THE EFFECTS OF COMIC BOOKS ON BODY BEAUTY STANDARDS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES

Authors

  • Cinthia Lopes da Silva cinthialsilva@uol.com.br
    Universidade Metodista de Piracicaba http://orcid.org/0000-0002-7979-0337
  • Marília Cezarino macezarino@hotmail.com
    Teacher by Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP). CNPq schoolarship. Member research group at UNIMEP.
  • Lucas de Andrade Carvalho lucascarvalho2902@gmail.com
    Director of public school and member research group at UNIMEP.
  • Marcio Ferreira de Souza marcio_fsza@yahoo.com.br
    Teacher of public school and PhD student at UNIMEP

Keywords:

Physical Education, Comic Books, Culture

Abstract

This work is aimed at analyzing a pedagogical experience with comic books in Physical Education classes, up to Junior High school, with 14 ninth grade Brazilian students. Bibliographic and field researches were used as methodological procedures, characterizing a qualitative research. The field research was based on a pedagogical experience in the city of Cosmopolis/SP/Brazil. Field diary, participant observations and questionnaire were used. Women's participation in comic books, social values, the presence of technology in comic books and body beauty standards were the aspects identified by the students during the pedagogical experience.

Author Biography

Cinthia Lopes da Silva, Universidade Metodista de Piracicaba

Professora e pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Ciências do Movimento Humano da UNIMEP. Autora de mais de 70 obras entre artigos, livros e capítulos de livro.

References

BERTON, Philippe. Le culte à l’internet. P.U.F: Paris, 2000.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo 2016. Retrieve from: <http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/indicadores/trabalhoerendimento/pnad_continua/primeiros_resultados/analise02.shtm>. Acesso em: 02 dez 2016.

BRASIL. 2014. Retrieve from: <http://www.todospelaeducacao.org.br/reportagens-tpe/32163/apenas-543-dos-jovens-concluem-o-ensino-medio-ate-os-19-anos/. Acesso em: 02 dez.2016.

BRUYNE, Paul de, HERMAN, Jacques; SCHOUTHEETE, Marc de. Dinâmica da pesquisa em ciências sociais: os polos da prática metodológica. 3. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982.

DARIDO, Suraya Cristina. A educação física na escola e o processo de formação dos não praticantes de atividade física. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 18, n. 1, p. 61-80, 2004.

DIAS, Ana Cristina Garcia; LA TAILLE, Yves de. O uso das salas de bate papo na internet: um estudo exploratório acerca das motivações, hábitos e atitudes dos adolescentes. Interação em psicologia, v. 10, n.1, p. 43-51, 2006.

FEATHERSTONE, Mike. Consumer culture and Postmodernism. Londres, England: Sage, 1991.

FERMINO, Rogério César; PEZZINI, Marina Ramos; REIS, Rodrigo Siqueira. Motivos para a prática de atividades físicas e imagem corporal em frequentadores de academia. Revista brasileira de medicina do esporte, v. 16, n. 1, 2010.

FERRÉS PRATS, J. Las pantallas y el cerebro emocional. Barcelona, Spain: Gedisa, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GUIA DOS QUADRINHOS. Garota-Aranha, 2012. Retrieve from: <http://www.guiadosquadrinhos.com/personagem/garota-aranha-(anya-sofia-corazon)/24184> Acesso em 15 mai. 2015.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Lazer e educação. 11. ed. Campinas, SP: Papirus, 1987.

MCCLOUD, Scott. Desvendando os quadrinhos: história, criação, desenho, animação, roteiro. São Paulo: MBooks do Brasil, 2005.

MAUSS, M. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

MINAYO, Maria Cecília (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1994.

RAMOS, Rubem Borges Teixeira; DUMONT, Lígia Maria Moreira. Leitura e obtenção de conhecimento nas histórias em quadrinhos de super-heróis. IX ENANCIB, São Paulo, 2008.

RUSSO, Renata. Imagem corporal: construção através da cultura do belo. Movimento e percepção, v. 5, n. 6, 2005.

SANTOS, Roberto Elísio dos; VERGUEIRO, Waldomiro. Histórias em quadrinhos no processo de aprendizado: da teoria à prática. ECCOs, n. 27, p. 81-95, jan./ abr., 2012.

SENNA, Nádia da Cruz. Deusas de Papel: a trajetória feminina na HQ do ocidente. 1999. 329f. Dissertação (Mestrado em Multimeios). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 1999.

SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. O (im) próprio e o (im) pertinente na apropriação das práticas sociais. Caderno Cedes, v. 20, n. 50, p. 26-40, abr., 2000.

VIEIRA, Marcos Fábio. Mito e herói na contemporaneidade: as histórias em quadrinhos como instrumento de crítica social. Contemporânea, n. 8, 78-90, 2007.

Downloads

Published

2019-08-14

How to Cite

Silva, C. L. da, Cezarino, M., Carvalho, L. de A., & Souza, M. F. de. (2019). THE EFFECTS OF COMIC BOOKS ON BODY BEAUTY STANDARDS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES. Corpoconsciência, 23(2), 75–86. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8143

Most read articles by the same author(s)