WOMEN'S SOCCER, SCHOOL AND CULTURE

POSSIBLE IMPACTS OF PHYSICAL EDUCATION CLASSES FROM THE PERSPECTIVE OF ATHLETES

Authors

  • Raphaela Pimenta Peres Ribeiro raphappr@hotmail.com
    Centro universitário Gama e Souza
  • Marconi Silva de Andrade coni.andrade@gmail.com
    Universidade Estácio de Sá
  • Gabriela Conceição de Souza gabriela.souza@ifrj.edu.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro
  • Felipe da Silva Triani felipetriani@gmail.com
    Universidade Estácio de Sá

DOI:

10.51283/rc.27.e16582

Keywords:

Women's Football, School, Sport

Abstract

The obstacle to the expansion of women's football in Brazil was mainly prejudice, using biological, cultural and psychological justifications. In Physical Education classes, football was dominant for boys, while girls had children's activities, and volleyball was preferred, perpetuating gender inequality in sport. This study aimed to understand the relationships between the practice of women's football and school Physical Education, analyzing the impacts of classes on the initiation of women's football. The methodology used was oral history to collect life experiences in order to fill gaps in documentation, avoiding bias from those who normally record the events. It was concluded that the school was not the main place for initiation into women's football. Although Physical Education classes do not offer many opportunities, we realized that there was an influence on the decision to become football athletes, especially in the Final Years of Elementary School.

References

ALMEIDA, Ana Beatriz Rausse. O futebol feminino brasileiro: desafios e perspectivas. Universidade do futebol, 2020. Disponível em: <https://universidadedofutebol.com.br/2020/08/22/>. Acesso em: 19 jun. 2023.

ALTMANN, Helena. Marias (e) homens nas quadras: sobre a ocupação do espaço físico escolar. Educação e Realidade, v. 24, n. 2, p. 157-173, 1999.

BALDANZA, Mayra. O futebol feminino na escola. Revista educação pública, v. 7, n. 43, p. 1-2, 2007.

BEIRITH, Mariana Klauck; ARALDI, Franciane Maria; FOLLE, Alexandra. Produção científica relacionada ao futebol de mulheres em teses e dissertações brasileiras na área da educação física. Movimento, v. 27, e27064, p. 1-22, 2021.

BNCC, Base Nacional Comum Curricular. Educação física no ensino fundamental - anos finais: unidades temáticas, objetos de conhecimento e habilidades. Disponível em: <https://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental/educacao-fisica-no-ensino-fundamental-anos-iniciais-unidades-tematicas-objetos-de-conhecimento-e-habilidades> Acesso em: 02 set. 2023.

BONFIM, Aira. Fernandes. Football feminino entre festas esportivas, circos e campos suburbanos: uma história social do futebol praticado por mulheres da introdução à proibição (1915-1941). 2019. 213f. Dissertação (Mestrado em História). Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2019.

BROCH, Marina. Histórico do futebol feminino no Brasil: considerações acerca da desigualdade de gênero. Temporalidades, v. 13, n. 1, p. 695-705, 2021.

COSTA, Rheuel Lima da. Futsal Feminino: a educação física escolar contribui para a escolha da modalidade como prática? 2019. 52f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2019.

DARIDO, Suraya Cristina e colaboradores. A educação física na escola, a formação do cidadão e os parâmetros curriculares nacionais. Revista paulista de educação física, v. 15, n. 1, p. 17-32, 2001.

FARIA JÚNIOR, Alfredo Gomes. Futebol Questões de Gênero e Coeducação: Algumas considerações didáticas sob enfoque multicultural. Pesquisa de campo, n. 2, p. 17-39, 1995.

FREITAS, Vinicius; BAZHUNI, Rosayna; LIMA, Jacqueline. Resistências e desafios na prática do futebol feminino. Mosaico, v. 14, n. 1, p. 26-36, 2023.

GALVÃO, Zenaide. Educação física escolar: a prática do bom professor. Revista mackenzie de educação física e esporte, v. 1, n. 1, p. 65-72, 2002.

GOELLNER, Silvana Vilodre. Mulheres e futebol no Brasil: entre sombras e visibilidades. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 19, n. 2, p. 143-151, 2005.

______.. Nós convidamos a CBF a trazer reformas de igualdade de gênero para o Brasil. Ludopédio. São Paulo, v. 135, n. 36, 2020. Disponível em <https://ludopedio.org.br/arquibancada/nos-convidamos-a-cbf-a-trazer-reformas-de-igualdade-de-genero-para-o-brasil/> Acesso em: 20 jun. 2023.

______. Women and football in Brazil: discontinuities, resistance, and resilience. Movimento, v. 27, e27001, p. 1-14, 2021.

MALVAR, Antonio Jorge Martins. A participação das meninas nas aulas de educação física: dilemas de um professor no ensino do futsal. 2020. 115f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2020.

MATOS, Júlia Silveira; SENNA, Adriana Kivanski de. História oral como fonte: problemas e métodos. História, Rio Grande, v. 2, n. 1, p. 95-108, 2011.

MOREL, Marcia; SALLES, José. Futebol feminino. In: DA COSTA, Lamartine (Org.). Atlas do esporte no brasil. Rio de Janeiro: CONFEF, 2006.

MOURÃO, Ludmilla. Representação social da mulher brasileira nas atividades físico-desportivas: da segregação à democratização. Movimento, v. 7, n. 13, p. 5-18. 2000.

OLIVEIRA, Anny Carolina; OLIVEIRA, Guilherme Saramago; CORRÊA Avani Maria de Campos. A história oral: uma metodologia de pesquisa qualitativa. Prisma, v. 2, n. 1, p. 63-77, 2021.

OLIVEIRA, Carla Cristina Santos. Fatores desencadeadores para o início da prática esportiva dos atletas brasileiros nos Jogos Olímpicos Londres 2012, Rio 2016 e Tóquio 2020. 2021. 177f. Dissertação (Mestrado em Ciências do Exercício e do Esporte). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.

SÃO PAULO. Comitê de Ética em Pesquisa. Manual sobre ética em pesquisa com seres humanos. Secretaria Municipal da Saúde. São Paulo: Comitê de Ética em Pesquisa, 2004.

SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira. Futebol feminino em competições escolares. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA E CIÊNCIAS DO DESPORTO DOS PAÍSES DE LÍNGUA PORTUGUESA, 8. Anais... Porto, Portugal: Universidade do Porto, 2000.

SOUZA JUNIOR, Osmar Moreira; DARIDO, Suraya Cristina. A prática do futebol feminino no ensino fundamental. Motriz, v. 8, n. 1, p. 1-9, 2002.

SOUZA, Larissa Medeiros de; MAUX, Ana Andréa Barbosa; REBOUÇAS, Melina Séfora Souza. Impedimento? Possibilidades de Relação entre a Mulher e o Futebol. Phenomenological studies, v. 25, n. 3, p. 282-293, 2019.

TARRISSE, Ana. “A História do futebol feminino no Brasil”. Globo esporte, São Paulo. 2019. Disponível em: <https://interativos.ge.globo.com/futebol/selecao-brasileira/especial/historia-do-futebol-feminino>. Acesso em: 20 jun. 2023

TÓDARO, Luciano. Considerações acerca do futebol feminino no país. 43f. 1997. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, 1997.

TODT, Nelson Schneider. Em busca do espírito olímpico: maturação biológica e iniciação esportiva. In: MORAGAS, Miquel de; DACOSTA, Lamartine (Orgs.). Universidad y estudios olímpicos: Seminários Espanha-Brasil 2006. Barcelona, Espanha: Centre d’Estudis Olímpics i de l’Esport (CEO-UAB), 2007.

Published

2023-12-21

How to Cite

Ribeiro, R. P. P., Andrade, M. S. de, Souza, G. C. de, & Triani, F. da S. (2023). WOMEN’S SOCCER, SCHOOL AND CULTURE: POSSIBLE IMPACTS OF PHYSICAL EDUCATION CLASSES FROM THE PERSPECTIVE OF ATHLETES. Corpoconsciência, 27, e16582. https://doi.org/10.51283/rc.27.e16582

Issue

Section

Seção Temática - ENSINO, VIVÊNCIA E APRENDIZAGEM DO FUTEBOL/FUTSAL

Most read articles by the same author(s)