SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT MEANINGFUL LEARNING IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS
A SYSTEMATIC REVIEW
DOI:
10.51283/rc.27.e14873Keywords:
Meaningful Learning, Physical Education, Sports, Scientific ProductionAbstract
Meaningful learning of concepts is an emerging theme in in Physical Education, wheter at the school, in professional training courses, or in the sports context. To contribute to the scientific advancement of the area related to collective sports games, teaching methodologies, school sports and sports initiation, this study aims to analyze the scientific production regarding meaningful learning in the context of Physical Education and sports. Thus, a systematic review was carried out in which ten articles were selected. Of these, the following data were analyzed: authors, year of publication, journal, topic investigated, approach, instruments and contexts. As results, it is highlighted that: the research line in quantitative growth; no studies were found that investigated the sports context; the investigated concepts are related to biodynamic aspects and that there is a predominance of qualitative data collection instruments.
References
ALMEIDA, Caroline Medeiros Martins; COSTA, Roberta Dall Agnese da; LOPES, Paulo Tadeu Campos. Sequências didáticas eletrônicas para auxiliar na aprendizagem significativa em conteúdos de patologia humana. Revista brasileira de ensino de ciência e tecnologia, v. 9, n. 2, p. 183-196, 2016.
ANDRADE, Igor Aparecido e colaboradores. La aprendizaje significativo del conceptos biomecánicos en clases de educación física. Cuadernos de psicología del deporte, v. 20, n. 1, p. 217-235, 2020.
AUSUBEL, David Paul. The psychology of meaningful verbal learning. Nova York, USA: Grune & Stratton, 1963.
BELMONT, Rachel e colaboradores. Meaningful learning of biomechanical concepts: an experience with physical education teachers in continuing education. Journal of physical education, v. 32, n. 1, p. 1-12, 2022.
BELMONT, Rachel Saraiva e colaboradores. Mastery of functional anatomy and meaningful learning in introductory biomechanics. Revista práxis, v. 8, n. 15, p. 81-91, 2016.
BELMONT, Rachel Saraiva; LEMOS, Evelyse dos Santos. A Intencionalidade para a aprendizagem significativa da biomecânica: reflexões sobre possíveis evidências em um contexto de formação inicial de professores de educação física. Ciência & educação, v. 18, n. 1, p. 123-141, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ensino fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 6, de 18 de dezembro de 2018. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Educação Física. Brasília, DF, 2018. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2018-pdf/104241-rces006-18/file>. Acesso em: 06 jan. 2023.
COLL, César e colaboradores. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre, RS: Artmed, 2000.
GALVÃO, Taís Freire; PANSANI, Thais de Souza Andrade; HARRAD, David. Principais itens para relatar revisões sistemáticas e meta-análises: a recomendação PRISMA. Epidemiologia e serviços de saúde, v. 24, n. 2, p. 335-342, 2015.
GOMES, Leonardo do Couto e colaboradores. Programas de pós-graduação stricto sensu em Educação Física no brasil: diversidades epistemológicas na subárea pedagógica. Movimento, v. 25, p. 1-14, 2022.
KAGAN, Dona M. Implication of research on teacher belief. Educational psychologist, v. 27, n. 1, p. 65-90, 1992.
KINCHIN, Ian M.; STREATFIELD, David; HAY, David B. Using concept mapping to enhance the research interview. International journal of qualitative methods, v. 9, n. 1, p. 52-68, 2010.
MAGALHÃES, Nathanael Rodrigues e colaboradores. Investigações das ações pedagógicas dos professores de educação física: método tradicional x aprendizagem significativa. Educationis, v. 9, n. 1, p. 58-69, 2020.
MEDEIROS, Jaline Oliveira; RIBEIRO, Rafaella do Carmo; SOUSA, Milena Nunes Alves de. Mapa conceitual como ferramenta de aprendizagem: revisão integrativa da literatura. Sanare, v. 19, n. 2, p. 69-76, 2020.
MESQUITA, Isabel Maria Ribeiro; PEREIRA, Felismina Rosa Marques; GRAÇA, Amândio Braga dos Santos. Modelos de ensino dos jogos desportivos: investigação e ilações para a prática. Motriz, v. 15, n. 4, p. 944-954, 2009.
MIRANDA, Cristiano José Martins de; BELMONT, Rachel; LEMOS, Evelyse dos Santos. A aprendizagem do conceito saúde ensinado com base na teoria da aprendizagem significativa em aulas de educação física. Dynamis, v. 25, n. 3, p. 4-25, 2019.
MOREIRA, Marco Antônio. A teoria de aprendizagem de David Ausubel como sistema de referência para a organização de conteúdo de física. Revista brasileira de física, v. 9, n. 1, p. 275-292, 1979.
MOREIRA, Marco A.; MASINI, Elcie Fortes Salzano. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro, 2002.
NOVAK, Joseph D.; GOWIN, D. Bob. Learning how to learn. Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press, 1984.
PEREIRA, Alessandro Pereira de. Um panorama da pesquisa internacional sobre mudança conceitual. Revista brasileira de pesquisa em educação em ciências, v. 17, n. 1, p. 215-242, 2017.
PEREIRA, Alexsandro Pereira de. Um panorama da pesquisa internacional sobre mudança conceitual. Revista brasileira de pesquisa em educação em ciências, v. 17, n. 1, p. 215-242, jan./ abr., 2017.
POZO, Juan Ignácio. A aprendizagem e o ensino de fatos e conceitos. In: COLL, César e colaboradores. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre, RS: Artmed, 2000.
QUINTILIO, Natália Kohatsu; FERRAZ, Osvaldo Luiz. Meaningful learning and the teaching of concepts in physical education in school a case study with the Olympic Games. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 32, n. 2, p. 219-232, 2018.
REVERDITO, Riller Silva; COLLET, Carine; MACHADO, João. Pedagogia do esporte: desafios e temas emergentes. Corpoconsciência, v. 26, n. 2, p. 82-98, mai./ ago., 2022.
RIGO, Luis Carlos; RIBEIRO, Gabriela M.; HALLAL, Pedro Curi. Unidade na diversidade: desafios para a educação física no século XXI. Revista brasileira de atividade física & saúde, v. 16, n. 4, p. 339-345, 2011.
SOUZA, Nadia Aparecida de; BORUCHOVITCH, Evely. Mapas conceituais: estratégia de ensino/aprendizagem e ferramenta avaliativa. Educação em revista, v. 26, p. 195-217, 2010.
TESTA JUNIOR, Ademir e colaboradores. Aprendizagens sobre o movimento corporal com base nos conceitos da biomecânica: análise a partir da produção de mapas conceituais. Corpo, movimento e educação física, v. 6, n. 1, p. 36-43, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Corpoconsciência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
-
A Revista Corpoconsciência da Universidade Federal de Mato Grosso está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional. Baseado no trabalho disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/index.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).