THE KNOWLEDGE DIMENSIONS IN THE NATIONAL COMMON CURRICULUM BASE

REFLECTIONS FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION

Authors

  • Alison Nascimento Farias alison.farias@ifce.edu.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará
  • Raphaell Moreira Martins raphaell.martins@ifce.edu.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará
  • Fernanda Moreto Moreto Impolcetto fernanda.moreto@unesp.br
    Universidade Estadual Paulista

DOI:

10.51283/rc.27.e16028

Keywords:

BNCC, Knowledge Dimensions, School Physical Education, Body Culture, Systematization of Knowledge

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the eight dimensions of knowledge of the National Common Curricular Base (BNCC), presenting possibilities to be inserted in Physical Education classes at School. Therefore, we propose as an objective to conceptualize and exemplify proposals for using the BNCC knowledge dimensions of Fundamental Education in Physical Education classes at School classes. We understand that the dimensions of knowledge are an innovative aspect, as they can provide a greater understanding of bodily practices in the context in which they are inserted, going beyond “knowing how to do”. Therefore, it is important that new research on this topic be developed in order to disseminate this knowledge to other professors in the area, in order to disseminate possibilities for implementing the dimensions of knowledge in Physical Education classes at School classes. We conclude that the study contributes to a better deepening of the dimensions of knowledge of the BNCC, since the aforementioned document did not, serving, therefore, as support so that teachers can have a greater understanding in understanding these dimensions, in order to facilitate planning of your classes.

References

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: educação física. Brasília, DF: MEC, 1997.

______. Base nacional comum curricular: educação física. Brasília, DF: MEC, 2018.

BETTI, Mauro. O que a semiótica inspira ao ensino da educação física. Discorpo, v. 1, n. 3, p. 1-104, 1994.

______. A versão final da Base Nacional Comum Curricular da educação física (ensino fundamental): menos virtudes, os mesmos defeitos. Revista brasileira de educação física escolar, v. 1, n. 4, p. 156-175, 2018.

BIZZOCCHI, Carlos Eduardo; OLIVEIRA, Júlia Félix de. Pedagogia da autonomia de Paulo Freire na educação física escolar: relações e possibilidades diante da BNCC. Caderno de educação física e esporte, v. 19, n. 3, p. 249-255, 2021.

DEL CONTE, Denis Rodrigo e colaboradores. Dimensões do conhecimento da educação física na BNCC: análise e compreensão. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO FÍSICA E MOTRICIDADE HUMANA, 10; SIMPÓSIO PAULISTA DE EDUCAÇÃO FÍSICA, 16. Anais... Campina Grande, PB: Realize, 2017.

DARIDO, Suraya Cristina. Para ensinar educação física. Campinas, SP: Papirus, 2007.

DARIDO, Suraya Cristina e colaboradores. Práticas corporais: educação física 6º aos 9º anos. São Paulo: Moderna, 2018.

GUIMARÃES, Denise e colaboradores. A dimensão “fruição” na BNCC de educação física: o exemplo da dança. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO FÍSICA E MOTRICIDADE HUMANA, 10; SIMPÓSIO PAULISTA DE EDUCAÇÃO FÍSICA, 16. Anais... Campina Grande, PB: Realize, 2017.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do não lugar da EF escolar. Cadernos de formação RBCE, v. 1, n. 2, p. 10-21, 2010.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime.; DARIDO, Suraya Cristina.; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bassoli. Esportes de invasão: basquetebol, futebol, futsal, handebol, ultimate frisbee. Maringá, PR: Eduem, 2017.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime. Sistema de classificação de esportes com base nos critérios: cooperação, interação com o adversário, ambiente, desempenho comparado e objetivos táticos da ação. Educación física y deportes, v. 71, n. 71, 2004.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; BRACHT, Valter. Metodologia do ensino dos esportes coletivos. Vitória, ES: UFES, Núcleo de Educação Aberta e a Distância, 2012.

IMPOLCETTO, Fernanda Moreto; MOREIRA, Evando Carlos. A educação física escolar na BNCC: avanços e desafios. Corpoconsciência, v. 27, p. 1-14, 2023.

KUNZ, Elenor. Transformação didático pedagógica do esporte. Ijuí, RS: Unijuí, 1994.

KUNZ, Elenor e colaboradores. Acerca da educação física na área de linguagens na Base Nacional Comum Curricular-BNCC. Revista brasileira de educação física escolar, v. 3, n. 5, p. 86-99, 2020.

MARTINS, Raphaell Moreira; MOURA, Diego Luz. Diversificação de conteúdo para a educação física escolar: o ultimate frisbee como possibilidade pedagógica para o ensino dos esportes. In: COSTA, Felipe Rodrigues da; CADAVID, Marlon Andrés Amaya; CARNEIRO, Felipe Ferreira Barros (Org.). Ultimate frisbee: organização, conhecimento e prática de ensino. Curitiba, PR: CRV, 2019.

MARTINS, Raphaell Moreira; FERREIRA JUNIOR, José Ribamar; MOURA, Diego Luz. Análise da educação física no documento curricular referencial do Ceará. Revista eletrônica científica ensino interdisciplinar, v. 8, p. 115-130, 2022.

NEIRA, Marcos Garcia. Incoerências e inconsistências da BNCC de Educação Física. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 40, n. 3, p. 215-223, 2018.

PARLEBAS, Pierre. Juegos, deportes y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Barcelona, Espanha: Paidotribo, 2001.

VIDOTTI, Pedro Henrique Carbone; RAMOS, Glauco Nunes Souto. As dimensões do conhecimento na BNCC e nos planos de ensino de professores de educação física. Corpoconsciência, v. 27, p. 1-16, 2023.

VIDOTTI, Pedro Henrique Carbone. A educação física e as dimensões do conhecimento na BNCC: um estudo a partir dos planos de ensino dos professores de uma rede municipal de ensino. 2020. 208f. Dissertação (Mestrado em Educação física). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2020..

Published

2023-10-02

How to Cite

Farias, A. N., Martins, R. M., & Moreto Impolcetto, F. M. (2023). THE KNOWLEDGE DIMENSIONS IN THE NATIONAL COMMON CURRICULUM BASE: REFLECTIONS FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION. Corpoconsciência, 27, e16028. https://doi.org/10.51283/rc.27.e16028

Most read articles by the same author(s)