Gymnastics is still a subject little known by the students and therefore little found in the classes given by the interns. In addition, it was noticed that probably some degree courses in Physical Education are not paying due attention to gymnastics, making students have a view of General Gymnastics that does not come close to the concept expressed in BNCC, and in some way does not feel prepared or motivated to develop this content in their classes.

Author Biography

Andrize Ramires Costa, UFPel

Programa de Pós Graduação em Educação Física da Ufpel

Professora da ESEF/UFPEL

References

ALMEIDA, Roseane Soares. A ginástica na escola e na formação de professores. 2005. 213f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, 2005.

AYOUB, Eliana. Ginástica geral e educação física escolar. Campinas, SP: Unicamp, 2003.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2011.

CARDOZO, David Breno Barros; SILVA, Erika Cristina de Carvalho. Ginástica Geral na educação física escolar. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIA DO ESPORTE, 16. CONGRESSO INTERNACIONAL DE CIENCIAS DO ESPORTE, 3. Anais..., Salvador, BA, 2009.

COSTA, Andrize Ramires e colaboradores. Ginástica na escola: por onde ela anda professor? Conexões, v. 14, n. 4, p. 76-96, dez. 2016.

FARIA JÚNIOR, Alfredo Gomes. FARINATTI, Paulo de Tarso Veras. (Orgs.). Pesquisa e produção do conhecimento em educação: livro do ano 1991. Rio de Janeiro: Ao livro técnico, 1992.

FORTES, Milena de Oliveira e colaboradores. A educação física escolar na cidade de Pelotas-RS: contexto das aulas e conteúdos. Revista da Educação Física, v. 23, n. 1, p. 69-78, 2012.

FRANTZ, Lori Mari. MALDANER, Maridalva Bonfanti. Estágio curricular supervisionado. Unijuí, RS: Unijuí, 2010.

GAIO, Roberta; GÓIS, Ana Angélica Freitas; BATISTA, José Carlos de Freitas (Orgs.). A ginástica em questão: corpo e movimento. 2. ed. São Paulo, SP: Phorte, 2010.

LELES, Marilia Teodoro e colaboradores. Ginástica para todos na extensão universitária: o exercício da prática docente. Conexões, v. 14, n. 3 p. 23-45, jul./ set., 2016.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base>. Acesso em 16 de abril 2019.

MOURA, Diego Luiz e colaboradores. A ginástica como conteúdo da educação física escolar: análise em periódicos brasileiros. Salusvita, v. 33, n. 2, p. 181-195, 2014.

PAOLIELLO, Elizabeth. Ginástica geral: uma área do conhecimento da Educação Física. 1997. 163f. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 1997.

PAOLIELLO, Elizabeth. Ginástica geral: experiências e reflexões. São Paulo: Phorte,2008.

______. A ginástica geral e a formação univeristária. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 1., 2001. Anais... Campinas, SP, 2001.

PAOLIELLO, Elizabeth e colaboradores. Grupo Ginástico Unicamp 25 anos. Campinas, SP: Unicamp, 2014.

PIMENTA, Selma Garrido. LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo, Cortez, 2017.

PIZANI, Juliana e colaboradores. As disciplinas gímnicas nos cursos de licenciatura em educação física do estado do Paraná. Conexões, v. 13, n. especial, p. 58-76, mai., 2015.

RAMOS, Eloiza da Silva Honório; VIANA, Helena Brandão. A importância da ginástica geral na escola e seus benefícios para crianças e adolescentes. Movimento & Percepção, v. 3, n. 13, p. 190-199, jul./ dez., 2008.

RAZEIRA, Mauricio Berndt. A ginástica nos cursos de licenciaturas em educação física das universidades federais do Rio Grande do Sul. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS, 2014.

RINALDI, Ieda Parra Barbosa; SOUZA, Elizabeth Paoliello Machado. A ginástica no percurso escolar dos ingressantes dos cursos de licenciatura em educação física da Universidade Estadual de Maringá e da Universidade Estadual de Campinas. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 24, n. 3, p. 159-173, mai., 2003.

SILVEIRA, Denise Tolfo. CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. Pesquisa cientifica. In.: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre, RS: UFRGS, 2009.

SCHIAVON, Laurita; NISTA-PICCOLO, Vilma Lení. A ginástica vai à escola. Movimento, v. 12, n. 3, p. 131-150, set./ out., 2007.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Escola Superior de Educação Física. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação Física. Pelotas, 2015.

VERLI, Marceline de Siqueira. Os conteúdos da educação física na escola: da seleção à aplicação. Revista da graduação, v. 4, n. 1, 2011.

VIEIRA, Rosana Mancini; ALMEIDA, Tabata Larissa; ALMADA, Romana Rosas. Ginástica para todos e exploração de materiais alternativos nas aulas de educação física escolar. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE,19, CONGRESSO INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 6. Anais... Vitória, ES, 2015.

Published

2020-04-03

How to Cite

Costa, A. R., & Gomes, C. P. (2020). GENERAL GYMNASTICS AT BNCC: PERCEPTION OF LICENSING STUDENTS IN PHYSICAL EDUCATION. Corpoconsciência, 24(1), 142–152. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9903

Issue

Section

Seção Temática - A GINÁSTICA PARA TODOS E SUAS TERRITORIALIDADES

Most read articles by the same author(s)