APPROACHES TO THE TERM DIVERSITY IN PHYSICAL EDUCATION

A SYSTEMATIC REVIEW OF THE LITERATURE

Authors

  • Camila da Costa Oliveira Odon camilacostaodon@gmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Tadeu João Ribeiro Baptista tadeujrbaptista@yahoo.com.br
    Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

10.51283/rc.28.e17947

Keywords:

Diversity, Physical Education, Social Exclusion

Abstract

Diversity is a topic that has been the subject of study and debate in a variety of academic contexts, including the Physical Education field. The objective of this study is to systematically analyze the literature of the last decade related to empirical studies on diversity in Physical Education, to identify the main approaches, as well as to understand the trends and gaps in this regard. The methodology used to search and select studies is based on the PRISMA statement, using databases such as SciELO, Capes Journal Portal and Web of Science, obtaining 18 articles that meet the established inclusion and exclusion criteria. The results highlighted five categories on the topic: cultural diversity, bodily diversity, ethnic-racial diversity, diversity and inclusion of people with disability and gender diversity. The social inclusion of marginalized populations and freedom from differences are central themes, with an emphasis on adequate teacher training to deal with such issues. The need for an inclusive and critical pedagogical approach to promote equity and combat prejudice in education and Physical Education is evident.

References

ABRAMOWICZ, Anete; RODRIGUES, Tatiane Cosentino; CRUZ, Ana Cristina Juvenal da. A diferença e a diversidade na educação. Contemporânea – Revista de Sociologia da UFSCar. v. 1, n. 2, p. 85-97, Jul-Dez, de 2011.

ANDRES, Suélen de Souza; JAEGER, Angelita Alice; GOELLNER, Silvana Vilodre. Educar para a diversidade: gênero e sexualidade segundo a percepção de estudantes e supervisoras do programa institucional de bolsa de iniciação à docência (ufsm), Revista da educação física. V. 26, n. 2, Apr-Jun 2015. Disponível em: <https://doi.org/10.4025/reveducfis.v26i2.23016> Acesso em: 06 junho 2024.

BRASIL. Declaração de Salamanca e Linha de Ação sobre Necessidades Educativas Especiais. Brasília: Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, 1994. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf>. Acesso em: 06 junho 2024.

BRASIL. Lei 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília. Disponível em: < https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso em: 06 junho 2024.

BRASIL. Lei 11.645/08 de 10 de Março de 2008. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm>. Acesso em: 06 junho 2024.

CARMO, Apolônio Abadio do. Deficiência física: a sociedade brasileira cria, “recupera” e discrimina. 2. ed. Brasília: MEC/Secretaria de Desportos, 1994.

CASTRO, Aldemar Araujo. Revisão sistemática e meta-aálise. Maio, 2001. Disponível em: < http://www.metodologia.org/meta1>. Acesso em: 25 de maio 2024.

CASTRO, Vanessa Gomes. Sobre o compromisso da Educação Física escolar com a inclusão social dos negros. Práxis Educativa, v. 12, n. 2, p. 520–535, 2017. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8830. Acesso em: 10 de junho de 2024.

DAOLIO, Jocimar. Da cultura do corpo. 9. ed. Campinas: Papirus, 2005.

DAOLIO, Jocimar. Educação física e o conceito de cultura. Campinas: Autores Associados, 2004.

FARIA, Jonatan Rogério Trindade; HARNISCH, Gabriela Simone; BORELLA, Douglas Roberto. Educação física escolar e o aluno com deficiência: a formação continuada em questão. Caderno de educação física e esporte, v. 19, n. 3, set.-dez., p. 117-123, 2021. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27362>. Acesso em: 21 de maio de 2024.

GALVÃO, Cristina Maria; SAWADA, Namie Okino; TREVIZAN, Maria Auxiliadora. Revisão sistemática: recurso que proporciona a incorporação das evidências na prática da enfermagem. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 12, n. 3, jun. 2004. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692004000300014>. Acesso em: Acesso em: 20 de maio de 2024.

KLOPPER, Rembrandt; LUBBE; Sam; RUGBEER, Hemduth. The matrix method of literature

review. Alternation, v.14, n.1, p.262-276, 2007.

MACHADO, Aline Gomes; PIRES, Roberto Gondim. Identidade de gênero e suas implicações sobre a sexualidade na perspectiva de professores de Educação Física. Motrivivência, v. 28, n. 48, p. 360–375, 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p360>. Acesso em: 20 de maio de 2024.

MARTINS, Bruno Rodolfo. Diversidade cultural, descolonização e educação [física] antirracista. Revista Espaço Acadêmico. n. 227, mar. /abr. 2021.

MAZZONI, Alexandre Vasconcelos; NEIRA, Marcos Garcia. Relações entre experiências pessoais e uma educação física sensível à diversidade cultural. Motricidades, v. 1, n. 1, p. 3-16, set.-dez. 2017.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p. 156-168, 2003.

MOTA E SILVA, Eduardo Vinícius; QUENZER MATTHIESEN, Sara. Atletismo e ensino da história e cultura afro-brasileira: visão de professores de educação física participantes de um curso de extensão a distância. Movimento, v. 24, n. 1, p. 119–132, 2018. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/75789>. Acesso em: 10 de junho de 2024.

PAGE, Matthew J., MCKENZIE, Joanne E., BOSSUYT, Patrick M., BOUTRON, Isabelle, HOFFMANN, Tammy C, MULROW, Cynthia D. et al. A declaração PRISMA 2020: diretriz atualizada para relatar revisões sistemáticas. Revista Panamericana de Salud Pública. v. 46, n. 112, 2022. Disponível em: <https://doi.org/10.26633/RPSP.2022.112>. Disponível em: 25 de maio 2024.

SANCHES-JUNIOR, Moisés Lopes.; CARVALHO, Camila Lopes de; SALERNO, Marina Brasiliano; ARAÚJO, Paulo Ferreira de. Concepções e práticas da inclusão na Educação Física escolar: estudo em uma cidade do Brasil. Educación Física y Deporte, v. 34, n. 1, p. 155-179. Ene-Jun, 2015. <http://doi.org/10.17533/udea.efyd.v34n1a07>. Disponível em: 15 de maio 2024.

SANTOS, Boaventura de Souza. A Construção Multicultural da Igualdade e da Diferença. OFICINA DO CES. Nº 135 - 1999: Publicação seriada do Centro de Estudos Sociais. Praça D. Dinis. Colégio São Jerónimo, Coimbra. Disponível em: <http://www.ces.uc.pt/publicacoes/oficina/135/135.pdf>. Disponível em: 21 maio 2024.

SANTOS, Isabele Ferreira; SILVA, Marcos Antônio Carneiro da. O corpo no Ensino Médio: Uma análise da percepção corporal dos estudantes do Rio de Janeiro. Journal of Physical Education (UEM), v. 32, p. 1-12, 2021. DOI: 10.4025/jphyseduc.v32i1.3205. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jpe/a/CS633xsKR9HTvRQ477RVXtd/?lang=pt#. Acesso em 16 jun. 2023.

SILVA, Tomaz Tadeu. Teoria Cultural e Educação: um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

SILVA, Fernanda Azevedo Gomes da; SILVA, Luis Aureliano Imbiriba; LÜDORF, Silvia Maria Agatti. A educação física no ensino médio: um olhar sobre o corpo. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 3., p. 673-685, jul.-set. de 2015.

SILVA, Maria Quitéria da; LIMA, Eliane Cristina Moraes de; SANTOS, Soraya Dayanna Guimarães; FUMES, Neiza de Lourdes Frederico. Inclusão na educação superior: significações de uma professora universitária. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 16, n. 42, 2019. Disponível em: DOI 10.5935/2238-1279.20190025. Disponível em: 30 de junho de 2024.

SILVESTRE, António. Análise de dados e estatística descritiva. Forte da Casa, Escolar Editora, 2007.

TASSA, Khaled Omar Mohamad; CRUZ, Gilmar de Carvalho. Formação docente e inclusão escolar em um curso de Licenciatura em Educação Física. Revista Educação Especial, v. 1, n. 1, p.121–131, 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.5902/1984686X17629>. Acesso em: 5 de junho 2024.

Published

2024-08-02

How to Cite

Odon, C. da C. O. ., & Baptista, T. J. R. (2024). APPROACHES TO THE TERM DIVERSITY IN PHYSICAL EDUCATION: A SYSTEMATIC REVIEW OF THE LITERATURE. Corpoconsciência, 28, e17947. https://doi.org/10.51283/rc.28.e17947

Issue

Section

Seção Temática - EDUCAÇÃO FÍSICA E DIVERSIDADE

Most read articles by the same author(s)