THE TACTICAL KNOWLEDGE OF SOCCER PLAYERS CONSIDERING THE LEARNING THROUGH TRADITIONAL TEACHING

Authors

  • Alexsandro William dos Santos Franco alexsandrocampeo@hotmail.com
    Universidade Federal de Mato Grosso
  • Schelyne Ribas schelys@hotmail.com
    Universidade Federal de Mato Grosso
  • Paula Soares Francisco paulasoaresfrancisco@gmail.com
    Universidade Federal de Mato Grosso
  • Tatiane Mazzardo tatimazzardo@hotmail.com
    Faculdade Centro Mato-Grossense
  • Layla Maria Campos Aburachid laylabur@hotmail.com
    Universidade Federal de Mato Grosso

DOI:

10.51283/rc.27.e16593

Keywords:

Soccer, Coach, Sport Iniciation, Tactical Knowledge

Abstract

The study aimed to characterize the training method used by a coach and evaluate the procedural tactical knowledge (PTK) of soccer players considering category, practice time, and Subjetive Assessment of the Coach (SAC). One coach and 19 male soccer players participated in the study from U13 and U15 categories. The qualitative-quantitative study used semi-structured in-depth interviews, content analysis and comparison between groups (Student's T-test and one-way ANOVA). The PTK:SO test was applied, and the results showed the conduct of a training method with traditional characteristics and the PTK of the soccer players did not differ for categories, practice time and SAC, except for the largest amount of the tactical actions of attack compared to the defense for both categories. We conclude that the training method had traditional characteristics and the PTK classification of most soccer players was weak and regular.

References

ABURACHID, Layla Maria Campos; SILVA, Schelyne Ribas; GRECO, Pablo Juan. Nível de conhecimento tático de jogadores e avaliação subjetiva dos treinadores de futebol. Revista brasileira de futsal e futebol, v. 5, n. 18, ed. esp., p. 322-330, 2013.

ABURACHID, Layla Maria Campos e colaboradores. Perfil do conhecimento tático de crianças de 8 a 12 anos nos jogos esportivos coletivos. Coleção pesquisa em educação física, v. 13, n. 3, p. 91-98, 2014.

ABURACHID, Layla Maria Campos e colaboradores. Determination of the tactical athlete level of a high-performance tennis team and subjective assessment of the coach. Motricidade, v. 14, n. 2-3, p. 32-39, 2018.

ABURACHID, Layla Maria Campos e colaboradores. O desafio de ensinar esportes: aspectos pedagógicos a serem considerados na práxis. Corpoconsciência, v. 23, n. 3, p. 1222-133, 2019.

ARAÚJO, Nayanne Dias e colaboradores. Iniciação esportiva universal + escola da bola: impactos no conhecimento tático processual de escolares. Journal of physical education, no prelo.

ARIAS, Alexander Gil e colaboradores. Manipulación de los condicionantes de la tarea en Educación Física: Una propuesta desde la pedagogía no lineal. Retos, v. 29, p. 22-27, 2016.

CASAGRANDE, Cleber Garcia; CAMPOS, Luiz Antônio Silva. Esportes coletivos: análise na utilização dos métodos de ensino e treinamento no contexto da prática da educação física. Coleção pesquisa em educação física, v. 13, n. 1, p. 77-86, 2014.

CASTRO, Thaís Pereira e colaboradores. Coordenação com bola e conhecimento tático processual de crianças praticantes de futsal. Corpoconsciência, v. 21, n. 2, p. 52-66, 2017.

COSTA, Israel Teoldo e colaboradores. Sistema de avaliação tática no Futebol (FUT-SAT): desenvolvimento e validação preliminar. Motricidade, v. 7, n. 1, p. 69–84, 2011.

DALLEGRAVE, Eduardo José; BERNO, Cleusa Simon; FOLLE, Alexandra. Método situacional: aplicação nos treinamentos técnico-táticos de uma equipe de base do handebol feminino. Corpoconsciência, v. 21, n. 1, p. 100-113, 2017.

ERICSSON, K. Anders; HOFFMAN, Robert, R.; KOZBETH, Aaron. The cambridge handebook of expertise and expert performance. Cambridge University Press: New York, USA, 2006.

GONZÁLEZ, Isabel Parejo e colaboradores. Análisis de las diferencias en la priorización de contenidos de entrenamiento en baloncesto formativo en función de las características del entrenador. Un estudio de casos. Revista española de educación física y deportes, n. 407, p. 21-35, 2014.

GRECO, Pablo Juan. Evidência de validade do teste de conhecimento tático processual para orientação esportiva - TCTP: OE. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 29, n. 2, p. 313-324, 2015.

GURVITCH, Rachel; METZLER, Michael. Aligning learning activities with instructional models. Journal of physical education, recreation & dance, v. 84, n. 3, p. 30-37, 2013.

HOLT, Nicolas; STREAN, William; BENGOECHEA, Enrique García. Expanding the teaching games for understanding model: new avenues for future research and practice. Journal of teaching physical education, v. 21, n. 2, p.162-176, 2002.

MANZINI, Eduardo José. Considerações sobre a elaboração de roteiro para entrevista semiestruturada. In: MARQUEZINE, Maria Cristina; ALMEIDA, Maria Amélia; OMOTE, Sadao. (Orgs.). Colóquios sobre pesquisa em educação especial. Londrina, PR: Eduel, 2003.

MAZZARDO, Tatiane e colaboradores. Conhecimento tático declarativo e avaliação subjetiva do treinador no voleibol. Revista brasileira de ciência e movimento, v. 26, n. 2, p. 129-135, 2018.

MAZZARDO, Tatiane e colaboradores. Intervenção pedagógica nos esportivos coletivos: uma revisão sistemática. Journal of physical education , v. 33, p. 1-20, 2022.

MEMMERT, Daniel. Diagnostik taktischer leistungskomponenten: spieltestsituationen und konzeptorientierte expertenratings. 2002. Tese (Doutorado em Ciências do Esporte). Universität de Heidelberg, Heidelberg, Alemanha, 2002.

MOREIRA, Pedro Emilio Drumond e colaboradores. Conhecimento tático processual de jogadores de futebol, futsal e futsal de 7: comparações. Conexões, v. 15, n. 2, p. 118-128, 2017.

MOREIRA, Valmo José Penna; MATIAS, Cristino Julio Alvea da Silva; GRECO, Pablo Juan. A influência dos métodos de ensino-aprendizagem-treinamento no conhecimento tático processual no futsal. Motriz, v. 19, n. 1, p. 84-98, 2013.

PATTON, Michael Quinn. Qualitative evaluation & research methods: integrating theory and practice. 4. ed. California, USA: Sage, 2014.

PIZARRO, Alba Práxedes e colaboradores. Aplicación de un programa de intervención para mejorar la comprensión táctica en fútbol sala: un estudio en contexto educativo. Movimento, v. 22, n. 1, p. 51-62, 2016.

PRAÇA, Gibson Moreira; MORALES, Juan Carlos Perez; GRECO, Pablo Juan. Avaliação do comportamento tático individual de praticantes de futebol e futsal. Revista mineira de educação física, ed. esp., n. 9, p. 454-461, 2013.

PRAÇA, Gibson Moreira e colaboradores. Analysis of network properties and tactical behavior of U-17 soccer athletes with different tactical skills. Journal of physical education, v. 29, n. 1, p. 1-9, 2018.

RECHENCHOSKY, Leandro e colaboradores. Scoping review of tests to assess tactical knowledge and tactical performance of young soccer players. Journal of sports sciences, v. 39, n. 18, p. 2051-2067, 2021.

ROBINSON, Gema; O’DONOGHUE, Peter. A weighted kappa statistic for reliability testing in performance analysis of sport. International journal of performance analysis in sport, v. 7, n. 1, p. 12-19, 2007.

SILVA, Jorge Victor de Oliveira e colaboradores. Relação entre experiência e conhecimento tático processual em jovens jogadores de futebol. Kinesis, v. 36, n. 1, p. 84-93, 2018.

SILVA, Jorge Victor de Oliveira e colaboradores. Conhecimento tático declarativo e processual no futebol: análise nas categorias sub-14 e sub-15. Journal of physical education, v. 29, n. 1, e2974, 2018.

SILVA, Willian José Bordin e colaboradores. O conhecimento tático declarativo e processual em jovens atletas de basquetebol ao longo de uma temporada esportiva. Journal of physical education, v. 33, e3315, p. 1-10, 2022.

SILVA, Willian José Bordin e colaboradores. Objective and subjective assessment of declarative tactical knowledge among Young female basketball athletes throughout a season. Journal of physical education and sport , v. 6, e3315, p. 1-10, 2023.

SOUZA, Carlos Rhafael Braga Corrêa e colaboradores. Quais comportamentos táticos de jogadores de futebol da categoria sub-14 podem melhorar após 20 Sessões de treino? Revista brasileira de ciencias do esporte, v. 36, n. 1, p. 71–86, 2014.

TAQUES, Marcelo José; MADRID, Silvia Christina de Oliveira. O processo de ensino e aprendizagem do esporte na escola na perspectiva dos professores de educação física. Cinergis, v. 18, n. 3, p. 196-203, 2017.

THOMAS, Jerry R.; NELSON, Jack K.; SILVERMAN, Stephen J. Métodos de pesquisa em atividade física. 6. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2012.

WEIGEL, Peter; RAAB, Markus; WOLLNY, Rainer. Tactical decision making in team sports-a model of cognitive processes. International journal of sports science, v. 5, n. 4, p. 128-138, 2015.

Published

2023-12-21

How to Cite

Franco, A. W. dos S. ., Ribas, S., Francisco, P. S. ., Mazzardo, T., & Aburachid, L. M. C. (2023). THE TACTICAL KNOWLEDGE OF SOCCER PLAYERS CONSIDERING THE LEARNING THROUGH TRADITIONAL TEACHING. Corpoconsciência, 27, e16593. https://doi.org/10.51283/rc.27.e16593

Issue

Section

Seção Temática - ENSINO, VIVÊNCIA E APRENDIZAGEM DO FUTEBOL/FUTSAL

Most read articles by the same author(s)