TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL

Authors

  • Carlos Afonso Ferreira dos Santos afonso.fersantos@gmail.com
    Universidade Federal do Pará, Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica
  • Welison Alan Gonçalves Andrade andradewalan@gmail.com
    Universidade Federal do Pará

Keywords:

Teacher Training, Physical Education, Dance, School

Abstract

In this research we aim to analyze the knowledge treated in classes of a curricular component of the degree in Physical Education of the Federal University of Pará, with emphasis on knowledge focused on dance teaching at school. The research technique used was participant observation and field score. As a result, we systematize knowledge related to Rudolf Laban's motion factors, the conception of dance as sociocultural construction, body awareness and creative processes. We conclude that such knowledge, within the initial formation under analysis and in the direction of a critical look, aim at creative, conscious and reconstructed experiences with dance in the school environment.

Author Biographies

Carlos Afonso Ferreira dos Santos, Universidade Federal do Pará, Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB/UFPA). Graduado em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Membro do Grupo de Pesquisa em Práticas Pedagógicas para o Ensino na Educação Básica (GPRAPE)

Welison Alan Gonçalves Andrade, Universidade Federal do Pará

Graduado em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Pará (UFPA)

References

BARBOSA, Elisangela Almeida. A dança na formação de professores de educação física: saberes e conhecimentos na intervenção profissional. 2011. 158f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, MT, 2011.

BARBOSA, Elisangela Almeida; MOREIRA, Evando Carlos. A dança na educação física: saberes propostos na formação inicial. Pensar a prática, v. 21, n. 2, p. 264-275, abr./jun., 2018

BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2009.

BOGDAN, Robert; TAYLOR, Steven J. Introduction to qualitative research. New York: Wiley, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.

BRASILEIRO, Lívia Tenório. Dança-Educação Física: (in) tensas relações. 2009. 473f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2009.

BRASILEIRO, Lívia Tenório. O ensino da dança na educação física: formação e intervenção pedagógica em discussão. Motriz, v. 14, n. 4, p. 519-528, out./dez., 2008.

BRASILEIRO, Lívia Tenório. O conteúdo “dança” em aulas de Educação Física: temos o que ensinar? Pensar a prática, v. 6, p. 45-58, jul./jun., 2003.

CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, J. e colaboradores. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RS: Vozes, 2008.

CURSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA DA UFPA. Projeto Político Pedagógico do Curso de Educação Física – Licenciatura. 2011.

EHRENBERG, Mônica Caldas. A dança nos cursos de licenciatura em educação física: diagnósticos e possibilidades. In: EHRENBERG, Mônica Caldas; FERNANDES, Rita de Cássia; BRATIFISCHE, Sandra Aparecida (Orgs.). Dança e educação física: diálogos possíveis. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2014.

EHRENBERG, Mônica Caldas. Os currículos de licenciatura em educação física: a dança em questão. 2008. 166f. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2008.

EHRENBERG, Mônica Caldas; GALLARDO, Jorge Sérgio Pérez. Dança: conhecimento a ser tratado nas aulas de Educação Física Escolar. Motriz, v. 11, n. 2, p. 121-126, mai./ago., 2005.

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Trad. Guacira Lopes Louro. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1993.

GODOY, Kathya Maria Ayres. Dançando na escola: o movimento da formação do professor de arte. Tese (Doutorado em Psicologia da Educação). Pontificia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.

GONÇALVES, Maria Augusta Salin. Sentir, pensar, agir: corporeidade e educação. 15. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

KLEINUBING, Neusa; SARAIVA, Maria do Carmo; MELO, Damiana. Saberes possíveis no processo de ensinar e aprender dança: revisitando bases epistemológicas. Conexões, v. 9, n. 2, p. 110-129, mai./ ago., 2011.

KRISCHKE, Ana Maria Alonso. Contato improvisação: a experiência do conhecer o a presença do outro na dança. 2012. 182f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2012.

LABAN, Rudolf. Dança educativa moderna. São Paulo: Ícone, 1990.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2006.

MARCONI, Marina de Andrade. LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MARQUES, Isabel. Dançando na escola. São Paulo: Cortez, 2003.

MARQUES, Isabel. Notas sobre o corpo e o ensino da dança. Caderno pedagógico, v. 8, n. 1, p. 31-36, 2011.

MARQUES, Mariana. Consciência corporal: o que é? Revista Ensaio Geral, v. 1, n.1, jan.-jun., 2009.

MILLER, Jussara; NEVES, Neide. Técnica Klauss Vianna – consciência em movimento. ILINX - Revista do Lume, n. 3, p. 1-7, set., 2013.

MIRANDA, Rita de Cássia Fernandes; EHRENBERG, Mônica Caldas. Compondo percursos gestuais: a dança na formação inicial de professores de educação física. Educar em revista, n. 66, p. 177-192, out./dez., 2017.

RENGEL, Lenira. Dicionário Laban. 2. ed. São Paulo: Annablume, 2003.

SACRISTÁN, José Gimeno. Currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 2000.

SANTOS, José Carlos dos e colaboradores. Contribuições da dança na formação inicial de professores de educação física da universidade do Piauí. Pensar a prática, v. 20, n. 4, p. 793-807, out./dez., 2017.

SBORQUIA, Silvia Pavesi. A dança no contexto da educação física: os (des) encontros entre a formação e a atuação profissional. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2002.

SCARPATTO, Marta Thiago. Dança educativa: um fato em escolas de São Paulo. Cadernos Cedes, v. 21, n. 53, p. 57-68, abr., 2001.

SOARES, Carmem Lúcia e colaboradores. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 2012.

TOURINHO, Lígia Losada; SILVA, Eusébio Lobo. Estudo do movimento e a preparação técnica e artística do intérprete da dança contemporânea. Artefilosofia, n. 1, p. 125-133, jul. 2006.

UGAYA, Andresa de Souza. A dança na formação docente em educação física. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2011.

Published

2020-04-03

How to Cite

Santos, C. A. F. dos, & Andrade, W. A. G. (2020). TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL. Corpoconsciência, 24(1), 57–70. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9833