FEMINIST AND ANTI-RACIST PEDAGOGY

NOTES ON SPORTS PRACTICES AND YOUTH EMPOWERMENT IN THE FAVELA

Authors

  • Mariana Cristina Borges Novais maribnovais@hotmail.com
    Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Ludmila Mourão mouraoln@gmail.com
    Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Ayra Lovisi ayralovisi@yahoo.com.br
    Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Bárbara Aparecida Bepler Pires barbarabepler@gmail.com
    Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

10.51283/rc.28.e17228

Keywords:

Feminism, Sport, Empowerment, Gender

Abstract

Girls and young women, mostly black, live in vulnerable conditions in favelas, deprived of access to rights, victims of violence and oppression intersected and forged in the cisheteronormative, capitalist, patriarchal and racist matrix. To prevent and eliminate gender-based violence, the One Victory Leads to Another Program (UVLO) - girls empowered by sport - aims to promote the empowerment of this portion of the population. This qualitative study was developed in Cidade de Deus, Rio de Janeiro, according to the assumptions of Anthropology on Demand, through ethnographic listening, participant observation, semi-structured interviews and documentary analysis. We describe how the UVLO curriculum subjects participants in terms of empowerment through the use of feminist, anti-racist and multiliterate pedagogy. Active listening and finding voices in a safe environment, combined with experiences with sport, body practices and other languages, effectively contribute to the process of empowerment in the cognitive, psychological and political dimensions.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro, Pólen, 2019.

ALTMAN, Helena; AYOUB, Eliana; AMARAL, Silvia Cristina Franco. Gênero na prática docente em educação física: “meninas não gostam de suar, meninos são habilidosos ao jogar”? Revista estudos feministas, v. 19, n. 2, p. 491-501, 2011.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1979.

BATLIWALA, Srilatha. The meaning of women’s empowerment: new concepts from action. In: SEN, Gita; GERMAIN, Adrienne; CHEN, Lincoln C. (Eds.). Population policies reconsidered: health, empowerment and rights. Boston, USA: Harvard University Press, 1994.

BERTH, Joice. Empoderamento. São Paulo: Sueli Carneiro; Jandaíra, 2020.

BERTH, Joice. Se a cidade fosse nossa: racismos, falocentrismos e opressões nas cidades. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2023.

BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do sexo. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2000.

CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean e colaboradores. A pesquisa qualitativa enfoques epistemológicos e metodológicos. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

CAZDEN, Courtney e colaboradores. Uma pedagogia dos multiletramentos: desenhando futuros sociais. Belo Horizonte, MG: LED, 2021.

COLLINS, Patrícia Hill. Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Revista sociedade & estado, v. 31, n. 1, p. 99-127, 2016.

DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.

EMPODERA. Quem somos. Disponível em: <http://www.empodera.org.br/sobre-a-empodera/nossa-historia/>. Acesso em: 01 jul. 2020.

GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista brasileira de educação, v. 16, n. 47, p. 333-361, 2011.

GONZALES, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

hooks, bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. São Paulo: Elefante, 2019.

IPEA. Atlas 2023: Violência contra mulher. Disponível em: <https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/publicacoes/276/atlas-2023-violencia-contra-mulher>. Acesso em: 15 jan. 2024.

KILOMBA, Grada. Plantation memories: episodes of everyday racism. Münster: UnrastVerlag, 2012. Disponível em: <https://goo.gl/w3ZbQh>. Acesso em: 9 jan. 2023.

LEÓN, Magdalena. El empoderamiento de lasmujeres: encuentrodelprimerytercer mundos enlosestudios de género. La Ventana, n. 13, p. 94-106, 2001.

NOVAIS, Mariana Cristina Borges Novais.; MOURÃO, Ludmila. As treinadoras do futebol de mulheres no Brasil: desafios, estratégias e resistências. In: MARTINS, Mariana Zuaneti; WENETZ, Ileana (Orgs.). Futebol de mulheres no Brasil: desafios para as políticas públicas. Curitiba, PR: CRV, 2020.

NOVAIS, Mariana Cristina Borges Novais e colaboradores. "Uma vitória leva à outra": práticas de letramento e empoderamento para meninas e jovens mulheres da Cidade de Deus. Peer Review, v. 5, n. 21, p. 568-584, 2023.

ONU MULHERES. Diretrizes Nacionais Feminicídios. Investigar, processar e julgar com perspectiva de gênero as mortes violentas de mulheres. Brasília, DF. 2016. Disponível em: <https://www.onumulheres.org.br/wp-content/uploads/2016/04/diretrizes_feminicidio_FINAL.pdf>. Acesso em: 18 jan. 2024.

______. Mulheres e meninas no esporte podem mudar o jogo global. 2020. Disponível em: <http://www.onumulheres.org.br/noticias/mulheres-e-meninas-no-esporte-podem-mudar-o-jogo-global/>. Acesso em: 14 jan. 2023.

PETRONE, Talíria. Sobre feminismo para os 99%. In: ARRUZZA, Cinzia; BHATTACHARYA, Tithi; FRASER, Nancy (Orgs.). Feminismo para os 99%: um manifesto. São Paulo: Boitempo, 2019.

PORTELA, Jacob Augusto Santos. Diagnóstico Cidade de Deus. Roda de conversa “olhares sobre a Cidade de Deus no contexto de crescimento da violência”. Rio de Janeiro: Núcleo de Gestão Social/Farmanguinhos, 2017.

SARDENBERG, Cecília. Conceituando “empoderamento” na perspectiva feminista. In: Seminário Internacional Trilhas do Empoderamento de Mulheres – Projeto TEMPO, 1. Anais... Núcleo de Estudos Interdisciplinares sobre a Mulher, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, 2006.

______. O pessoal é político: conscientização feminista e empoderamento de mulheres. Inclusão social, v. 11, n. 2, p. 15-29, 2018.

SEGATO, Rita Laura. Gênero e colonialidade: em busca de chaves de leitura e de um vocabulário estratégico descolonial. E-cadernos CES, v. 18, p. 106-131, 2012.

______. La crítica de ladecolonialidaden 8 ensaios y una antropologia por demanda. Buenos Aires, Argentina: PrometeoLibros, 2015.

UMA VITÓRIA LEVA À OUTRA. Currículo uma vitória leva à outra. 2017. Disponível em: <http://www.umavitorialevaaoutra.org.br/curriculo>. Acesso em: 05 abr. 2021.

______. Sobre o programa. 2021. Disponível em: <http://www.umavitorialevaaoutra.org.br/sobre-o-programa>. Acesso em: 20 jun. 2023.

UNICEF. As múltiplas dimensões da pobreza na infância e na adolescência no Brasil. Brasília, DF: Unicef, 2022.

Published

2024-04-11

How to Cite

Novais, M. C. B., Mourão, L. ., Lovisi, A., & Pires, B. A. B. (2024). FEMINIST AND ANTI-RACIST PEDAGOGY: NOTES ON SPORTS PRACTICES AND YOUTH EMPOWERMENT IN THE FAVELA. Corpoconsciência, 28, e17228. https://doi.org/10.51283/rc.28.e17228

Issue

Section

Seção Temática - MULHERES E ESPORTES